Advies trickle gevraagd

Started by Madinees, July 19, 2020, 14:24:14 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Quote from: Madinees on March 29, 2021, 21:25:09 PM
Quote from: Remco on March 29, 2021, 21:11:04 PM
Bacteriën hebben zelf ook zuurstof nodig dus die zuurstof verreiking  zal eerder tegen vallen dan dat het meevalt.
Koi tv heeft er een uitzending over gemaakt.
Daarom blijft het belangrijk om je vijver te blijven beluchten.

Dat denk ik ook maar daarom dacht ik meten=weten. Heb wel gelezen dat een trickel vooral zuurstof gebruikt als je zwaar voert.
Ga het eens in de gaten houden. Beluchten in vijver doe ik pas als men verzadiging onder de 90% komt, als ik continue belucht loopt men PH te veel op.
Nu gaat hij een keer of 6 op een dag een kwartier aan om te zorgen dat er nergens vuil blijft liggen, verder niet.
Helemaal eens. Meten = weten en de ene vijver is de andere niet. Als hier het trickle is geinstalleerd zal ik ook de zuurstof meten in het filter (BWB en uitloop trickle). Hoe meer info hoe beter bij te sturen is ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Freek123

Ik belucht continu via airliftbuis. Zo krijgen ze altijd O2 en wat meer stroming in de vijver. Regelbaar met luchttoevoer.
10M3 HDPE met pompgevoed 3 kamer filter. Trickle zelfbouw w.a.g

Madinees

Na week of 3 met de trickle, én al wat voeren (ca. 150 gram per dag), heb ik al waterwaardes die ik nooit eerder gehad heb.
Denk dat het vooral de trickle in combinatie met verwarming zorgt voor de snelle opstart.


Dennis

Die waardes heb ik nu ook ongeveer,ik ben alleen nog niet begonnen met voeren...  watertemperatuur is nu  11.6 graden.

Madinees

Quote from: Dennis on April 04, 2021, 10:17:51 AM
Die waardes heb ik nu ook ongeveer,ik ben alleen nog niet begonnen met voeren...  watertemperatuur is nu  11.6 graden.

Hier ging in het in het verleden als ik niet voerde ook wel goed. Maar zodra ik begon te voeren kreeg ik nitriet.
Nu een paar gemeten en lijkt nu n iet meer te zijn.

Dennis

Mijn nitriet begint op te lopen als ik rond de 200 gram ben met voeren.Ik heb  100 liter helix klaar liggen om toe te voegen in mijn bwb.Ik ben nu 20 liter aan het indraaien in een apart vat,ook gelijk om te testen hoeveel amonnia het af kan breken.

Madinees

Quote from: Dennis on April 04, 2021, 11:05:13 AM
Mijn nitriet begint op te lopen als ik rond de 200 gram ben met voeren.Ik heb  100 liter helix klaar liggen om toe te voegen in mijn bwb.Ik ben nu 20 liter aan het indraaien in een apart vat,ook gelijk om te testen hoeveel amonnia het af kan breken.

Dat gaat denk ook helpen. Ik ben altijd uitgegaan van 5 gram voer per liter helix. Maar je hoort nu toch wel veel verhalen van mensen die gewoon meer toevoegen en dat werkt goed.
Ga ik misschien ook nog wel doen.

Dennis

Ik weet ook niet hoeveel in mijn bwb past,is ongeveer 400 liter,ik hoop dat er ruim 300 liter in kan,en nog een beetje draaiende te krijgen.

Madinees

Quote from: Dennis on April 04, 2021, 11:22:50 AM
Ik weet ook niet hoeveel in mijn bwb past,is ongeveer 400 liter,ik hoop dat er ruim 300 liter in kan,en nog een beetje draaiende te krijgen.
De vraag is ook of alles persé moet draaien. Bij mij, bij veel flow, zakt het wat in het BWB en draait niet alles meer mee (80% wel of zo), vraag me af of het erg is.
Modern Koi Blog (van die Duitse meneer) heeft vaak van die filters waar het maar amper beweegt maar wel met veel lucht. Werkt denk ook gewoon.

Freek123

Koelt je water momenteel niet teveel af met trickle ? Wil m eigenlijk pas bijnemen als de kap eraf is.
10M3 HDPE met pompgevoed 3 kamer filter. Trickle zelfbouw w.a.g

Madinees

Quote from: Freek123 on April 05, 2021, 12:56:50 PM
Koelt je water momenteel niet teveel af met trickle ? Wil m eigenlijk pas bijnemen als de kap eraf is.

Nee koelt niet af. Ik verwarm men water én trickel heb ik rondom geïsoleerd met xps platen. Werkt super.

Madinees

Ik ben erg blij met men trickel, waterwaardes zijn goed maar heb wel wat schuim op het water. Er komt een beetje lucht mee van de trickel en in de uitloop komt wat schuim.
Niet storend maar toevallig zag ik dit filmpje:
(geweldige vijver, sowieso aanrader om te kijken), en op 5:55 zie je dat hij simpel een buisje met versmalling gemonteerd heeft.

Nu zat ik te denken om dat ook te maken op een meter van de trickle (aan de retourleiding). Iemand ervaring met zoiets? Is het werkelijk waar zo simpel?

nico1012

ja zo simpel is het echt.
Dit is gewoon heel slim door gebruik te maken van de fijne lucgt bubbeltjes die in het water komen.
Er zijn ook eiwit afschuimers die op dezelfde manier werken.

Madinees

Nu een ontluchter aan de retourleiding gemaakt. Klemzadel vastgezet op de buis van 110mm, gelijmd en voorzekerheid ook met 2 rvs slangeklemmen vastgezet. Daarop buis van 75cm met een verloopje naar 40mm. Staat een meter van de trickle en een meter of 8 van de vijver. Sta er van te kijken hoeveel schuim er af komt (op de vijver nagenoeg niks meer). Enige nadeel is dat de retour niet heel stabiel is, soms komt er een klets water uit. Maar ik ververs toch continue dus laat het maar zo.

Fredb