Advies trickle gevraagd

Started by Madinees, July 19, 2020, 14:24:14 PM

Previous topic - Next topic

Dennis

Ben benieuwd naar je waterwaardes komend seizoen.Met name het nitriet gehalte.

Fredb


Perry


Floris

Ziet er goed uit man :y: lekker bezig geweest weer!

Bijzonder advies van Boels🤔 maar mooi dat het uiteindelijk gelukt is.

Ik loop zelf ook met het idee om ergens iets van een trickle bij te plaatsen. Zit alleen met de ruimte en het zicht.
Als er één komt dan wordt het waarschijnlijk wel een zelfbouw in de vorm van een grote buis ofzo. Dat kan ik makkelijker kwijt en weg werken qua zicht.

Madinees

Quote from: Floris on March 07, 2021, 12:11:39 PM
Ziet er goed uit man :y: lekker bezig geweest weer!

Bijzonder advies van Boels🤔 maar mooi dat het uiteindelijk gelukt is.

Ik loop zelf ook met het idee om ergens iets van een trickle bij te plaatsen. Zit alleen met de ruimte en het zicht.
Als er één komt dan wordt het waarschijnlijk wel een zelfbouw in de vorm van een grote buis ofzo. Dat kan ik makkelijker kwijt en weg werken qua zicht.

Dank. Ik mocht hem hier ook alleen plaatsen als hij uit het zich stond. Staat nu ergens achter een grote plant (in de vorm van een scherm) in een hoek van de tuin. Nadeel is dat het 10 meter van de vijver vandaan is. Ga er gewoon schuttingpanelen omzetten zodat hij helemaal uit het zicht valt.

Bas42

Quote from: Madinees on March 07, 2021, 12:13:42 PM
Quote from: Floris on March 07, 2021, 12:11:39 PM
Ziet er goed uit man :y: lekker bezig geweest weer!

Bijzonder advies van Boels🤔 maar mooi dat het uiteindelijk gelukt is.

Ik loop zelf ook met het idee om ergens iets van een trickle bij te plaatsen. Zit alleen met de ruimte en het zicht.
Als er één komt dan wordt het waarschijnlijk wel een zelfbouw in de vorm van een grote buis ofzo. Dat kan ik makkelijker kwijt en weg werken qua zicht.

Dank. Ik mocht hem hier ook alleen plaatsen als hij uit het zich stond. Staat nu ergens achter een grote plant (in de vorm van een scherm) in een hoek van de tuin. Nadeel is dat het 10 meter van de vijver vandaan is. Ga er gewoon schuttingpanelen omzetten zodat hij helemaal uit het zicht valt.
Hier hetzelfde probleem. In april ga ik starten met de verbouw van het filter. Heb het trickle en de pomp al klaar staan. Insteek om de voerstop te verlengen tot de aanpassing van het filter medio april. Ik denk dat ik het filter aan de buitenzijde laat begroeien met klimop. Maakt het alleen minder toegankelijk qua onderhoud dus daar moet ik nog iets op bedenken. Tevens denk ik dat de klimop graag het filter zal willen ingroeien vanwege het vocht. Heb er hoge verwachtingen van ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Sticker erop net als bij koster in Griekenland

Madinees

Quote from: Bas42 on March 08, 2021, 08:49:18 AM
Quote from: Madinees on March 07, 2021, 12:13:42 PM
Quote from: Floris on March 07, 2021, 12:11:39 PM
Ziet er goed uit man :y: lekker bezig geweest weer!

Bijzonder advies van Boels🤔 maar mooi dat het uiteindelijk gelukt is.

Ik loop zelf ook met het idee om ergens iets van een trickle bij te plaatsen. Zit alleen met de ruimte en het zicht.
Als er één komt dan wordt het waarschijnlijk wel een zelfbouw in de vorm van een grote buis ofzo. Dat kan ik makkelijker kwijt en weg werken qua zicht.

Klimop gaat wel werken maar groeit als onkruid. Ga je hem niet isoleren dan?

Dank. Ik mocht hem hier ook alleen plaatsen als hij uit het zich stond. Staat nu ergens achter een grote plant (in de vorm van een scherm) in een hoek van de tuin. Nadeel is dat het 10 meter van de vijver vandaan is. Ga er gewoon schuttingpanelen omzetten zodat hij helemaal uit het zicht valt.
Hier hetzelfde probleem. In april ga ik starten met de verbouw van het filter. Heb het trickle en de pomp al klaar staan. Insteek om de voerstop te verlengen tot de aanpassing van het filter medio april. Ik denk dat ik het filter aan de buitenzijde laat begroeien met klimop. Maakt het alleen minder toegankelijk qua onderhoud dus daar moet ik nog iets op bedenken. Tevens denk ik dat de klimop graag het filter zal willen ingroeien vanwege het vocht. Heb er hoge verwachtingen van ....

Madinees

Dit weekend de boel aangesloten. Eerste indruk is goed. Ik maakte me druk over de flow en dan met name of de afvoer (10 meter 110) genoeg capaciteit had. Maar dat lijkt goed te gaan. Volgens de grafiek van mijn pomp gaat er nu zon 12-13m3 overheen. Lijkt me een prima volume voor een trickle als deze?

Nu eens aan de slag met de warmtepomp.


Fredb


Dennis

He je de retourbuis nog geisoleerd?IAls je de warmtepomp hier op aansluit verlies je denk ik  al aardig wat warmte, voor het de vijver inloopt.

Madinees

Quote from: Dennis on March 14, 2021, 17:29:56 PM
He je de retourbuis nog geisoleerd?IAls je de warmtepomp hier op aansluit verlies je denk ik  al aardig wat warmte, voor het de vijver inloopt.

Nee heb ik niet gedaan. 10 meter 110 buis isoleren is nog duur geintje en ik denk dat het weinig effect heeft.
Water uit warmtepomp is maar 1 graad warmer dan water wat er in gaat, daarna komt het direct bij de retour van de trickle. Dus afkoeling van de buis zal wel meevallen, stroomsnelheid buis is ook redelijk hoog.

Madinees

Vandaag stroom bij de trickle gemaakt en de blower aangesloten. Daar ik een gesloten trickle heb én deze wil isoleren dacht ik onderling lucht in de trickle te blazen. Het probleem is dat ik nu mijn vijver verwarm en als ik de blower aanzet er een hoop warme lucht uit de trickle komt. Dan heeft men warmtepomp weinig nut meer denk ik.
Moet nog kijken hoe ik het ga schakelen maar denk dat ik de blower alleen boven de 20 graden ga gebruiken. Neem aan dat de trickel ook zuurstof van het water zelf kan gebruiken. Best nog lastig.


Madinees

Zo de trickle is klaar en afgewerkt! Was best nog wel een kus. Heb hem heel erg geisoleerd waardoor je hem geheel niet hoort maar hij ook voor minimale afkoeling zal zorgen hoop ik. Inmiddels zit ik al een week op 18 graden met de vijver en voer ik drie x per dag een handje. Deze waterwaardes heb ik vorig jaar zelden gezien. Na wat tips van andere hobbyisten de mechanische beluchting (ventilator) niet aangezet, er kan best wat lucht door het kanaal en dat lijkt voldoende. Heb er wel een schuifkraan tussen gezet zodat ik deze zomer het kan gebruiken en de luchtstroom kan regelen.





Albert-jan

Hopelijk blijven je waardes zo goed als je meer gaat voeren  :y:

Gebruikte je al een voerautomaat?
10m3 vijver met 9 koi.