News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Vijver Madinees

Started by Madinees, June 30, 2019, 22:05:28 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ook maar eens voorstellen hier: Ik ben Edwin, 44 jaar en woonachtig in het pitoreske Made (NB).

Sinds een jaar of 12 wonen we in een oude boerderij met een grote tuin. Hierbij hebben we direct een vijver aangelegd waar we veel plezier aan gehad hebben.
De vijver bezetting beston uit steuren, goudvissen, een zeelt, en een stuk of 7 koi. Het grootste probleem was dat hij maar 90 cm diep was.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik in 8 jaar tijd nooit heb moeten behandelen of nooit een vis heb verloren (dus wat was het probleem?).

Wel stoorde ik me meer en meer aan het onderhoud (3x per week het statisch bed spoelen, dagelijks de zeef schoonmaken), ook omdat ik voor mijn werk regelmatig op reis ben.
Hierdoor vorig jaar besloten de vijver af te breken en een nieuwe te bouwen. De oude had een goede betonnen fundering/vloer en was stevig gemetseld.
Hierop is de huidige vijver verder gebouwd.Al met al zijn we er 3/4 jaar mee bezig geweest en is hij nu zo goed als 'af'. Er zwemmen nu een 12-tal Tosai en Nisai in (Japanse en Poolse Koi).

Specificaties:
- 1.55 meter diep
- ca. 21m3
- Makoi Biodrum 50 als filter (met 100 liter Helix en 10 liter Helix chips + ca 1,5m2 japanse mat erin gestopt)
- Alita 60 op het BWB
- Nito 80 op een Japanse luchtslang in de vijver, die ligt langs een lange zijde zodat het niet storend is en toch veel effect heeft
- Alles aangesloten op Domotica (Domoticz) zodat ik vanafstand alles kan instellen en monitoren (zie plaatje)
- 1 Skimmer en 2x bodemdrain (niet belucht)
- Oase pomp 15m3 en een Oase pomp 18m3 (superzuinig, hoor je weinig over maar degelijk én zuinig)
- 40 watt dompel almagaan
- Alle leidingen superkort en in 110mm uitgevoerd
- Koi Cafe om regelmatig te kunnen voeren

Wensen voor de toekomst:
- De huidige koi heb ik vooral gekozen om de boel op te starten (en omdat ik ze 'leuk' vond), stap-voor-stap doorselecteren, idealiter heb ik 10 mooie Koi van > 70cm
- Misschien een trickle filter, ik heb nu alleen een BWB
- Genieten ;-) (nu al hoor)





Madinees

En de domotica:

Leuk is bv dat mijn beluchting in de vijver automatisch stopt en dat dan de Koicafe voert (zodat niet alles in de skimmer vliegt).


Madinees

#2
De 'alternatieve' beluchting. Ik zag het op een forum in de USA, wordt daar vaker toegepast.
Voordeel is dat je zicht houdt in de vijver en hetzelfde effect hebt als met een beluchte drain.
Nadeel is dat je een slang ziet liggen als hij uit staat. Bij mij ligt hij strak tegen de kant dus is



Edit Noodle, link gerepareerd.

Madinees

Afgelopen najaar mijn Oase pompen vervangen door 2x een Blue Eco.
Ook de aansturing middels Domotica verder aangepast:


Fredb

 :y:

Dat de luchtslang aan de zijkant hetzelfde effect heeft als een beluchtte bodemdrain, twijfel ik over. Het uitwisselen gaat over de beweging op het wateroppervlak. Bij een drain is dat rondom (daarom zie je niks meer in de vijver :)) en bij een slang aan de kant is dit maar half.

Madinees

Quote from: Fredb on February 02, 2020, 13:29:05 PM
:y:

Dat de luchtslang aan de zijkant hetzelfde effect heeft als een beluchtte bodemdrain, twijfel ik over. Het uitwisselen gaat over de beweging op het wateroppervlak. Bij een drain is dat rondom (daarom zie je niks meer in de vijver :)) en bij een slang aan de kant is dit maar half.

Ik denk dat voor het zuurstofgehalte de luchtslang meer effect heeft. Ik heb een gigawaterverplaatsing in mijn vijver hierdoor.
Met beluchte drains lukt dat denk ik ook, maar dan moet je er wel heel veel lucht op hebben. Het voordeel echter hiervan is dat er meer vuil naar je drains gezogen wordt.
Om dit op te vangen heb ik in de zomer 30m3/uur op een vijver van 21/m3.

Omdat je niets ziet is vooral de luchtkolom zelf, daar die nu tegen de kant zit heb je daar geen last van.

Madinees

#6
Foto van filterput met de nieuwe pompen en deze winter ook een overkapping gemaakt:


Fredb

de meeste zuurstofuitwisseling gaat door beweging op het wateroppervlak, en niet door de belletjeskolom in het water.


Fredb


Madinees

Quote from: Fredb on February 02, 2020, 14:38:44 PM
de meeste zuurstofuitwisseling gaat door beweging op het wateroppervlak, en niet door de belletjeskolom in het water.

Klopt is mij bekend, factoren die meespelen:
- Beweging oppervlakte
- Waterverplaatsing, hoe meer water er van onder naar boven verplaatst/'gewoeld' wordt hoe meer zuurstofuitwisseling aan de oppervlakte
- Door deze waterverplaatsing in combinatie met hoge flow door pompen = er veel vuilafvoer, vervuilt water kan veel minder zuurstof bevatten (dit laatste wordt onderschat). De beluchting helpt dus in een goed systeem dat er nergens vervuiling blijft liggen en het snel afgevoerd wordt met als gevolg een hogere zuurstofgraad

tnx voor compliment

Sjoeaat

Mooie vijver Madinees!
En de filterput ziet er strak aangelegd uit :y:

Croesmaster

Mooi hoor Edwin. Strak aangelegd.  :y:

Albert-jan

Erg mooie vijver en rond de 20m3 is toch ook wel mooi voor mij in de toekomt. Stuk stabieler als de 10m3 die ik nu heb denk ik qua temperaturen.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Albert-jan on April 05, 2020, 09:28:39 AM
Erg mooie vijver en rond de 20m3 is toch ook wel mooi voor mij in de toekomt. Stuk stabieler als de 10m3 die ik nu heb denk ik qua temperaturen.

Tnx, ik heb bewust voor ruim 20m3 gekozen. Wilde een optimale balans tegen voldoende grootte en de kosten.
Met 20m3 kun je mooi met 2 drains en een skimmer werken, nog een redelijk betaalbare trommel en twee pompen.
Mijne is ca. 160 diep dus ook nog een mooi oppervlakte. Ga je naar 30 of 40m3 en je wilt veel flow dan wordt alles én in aanschaf én in operationele kosten veel duurder.
Heb er nu 14 vissen in, als ze wat groter worden wil ik uiteindelijk naar 1 vis per 2m3.

Croesmaster

Mooi om te lezen dat je vooraf goed gedacht hebt wat je wilde en waarom. De meeste gaan graven en dan pas nadenken.  :-*