News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Vijver Madinees

Started by Madinees, June 30, 2019, 22:05:28 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Quote from: Dennis on March 16, 2021, 20:03:26 PM
Hier gaan ze tijdens de winter ook op de bodem liggen,allemaal tegen elkaar aan in een groepje.Ze kantelen niet.Ik zou verder niet weten wat ik er tegen kan doen,behalve mischien de temperatuur wat hoger houden.Ze komen meestal wel zonder problemen uit de winter,op een paar wormpjes of trichos na.Ze zwemmen nu wel weer bij een temperatuur van 8.4 graden.
Daar kun je idd niet veel tegen doen behoudens de temperatuur te verhogen. Maar feit blijft dat ze op zo'n moment niet happy zijn en kwetsbaar.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Hier dit voorjaar een trickle bijgeplaatst en verwarming middels warmtepomp. Reden van de trickel is dat ik maar niet van mijn nitriet af kwam. Nu hield ik dit (ongeveer, vergat wel eens) bij in een digitaal overzichtje. De trickle lijkt voor mij toch echt dé oplossing te zijn om van nitriet af te komen. Dit jaar nog niet eens in de buurt van de grenswaarde gekomen én ik voer fors meer. Erg blij mee!


Madinees

Ps. De waarde op de verticale as is de uitlezing van de Hanna meter.

Fredb


Madinees

Quote from: Fredb on June 19, 2021, 14:50:31 PM
netjes!

Had het veel eerder moeten doen. Alleen tot paar jaar terug hoorde je nog wel eens dat mensen het met een trommel en bwb redden. Hoor je eigenlijk nooit meer.

Fredb

Nee. Ik hoop nog steeds dat ik een uitzondering ben. Ik geef het bij mij totaal 3 seizoenen.

Madinees

Quote from: Fredb on June 19, 2021, 19:24:49 PM
Nee. Ik hoop nog steeds dat ik een uitzondering ben. Ik geef het bij mij totaal 3 seizoenen.

Herkenbaar idd. Ik had mezelf twee seizoen gegeven. Eigenlijk was alleen nitriet het probleem, rest 'nergens' last van. Watertesten was altijd een loterij en eigenlijk ook minder leuk. Veel verversen, spelen met voer etc. Nu met een trickle daar geen last meer van, waardes zijn altijd hetzelfde.

Floris

Ziet er goed uit man, wel echt een wereld van verschil zo.  Die trickle heb je goed aan gedaan👍🏼

Madinees

Omdat ik 'last' heb (letterlijk ik want de vissen zie ik niks aan) van wisselende PH in de morgen en de avond heb ik de beluchting wat aangepast.
Veel mensen zeggen 'je kunt niet genoeg beluchten' maar ik denk dat het nadeel van grote PH fluctuaties onderschat wordt én beluchten overschat wordt.
Ook hier geldt meten = weten! Mijn PH is in de ochtend vaak 7.8-8.00 en in de avond vaak 8.5-8.6. Ik vind dat verschil te groot. Volgens Joop van Tol is 0.3 ongeveer de grens.
Omdat ik ook mijn zuurstofniveau belangrijk vindt heb ik sinds 1,5 jaar een zuurstofmeter. Om eerlijk te zijn heb ik zelden problemen met de verzadiging.
Ik beluchte in de nacht al meer als overdag maar heb het nu nog verder aangepast:

* Van 22:00-6:00 belucht ik continue, met 2x een onderbreking van een kwartier voor het voerapparaat.
* Van 6.00 - 22.00 belucht ik om de twee uur even een kwartier, dus gros tijd staat de beluchting uit.
* Van 11:00 - 21:00 staat de blower op mijn trickle aan. Deze had ik nog niet eerder getest daar hij ook voor afkoeling zorgt.

De eerste bevindingen zijn opvallend:

Zuurstofniveau na beluchting aan:


Zuurstofniveau na beluchting 1,5 uur uit:


En het meest opvallende, de waardes uit de retouren:


Hier nog het linkje naar de trickle bouw: https://forum.koicave.nl/index.php?topic=378.45

P.s. mijn waterwaardes zijn verder prima, ammonia en nitriet zijn nihil.

Fredb

interessant :y:! Dat geeft een nieuwe kijk op beluchten in je vijver.