News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Vijver Madinees

Started by Madinees, June 30, 2019, 22:05:28 PM

Previous topic - Next topic

Perry

Ziet er top uit allemaal 👌🏻

Bas42

Quote from: Madinees on April 05, 2020, 09:33:56 AM
Quote from: Albert-jan on April 05, 2020, 09:28:39 AM
Erg mooie vijver en rond de 20m3 is toch ook wel mooi voor mij in de toekomt. Stuk stabieler als de 10m3 die ik nu heb denk ik qua temperaturen.

Tnx, ik heb bewust voor ruim 20m3 gekozen. Wilde een optimale balans tegen voldoende grootte en de kosten.
Met 20m3 kun je mooi met 2 drains en een skimmer werken, nog een redelijk betaalbare trommel en twee pompen.
Mijne is ca. 160 diep dus ook nog een mooi oppervlakte. Ga je naar 30 of 40m3 en je wilt veel flow dan wordt alles én in aanschaf én in operationele kosten veel duurder.
Heb er nu 14 vissen in, als ze wat groter worden wil ik uiteindelijk naar 1 vis per 2m3.
Helemaam waar. Tot ca. 25 m3 kun je met 2 bodemdrains en een skimmer prima uit de voeten. Daarboven zie je het format filters, pompen e.d. weer een standje groter worden en daarmee de kosten toenemen. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat veel tuinen een veel grotere vijver ook niet toelaten en ik had graag nog een halve meter dieper gegraven om wat "gratis" extra kuubs te pakken. Maar ben blij met 6x3 mtr aan oppervlak zodat de koi volop ruimte hebben om te zwemmen .... Dus liever wat meer oppervlak en minder diep (1,5 mtr) als minder oppervlak en diepe vijver ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Vandaag de vijver een upgrade gegeven. Ik was niet tevreden met de verdeling van de lucht uit de beluchtingsslang. In plaats van de RVS staven erin te doen heb ik ze nu aan de buitenkant gemaakt. Minder mooi maar ook niet iets wat je goed ziet. De verdeling van de lucht is velen malen beter (lees beter verdeeld). Eigenlijk zou je de slang aan twee kanten moeten aansluiten maar zo gaat het ook goed.

Daarnaast heb ik 2 luchtpompen aangesloten op de vijverbeluchting: een Alita 60 en een AP 150. Zo gemaakt dat ik ze apart kan schakelen én samen (dus of 60, of 150 of 210 liter lucht op de vijver). Via domotica eenvoudig om dat op basis van temperatuur te doen. Als het voerapparaat gaat voeren dan gaan ze uit.


Madinees

Wegens aanhoudende nitriet (net over de grens gedurende het seizoen) en men vissen die maar groter worden afgelopen winter begonnen met het bouwen van een trickle filter: https://koicave.nl/forum/index.php?topic=739.60 én om meer uit het seizoen te halen dit combineren met een warmtepomp(je).


Perry

Hele mooie update
Warmte pomp zou ik ook wel willen
Ben wel al bezig bij de vrouw des huizes voor zonnepanelen

Madinees

Quote from: Perry on March 07, 2021, 11:02:00 AM
Hele mooie update
Warmte pomp zou ik ook wel willen
Ben wel al bezig bij de vrouw des huizes voor zonnepanelen

Heb op een sigarendoosje berekend dat de kosten voor stroom wel mee gaan vallen. Ik sluit hem toch aan op mijn Domotica en zal eens kijken of ik daar het werkelijk verbruik mee op kan slaan ter vergelijk. Zeker als je het met zonnepanelen combineerd is het goed te doen denk ik. Nadeel is alleen dat een warmtepomp met koude nachten (onder de 10 graden) ook weinig doet/veel energie gebruikt. Eigenlijk vooral voor overdag en dan boven de 15 graden.

Perry

Eerst maar eens mijn ozon binnen krijgen

Madinees

Quote from: Perry on March 07, 2021, 12:09:10 PM
Eerst maar eens mijn ozon binnen krijgen

Ben ook benieuwd naar je ervaringen daarmee. Mooie toevoeging aan de hobby zeker als je een wat hogere bezetting hebt lijkt me.

Bas42

Ben ook heel benieuwd naar de ervaringen. Aantal jaren geleden was ozon heel populair en is vervolgens wat teruggelopen is mijn indruk.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Ik ook
Ben klaar met die kleine probleempjes
Vissen worden steeds duurder dus filter moet ook mee van me

Madinees

Quote from: Bas42 on March 08, 2021, 08:45:33 AM
Ben ook heel benieuwd naar de ervaringen. Aantal jaren geleden was ozon heel populair en is vervolgens wat teruggelopen is mijn indruk.

Lijkt het wel op inderdaad. Wat zou daar de reden van zijn?

Fredb

Ik denk door de komst van betere filters. Veel ozonapparaten (de minder dure met inline reactor) voldoen niet, en maken alleen het water maar helder. Met een goed voorfilter kom je nu ook een heel eind. Ozon apparaten die wel werken komt meer bij kijken (kosten en kennis) en is denk ik daarom voor veel een stap te ver.

Perry

Hier komt het niet voor de helderheid van de vijver
Meer voor de kwaliteit van het water en minder gezeik te hebben

Albert-jan

Zal mij benieuwen of de trickle de truc is voor betere water waardes. Ook sneller verwarmen naar de 16C doet denk ik toch veel voor de werking / opstarten van het filter.

10m3 vijver met 9 koi.

Perry