Advies trickle gevraagd

Started by Madinees, July 19, 2020, 14:24:14 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

All,

Ik ga of dit jaar nog of na het seizoen een trickle bijplaatsen. Dit omdat ik met mijn BWB combi teveel nitriet blijf houden en er maar iets hoeft te gebeuren (wat extra voer, veel regen, oid) en ik heb weer een piek. Ook omdat ik graag men vissen flink wil laten groeien én ze steeds groter worden.

Nu zit ik wel te denken wat de ideale maten voor een trickle zijn? Ik wil ergens een balans vinden tussen de opvoerhoogte en stroomverbruik.
Een van men twee pompen (blue eco 320) wil ik dan naar de trickle laten lopen. Het nadeel is dat de capaciteit bij een blue eco fors terugloopt bij opvoerhoogte.
Ik las ergens dat als je een hoge trickle pakt je ammonia uit het water kunt 'vergassen'. Dan hoeft het dus niet door het dinitrificatieproces. Een lagere trickle is vooral een biologisch filter en vergast minder. Het liefst hoop ik rond de 150 watt uit te komen bij een opvoerhoogte van 1,5 meter doet mijn pomp dan nog 10m3/uur.

Iemand advies mbt de hoogte en aantal 'verdiepingen' van een trickel?

Madinees

Bijkomende vraag: ik ga de trickle aansluiten op de huidige retour van de pomp. Dit is een 110mm doorvoer. De trickle wil ik niet dicht bij de vijver hebben ivm het lelijke zicht en het geluid. Hij komt er ca. 10 meter vandaan te staan. Als ik 10m3/uur ga verpompen dan geeft dat bijna geen extra opvoerhoogte heb ik begrepen bij de aanvoer. Echter de retour van de trickle is dus een vrije uitloop met een buis van 10 meter 110mm. Gaat dat goed met 10m3/uur?


Perry

Zijn niet de makkelijkste dingen om uit te zoeken denk ik

Madinees

Quote from: Perry on July 21, 2020, 23:13:35 PM
Zijn niet de makkelijkste dingen om uit te zoeken denk ik

Nee dat denk ik ook niet. Maar veel mensen hebben een trickle en vast wel ervaringen? Dit is toch wel een beetje het forum voor experts toch?

Fredb

Ik heb ook geen trickle :)  10 kuub lijkt mij wel te kunnen. Hangt ook af van hoe de buis loopt (bochten)

Maar ik heb er geen ervaring mee.

Bas42

Madinees,
Ik ben geen trickle expert maar ben me momenteel ook aan het verdiepen in de materie. Bij diverse leveranciers kun je ook maatwerk trickles laten bouwen. Hierdoor zou je een langere trickle kunnen nemen met een lag minder. Dat kan al enorm schelen. Ik overweeg overigens een standaard oplossing met vier lagen om exact dezelfde redenen als jij; nog steeds nitrietverhoging in de combi. Daarnaast heb ik nog een overweging tussen een bakki shower versus trickle. Echter ben bang dat een bakki shower teveel geluidoverlast veroorzaakt versus een trickle ivm de omgeving (buren). Tevens verwacht ik dat de afkoeling van het water bij een bakki shower sneller zal gaan als bij een trickle.
Ook ik ga de trickle wat verder weg plaatsen van de vijver waarbij ik gebruik ga maken van een onder uitloop van rond 110 mm. Ik heb hier niet aan gerekend maar gevoelsmatig moet onder vrij verval voldoende water afgevoerd kunnen worden (en zeker 10 m3/uur). De uitloop van de trickle komt ook nog eens 30-40 cm boven het wateroppervlak te staan. Anders kun je twee uitstromen laten monteren van rond 110 mm als je het niet vertrouwd en op zeker wilt spelen. Overigens laat ik de trickle weer in de combi terugkomen omdat ik een extra pomp ga bijplaatsen en aansluit op een nog vrije retour van de combi.
Je hebt het in je vragen over denitrificatie? Je bedoelt waarschijnlijk nitrificatie? Persoonlijk vind ik de "vergassing" van ammonia minder interessant omdat daar het problem niet ligt. De ammonia is over het algemeen onder controle maar het is de nitriet die problemen oplevert .... Zoals eerder besproken iben ik een "aanhanger" van de filosofie dat CO2 de beperkende factor is voor onze combi's. Ik hoop dat de trickle en een optimale uitwisseling met de lucht dit problem (deels) wegneemt. Alhoewel ik ook hobbiesten ken die ondanks een combi incl. trickle ook nog steeds een verhoging met nitrite kennen (wel minder als alleen met een combi). De reguliere meerkamerfilters en bead-filters laten in dat opzicht betere prestaties zien ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Maar laten we lekaar in dit topic geinformeert houden over ideeen en voortgang zodat we elkaar kunnen inspireren  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on July 22, 2020, 08:48:00 AM
Maar laten we lekaar in dit topic geinformeert houden over ideeen en voortgang zodat we elkaar kunnen inspireren  :y:

Dank je Bas. Je vraagstuk en visie is bijna gelijk aan die van mij.

Ik twijfel ook tussen een bakki en een trickle. Probleem bij een bakki is ook dat ik dan wel heel veel stroom ga gebruiken (dus beetje daarop heb ik die maar af laten vallen).
Ook ga ik werken met een uitloop 110mm en dan 10 meter terug naar naar de vijver. In de vijver heb ik al een retour 110mm (één van de twee) waarop ik hem ga aansluiten. Nu heb ik twee pompen op mijn combi filter die middels twee retouren 110mm naar de vijver gaan. Een van de twee ga ik dus vanuit het trommelfilter naar bwb door de 110mm retour terug laten lopen.

Je mening over C02 deel ik. Denk ook dat je het daar moet zoeken. Heb wel eens wat artikelen over aquaria gelezen en daar komt het ook naar voren. Voordeel van weinig Co2 is dan weer wel een hogere PH dat geeft voordeel door een hogere redox waarde én dat nitriet wat minder giftig is. Ammoniak dan wel maar dat is inderdaad beter onder controle te houden.

Alternatief wat ik in mijn achterhoofd heb is een groot meerkamerfilter als extra filter en dan alleen met matten. Voordeel is dat het gravity kan staan en daardoor minder stroom verbruikt. Wel vraag ik me af of dat het probleme oplost. Denk dat een trickle meer effect heeft maar dat is gebasseerd op verhalen die je vaak hoort.

Bas42

Helemaal eens Madinees. Maar wil juist weg blijven bij een meerkamerfilter. Punt 1 heb ik de ruimte niet en punt 2 heb destijds gekozen voor een onderhoudsarm filter (trommel). Echter destijds was er nog niet veel bekend over de slecht opstartende BWB-filter na een combi. Ik kijk dus nu een beetje jaloers naar de hobbiesten die schijnbaar probleemloos grote hoeveelheden voer kunnen geven zonder dat dat de waterkwaliteit verslechterd. Ik heb overigens niet de illusie dat dit met het trickle helemaal is verholpen maar zou wel verbetering moeten geven. Je oplossing om idd één van de 2 pompen te gebruiken om het trickle in serie te schakelen met het BWB spreekt mij ook wel aan maar betekent voor mij wel heel veel extra werk .... en dus een lange afvoerleiding vanuit het trickle naar de retour. Daarnaast vind ik het wel prettig om het trickle af te kunnen schakelen in de winter en dan mis je een retour in de vijver. Dus voorlopig maar een extra pomp en het trickle weer terug laten vloeien in het BWB. Heb je al een trickle op het oog?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Ook herkenbaar, daarom is mijn voorkeur ook een trickle.

Maakt deze trouwens minder geluid dan een bakki shower? Hoeveel DB maakt een trickle ongeveer op een meter afstand.
Weet iemand dat?

Mijn aanvoer naar de trickle wordt 10 meter. Ik wil gewoon buis 110mm gebruiken. Heb de online tool niet meer (die op NVN website werkt niet meer) maar volgens mij geeft dit bij 10m3 uur bijna geen extra opvoerhoogte? De retourleiding is ook een meter of 10 in buis 110 mm. Als iemand een link naar een leidingweerstandberekenaar heeft dan hoor ik dat graag. Voor de winter maak ik gewoon een bypass onder de trickle. Dwarsstukje tussen de aan en afvoerleiding met een schuifkraan er tussen. Net voor de trickel ook twee schuifkranen om hem af te zetten in de winter. Dat moet toch werken?


Verder vind ik het heel lastig om een keuze te maken. Wil ook iets hebben wat degelijk is. Volgens mij kun je een trickel in tegenstelling tot een BWB niet overdimensioneren?
Wat ik me net besefte is dat mijn vijver ca. 70cm boven de grond zit. Als ik een trickle neem van 150 dan kom ik wel heel hoog uit. Moet de trickle dus ook ergens op gaan zetten. Wil hem niet bij de vijver omdat ik het én heel lelijk vindt en voor het geluid wil ik het ook niet.

Deze spreken me aan: https://www.dewaterhof.nl/filters/bakki-shower-trickle/
En dan de Cycloon shower medium (Bakki Shower) of de Bakki shower medium/low
De tweede komt wat beter uit mbt de hoogte maar ik maak me zorgen of het water dan wel genoeg 'valt'

Wat heb jij op het oog @Bas?

Perry

Kijk het balletje begint te rollen

Ik heb een trickel op mijn bwb staan
Die zuigt onder aan uit het bwb en de retour ook weer terug in het bwb

Madinees

Quote from: Perry on July 22, 2020, 13:47:43 PM
Kijk het balletje begint te rollen

Ik heb een trickel op mijn bwb staan
Die zuigt onder aan uit het bwb en de retour ook weer terug in het bwb

En hoe groot is je trickel? En je BWB? Helpt het tegen nitriet?

Bas42

Quote from: Madinees on July 22, 2020, 13:34:12 PM
Deze spreken me aan: https://www.dewaterhof.nl/filters/bakki-shower-trickle/
En dan de Cycloon shower medium (Bakki Shower) of de Bakki shower medium/low
De tweede komt wat beter uit mbt de hoogte maar ik maak me zorgen of het water dan wel genoeg 'valt'

Wat heb jij op het oog @Bas?
Great minds think alike .... Toevallig vandaag een mail gestuurd voor dezelfde types als jij aangeeft. Volgens mij verschillen de genoemde types die jij aangeeft alleen dat de medium een extra bak heeft en daardoor hoger tov het medium/low model. Als je problemen hebt met de hoogte kun je ook kiezen voor een langere bak maar één laag minder. Maatwerk is bijna overal mogelijk. Vandaag ook contact gehad met de leverancier van Sansai. De kleur van dit trickle spreekt me aan (zwart) wat minder in het oog springt in de tuin (zeker als ik het nog wat laat begroeien). Zag laatst op facebook ook trickles geleverd bij een dealer die volgens mij maar beschikte over één laag .... En nogmaals ik lig wat minder wakker over het feit of het water genoeg valt .... De werking valt en staat wat mij betreft meer met een goede verdeling aan de bovenzijde (invoer PVC) waarbij voldoende flow en druk van de pomp essentieel zal zijn ....  Overigens vragen de cycloonshowers een dubbele invoer.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Quote from: Perry on July 22, 2020, 13:47:43 PM
Kijk het balletje begint te rollen

Ik heb een trickel op mijn bwb staan
Die zuigt onder aan uit het bwb en de retour ook weer terug in het bwb
En geen nitriet probleem Perry?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter