Advies trickle gevraagd

Started by Madinees, July 19, 2020, 14:24:14 PM

Previous topic - Next topic

Floris

Ziet er netjes uit  :y:  Van die isolatie ga je geen spijt krijgen denk ik. Zeker met de koude nachten zal je hier een hoop profijt van hebben. 

mtsry1968

Dit zijn van die projecten waarvan de vissen maar ook jezelf een goed gevoel krijgen. Knap gedaan!

Madinees

Quote from: Albert-jan on March 27, 2021, 22:19:44 PM
Hopelijk blijven je waardes zo goed als je meer gaat voeren  :y:

Gebruikte je al een voerautomaat?

Hoop het ook. Kap haal ik er vandaag af en dan stel ik het voerapparaat in.
Ben ook benieuwd.

Madinees

Quote from: Floris on March 27, 2021, 22:44:43 PM
Ziet er netjes uit  :y:  Van die isolatie ga je geen spijt krijgen denk ik. Zeker met de koude nachten zal je hier een hoop profijt van hebben.

Ik was eerst nog wat huiverig omdat er zo minder lucht naar de trickel gaat. Maar volgens wat deskundigen, die wel eens metingen hebben gedaan, zit er weinig verschil tussen gesloten of open. Heb nu een afsluitbare ventilatieopening gemaakt en bovenaan een kleine kier van een 0,5 cm. Hoop zo wat 'trek' te kunnen realiseren zonder teveel warmteverlies. Doordat ik verwarm én de eigenschappen van een trickle hangt er nu zon lekkere benauwde tropische lucht (hoge luchtvochtigheid en warm), voelt als een goede broeihaard voor bacterieen. Lijkt me positief. Mocht het niet werken dan kan ik altijd de blower nog aanzetten.

Maar een 'open' trickle koelt echt enorm af. Heb het al een keer eerder geschreven maar wij gebruiken op het werk ongeveer de zelfde techniek voor adiabatische koelsystemen voor het koelen van tuinbouwkassen. Vooral in het voorjaar, met de koude nachten, is dat een groot nadeel bij een trickel vind ik zelf.

Fredb


Madinees

De zuurstofmeter ook maar weer eens geijkt vandaag. Opvallend is dat het zuurstof niveau van de vijver iets lager is dan dat de van de trickle.
Verbruikt dus in ieder geval geen zuurstof (waar ik een beetje bang voor was). Water is 18,5 graad (voor iemand denkt dat de waardes wat laag zijn).


Perry

Ben benieuwd hoe het zal zijn als het wat langer mee draait

Madinees

Quote from: Perry on March 28, 2021, 20:29:08 PM
Ben benieuwd hoe het zal zijn als het wat langer mee draait

Ja ik ook. Vooral als ik meer ga voeren denk ik.

Perry

Nu zullen er nog niet zoveel bacteriën in zitten die het zuurstof nodig hebben/verbruiken

Bas42

Wel interessant om te blijven controleren. Maar de eerste resultaten zijn bemoedigend dus.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Gaaf om te zien. Het lijkt me wel zo dat een trickle het water ook flink voorziet van zuurstof door het vallen van het water door het substraat.

Bas42

Quote from: Stefan V on March 29, 2021, 13:00:50 PM
Gaaf om te zien. Het lijkt me wel zo dat een trickle het water ook flink voorziet van zuurstof door het vallen van het water door het substraat.
Dat zou je wel zeggen maar ervaringen leren dat er ook veel zuurstof wordt gebruikt ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Remco

Bacteriën hebben zelf ook zuurstof nodig dus die zuurstof verreiking  zal eerder tegen vallen dan dat het meevalt.
Koi tv heeft er een uitzending over gemaakt.
Daarom blijft het belangrijk om je vijver te blijven beluchten.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Madinees

Quote from: Remco on March 29, 2021, 21:11:04 PM
Bacteriën hebben zelf ook zuurstof nodig dus die zuurstof verreiking  zal eerder tegen vallen dan dat het meevalt.
Koi tv heeft er een uitzending over gemaakt.
Daarom blijft het belangrijk om je vijver te blijven beluchten.

Dat denk ik ook maar daarom dacht ik meten=weten. Heb wel gelezen dat een trickel vooral zuurstof gebruikt als je zwaar voert.
Ga het eens in de gaten houden. Beluchten in vijver doe ik pas als men verzadiging onder de 90% komt, als ik continue belucht loopt men PH te veel op.
Nu gaat hij een keer of 6 op een dag een kwartier aan om te zorgen dat er nergens vuil blijft liggen, verder niet.

Stefan V

Quote from: Remco on March 29, 2021, 21:11:04 PM
Bacteriën hebben zelf ook zuurstof nodig dus die zuurstof verreiking  zal eerder tegen vallen dan dat het meevalt.
Koi tv heeft er een uitzending over gemaakt.
Daarom blijft het belangrijk om je vijver te blijven beluchten.

In de warmere periode ben ik dat zeker met je eens. Maar met de huidige vijvertemperaturen zal dat nog best meevallen.