News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Vijver Madinees

Started by Madinees, June 30, 2019, 22:05:28 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ja ik ben ook vooral benieuwd naar de combinatie. Wat is nu ook al weer de 'veilige' temperatuur waar je boven moet zitten. Ik dacht niet tussen de 11 en de 15? Dus 16 als goede waarde voor nu? Of beter nog wat hoger?

Perry

Vanaf 15 gaat het immuunsysteem beter werken

Fredb

16 voor nu is prima. Of onder de 10 8)

Madinees

Quote from: Fredb on March 13, 2021, 09:30:51 AM
16 voor nu is prima. Of onder de 10 8)

Ok dank! Dat is het nadeel van mijn kap hier in het zuiden. Nu zonder verwarming zit ik best een tijd tussen de 11-12 graden.

Fredb

Dan ga ik ook bijverwarmen. Maar dat is het nadeel hier in het noordwesten. Met kap nog steeds uit zijn eigen op 8 graden. Ik ga bijverwarmen als ie uit zijn eigen de 10 - 11 aantikt. (en de weersverwachting niet zijn dat het weer kouder gaat worden)

Bas42

Als de koi goed in conditie zijn en geen last hebben van parasieten waarom zou je dan onder de 10 graden willen blijven? Ik vind het prima om op 12 graden te zitten. Echter bij het stijgen van de temperaturen worden parasieten actiever en hebben de koi vaak nog onvoldoende weerstand. Maar als je koi in goede conditie zijn, waterkwaliteit is goed en geen parasieten heb ik liever 12 graden dan 10 graden watertemp. Dat zal uiteindelijk de weerstand van de koi ook ten goede komen. Daarbij hebben alle onverwarmde vijvers voor een langere periode watertemp tussen 10 en 16 graden in het voorjaar. En gelukkig gaat dat bij de meeste vijvers goed ....
Daarbij werken medicijnen beter bij 12 graden dan bij 8-10 graden .... Dus als er behandeld moet worden liever wat hogere watertemp. En zie ook dit jaar bij lagere temperaturen onder de 10 graden ook al parasiet uitbraken!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Ik bedoel dat als je ga bijverwarmen, het niet veel zin heeft om naar 12 graden te gaan. Dan kan je net zo goed onder de 10 blijven, als de vijver dit uit zichzelf doet. Dat bespaard verwarmingskosten, en eventuele parasieten zijn nog niet heel actief. Als je wel ga bijverwarmen, ga dan naar 15 - 16 graden. Dan werkt de vis ook aan zijn weerstand.

Bas42

Quote from: Fredb on March 13, 2021, 15:04:27 PM
Ik bedoel dat als je ga bijverwarmen, het niet veel zin heeft om naar 12 graden te gaan. Dan kan je net zo goed onder de 10 blijven, als de vijver dit uit zichzelf doet. Dat bespaard verwarmingskosten, en eventuele parasieten zijn nog niet heel actief. Als je wel ga bijverwarmen, ga dan naar 15 - 16 graden. Dan werkt de vis ook aan zijn weerstand.
Ja in die zin heb je een punt. In mijn geval waren mij koi gezond de winter in gegaan maar schrok toen de sneeuw van de kwam. Watertemp niet onder de 5,8 graden geweest maar een aantal koi hadden het moeilijk en afstrijkje gaf volop huidwormen (met name koi die voorgaande winters verwarmd c.q. binnen hadden gezeten). Mede op basis daarvan heb ik temp verhoogd naar 12 graden en succesvol behandeled. Vissen waren daarna weer alert en zwommen vrolijk rond. Vervolgens heb ik de temp zo maar gelaten om schommelingen te voorkomen ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb


Dennis

@ Bas,Je zegt dat een aantal koi het moeilijk hadden.Ben wel benieuwd wat je zag aan je koi, dan kunnen anderen, en ik zelf,daar ook opletten,als we dat al niet doen.

Perry

Bas ziet graag dat ze blijven zwemmen niet liggen met geknepen vinnen

Madinees

Quote from: Perry on March 15, 2021, 20:07:08 PM
Bas ziet graag dat ze blijven zwemmen niet liggen met geknepen vinnen

:-) Wie wel?

Hier is de temp inmiddels 2,5 graad gestegen en de vissen zijn echt ongelofelijk veel meer actief geworden.

Bas42

Quote from: Dennis on March 15, 2021, 19:31:51 PM
@ Bas,Je zegt dat een aantal koi het moeilijk hadden.Ben wel benieuwd wat je zag aan je koi, dan kunnen anderen, en ik zelf,daar ook opletten,als we dat al niet doen.
Als watertemperaturen dalen schakelen koi ook af in energieverbruik. Bij veel vijvers zie je bij koude watertemperaturen dat koi stil gaan liggen (op facebook lees ik regelmatig dat de koi mooi in rust zijn, ik vind er persoonlijk niet veel moois aan aangezien deze koi aan het overleven zijn ....). Als ik koi zie die stil liggen met geknepen vinnen ben ik dan ook extra alert. Zeker als koi dan ook nog de neiging hebben om te gaan kantelen begint het kritisch te worden. Er wordt over het algemeen aangegeven dat de kritische temperatuur bij 4 graden ligt en dat lagere temperaturen slecht zouden zijn. Maar dat is natuurlijk maar een gemiddelde. Ik ben in het verleden bij koi geroepen die al in de problemen kwamen bij een watertemp van 7 graden. Maar er zijn ook koi die in een dicht gevroren vijver het prime redden (ondanks dat ze daar niet blij van worden).

Ik heb 2 koi zwemmen die vorig jaar zijn overgeplaatst naar mijn vijver en de voorgaande 2 jaar verwarmd hebben gezeten gedurende het gehele jaar. Ik ben dan extra alert op deze koi. Dit waren dan ook de koi die duidelijk niet happy waren na de sneeuwval, ondanks dat het water niet kouder is geweest dan 5,8 graden. Naast stil liggen met geknepen vinnen zonderen deze vissen zich ook vaak af, althans nemen geen deel aan het collectief rond zwemmen. Daarbij had mijn shiro een geirriteerde huid waarbij bij het afstrijkje bleek dat die vol huidwormen zat (dus ook bij lage watertemp kunnen parasieten gewoon actief zijn). Door de watertemp wat te verhogen zou de behandeling beter aanslaan. En een week na de behandeling in totaal 5 vissen afgestreken en allemaal schoon van parasieten (watertemop inmiddels 12 graden).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Dat is erg herkenbaar Bas. Hier is de temp niet lager dan een graad of 6,5 geweest. Maar vissen worden daar niet blij van. Vond ze sowieso al vrij rustig deze winter. Nu is de temperatuur aan het oplopen en komt met rasse schreden het leven er terug in. Ook het langer worden van de dagen lijkt invloed te hebben. Misschien ook een soort biologische klok?

Dennis

Hier gaan ze tijdens de winter ook op de bodem liggen,allemaal tegen elkaar aan in een groepje.Ze kantelen niet.Ik zou verder niet weten wat ik er tegen kan doen,behalve mischien de temperatuur wat hoger houden.Ze komen meestal wel zonder problemen uit de winter,op een paar wormpjes of trichos na.Ze zwemmen nu wel weer bij een temperatuur van 8.4 graden.