Voorstellen: Arno Broeders

Started by abroeders, March 19, 2021, 18:12:23 PM

Previous topic - Next topic

abroeders

Hallo mede-KoiCavers,

Ik ben onlangs lid geworden en het leek mij leuk om mijzelf even voor te stellen.

Mijn naam, zoals de titel al aangeeft is Arno Broeders. Ik woon met mijn gezin (vrouw en twee kids) in Prinsenbeek, een klein plaatsje tegen Breda aan. Ik ben 48 jaar en ben sinds vorig jaar eigenaar van een 'echte' koivijver van zo'n 20m3 met een AEM combifilter (OA-30-pro), twee beluchte bodemdrains, een drijfskimmer en twee Aquafore DM22000 varios die het water in beweging houden.

Ben ik pas onlangs met het koi-virus besmet geraakt? Nee, dat niet! Ik ben opgegroeid met vissen. In mijn ouderlijk huis hadden we een 'aquariumwand' in de woonkamer en een vijver in de tuin. Toen ik 20 jaar geleden mijn huis kocht kwam er met beperkt budget al snel een klein vijvertje van zo'n 1500 liter waar wat goudvisjes, shubinkin, goudwindes en.... je raad het al...., drie kleine koi's uit het tuincentrum kwamen er ook in wonen. Twee van deze koi's gingen al snel dood en de derde, zo tam als het maar zijn kon, heeft zeker 2 jaar kunnen rondzwemmen tot hij plots spoorloos verdwenen was. Maanden later ontdekte ik zijn (of haar) visskelet in de lavendelstruik die naast de vijver stond. De tamheid van deze koi, ze at uit je hand, en het mooie figuur heeft mijn liefde voor koi destijds ontstoken. Ik wist op dat moment inmiddels ook al dat de huidige vijver helemaal niet geschikt was voor koi en heb dus nooit meer een koi in mijn vijver uitgezet. Ik heb me jarenlang verdiept in soorten filters, opbouw van een voor koi geschikte vijver en was ik, als ik eens bij het tuincentrum rondliep, geruime tijd op de vijverafdeling te vinden. Ook bezocht ik toen al de HKS, omdat ik alles wou weten wat nodig was om een optimale leefomgeving voor koi te maken en natuurlijk om de mooie vissen te bekijken.

Omdat we nog niet zeker wisten dat we in dit huis zou blijven wonen (de wens was een groter huis en een grotere tuin), hebben we ons huis medio 2008 in de crisistijd tekoop gezet en bijna twee jaar later de verkoop maar geannuleerd omdat er geen animo voor was. Er was een nieuw plan, verbouwen en het huis groter maken. Dit was omstreeks 2014 en tja, wat doe je dan als je gehele huis gerenoveerd is, alles precies naar eigen smaak ingericht, niet meer verhuizen dus. In 2018 hebben we echt definitief besloten lekker in onze huidige woning te blijven wonen. Door de verbouwing die twee jaar geduurd heeft was de tuin verwaarloosd en 'tuinaanleg' kwam dus op onze todo lijst te staan, zo kon ik eindelijk gaan nadenken (en met mijn vrouw onderhandelen) hoe groot de vijver mocht worden.  :P

Het was 2019 toen we de knoop doorgehakt hebben om de plannen voor de tuinrenovatie concreet te maken. Een jaar later was het 2020, het jaar dat Corona uitbrak, we onze vakantie annuleerden en we besloten echt van start te gaan. Omdat je natuurlijk geen krater in je tuin wil graven als de rest netjes is aangelegd was 2020 het jaar van graven, grond afvoeren en de vijver opbouwen. De afwerking komt deze zomer. Omstreeks eind augustus was de opbouw van de vijver met betonblokken en de filterinstallatie gereed en begon het wachten op de folielasser die de 4everflex folie erin zou komen lassen. Dit wachten leek een eeuwigheid te duren, half oktober was de eerste mogelijkheid, dus heeft de vijver 2 maanden leeg gestaan. Ik zal hieronder later een klein verslagje plaatsen met wat foto's waarin je de bouw van de vijver afgelopen jaar kan volgen. De afwerking moet dus op dit moment nog gebeuren, daar heb ik de aankomende zomer voor gereserveerd. Ik ben nog druk bezig met afronding van mijn studie en het is reuze druk op mijn werk dus ligt het tuinproject even stil. Ik kan niet wachten tot de zomervakantie weer is aangebroken.

Wat vind ik nu echt een uitdaging, leuke tamme en mooie koi van een mooi formaat houden en water..., water..., en nog eens water... Ik ben ontzettend geïnteresseerd in het behalen van een optimale waterkwaliteit. Ik ben wat dat betreft een controlfreak en wil continue inzicht in de kwaliteit van mijn vijverwater. Ik heb best geïnvesteerd in meetapparatuur om continue mijn water in de gaten te houden en lees allerlei artikelen om het waterbeheer zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Mijn achtergrond is technische informatica en elektronica, ik kan dus best wat dingen zelf in elkaar knutselen. Naast mijn hobby om middels domotica mijn huis te automatiseren is dus ook het waterbeheer van de vijver geautomatiseerd. Continue metingen en registratie zijn Opgelost Zuurstof, ORP, pH, Geleidbaarheid en temperatuur. Daarnaast heb ik inmiddels de belangrijkste metingen uit mijn druppeltest set al vervangen door de Hanna fotocheckers (NH3, NO2, en Alkaniteit). Al deze waarden samen kun je weer gebruiken om bijvoorbeeld de Redox, CO2 en andere parameters af te leiden. Niet omdat het persé moet, maar wel omdat het kan  ;) en omdat ik het leuk vind natuurlijk. Je zal me dus in de toekomst best wel in het topic 'Waterkwaliteit' gaan tegenkomen.

Foto's gaan zeker binnenkort volgen... stay tuned..

Fredb

Welkom Arno! je bent dus niet ondoordacht begonnen :D

Dennis


Madinees

Welkom Arno! Ik kom zelf uit Made dus vlakbij. Veel vijveraars hier uit West-Brabant!

Zelf ben ik ook erg geinteresseerd in Domotica en automatisering én waterkwaliteit. Momenteel stuur ik men vijver aan met Home Assistant.
Materwaarden weet ik er nog niet mee maar staat wel op de planning (ontbreekt me vooral aan tijd). Ben benieuwd naar je fotos en hoe je dit allemaal doet.

Perry


abroeders

Dank voor jullie welkom. Ik zie uit naar een tijd waarin weer wat meer kan en we elkaar eens op een evenement kunnen ontmoeten.

Zoals beloofd, ik heb wat foto's van de bouw bij elkaar gezocht, ik zal ze proberen een beetje op volgorde te posten.

Allereerst, de oude vijver, waarmee ik in dit huis begonnen ben.

abroeders

De sloop is begonnen... graven.. graven.. Gelukkig heb ik mijn zoon kunnen charteren om te helpen.

abroeders

Tja, en toen een vriend van mijn zoon hoorde van de plannen, bood hij aan om ook maar te helpen... Met graafmachine! Bedankt Rens!

Dat schiet natuurlijk een stuk sneller op.

abroeders

Na een weekje graven (in de avond, want de machinist op de graafmachine moest overdag ergens anders werken) was alles stortklaar. Ik kon overdag met de spade de kantjes voorzichtig afgraven vanwege de schutting die dicht in de buurt stond. Diepte: 1,70 onder maaiveld ongeveer, dieper kon ik niet vanwege het grondwater. De houten OSB platen dienden om de grond onder de fundering van de schutting op zijn plaats te houden. Achteraf zou ik het nu zonder durven vanwege de keiharde rode grondlaag. Die rode grond kwam ik met de spade niet doorheen en heb met behulp van een hamerboormachine met beitel telkens in stukken afgebrokkeld.

Nadat de drains netjes gesteld waren folie en het dubbele betonnet aangebracht. Hard doorgewerkt tot ver in de avond zodat ik de volgende dag de vloer kon storten.

abroeders

Storten! Omdat ik meerdere vloertjes wou storten in mijn plan maar besloten dat ik zelf zou gaan mengen. Dus betonmolen aangeschaft en 3 bigbags kant en klaar beton besteld. Alleen cement en water toevoegen.

Mijn broer kwam op deze zware werkdag helpen... gelukkig, want alleen zou ik er niet mee klaargekomen zijn. Om 22:00 's-avonds lag de vloer er in.

abroeders

Filter.. Ondertussen kwam het filter binnen, dus terwijl de vloer aan het uitharden was, veel passen en meten.

abroeders

Garage... aka nieuwe filterruimte. Ik had een stukje ruimte in de garage voorzien voor de filterinstallatie. Door de gravity opstelling moest er eerst wel de vloer gedeeltelijk uit natuurlijk.

abroeders

Ondertussen kon ik ook al beginnen met opmetselen. Samen met de buurman telkens een lading betonblokken van de oprit naar de vijvervloer verplaatst... en dan een laagje metselen om uit te rusten.. Tenminste dat uitrusten ging goed tot de betonblokken op schouderhoogte gemetseld moesten worden.  ;D Spierpijn!

Opgemetseld tot 40cm boven maaiveld, met de betonvloer van 20cm dik ben ik op een vijverdiepte van 1,80 meter uitgekomen. Ik had op 20 cm. dieper gehoopt maar het grondwater gooide roet in het eten. 60cm boven maaiveld vond ik niet mooi, ik wil de koi straks ook vanuit huis kunnen zien. Maar ik ben content met 1,80 hoor!

abroeders

Ondertussen het leidingwerk aangesloten. Omdat ik geen schuifkranen wou, en kogelkranen zoveel groter zijn heb ik besloten buiten een 'kranenput' te maken waarbij de kranen straks middels een luikje in de vlonder toegankelijk zijn. In de garage was er gewoon geen ruimte voor.

abroeders

De vlonder er overheen... met luikje..