Voorstellen: Arno Broeders

Started by abroeders, March 19, 2021, 18:12:23 PM

Previous topic - Next topic

abroeders

Het was inmiddels al oktober en de tijd dat Andy de folie zou komen lassen naderde. Om alles droog te krijgen en de laatste afwerking gereed te krijgen heb ik maar een tent van bouwzeil eroverheen gemaakt.

abroeders

En toen... eindelijk.. het was half oktober.. Andy stond om 8:00 plots in mijn achtertuin en om 11:00 was de klus geklaard. De vijver mocht vol met water!

abroeders

Twee weken later een paar leuke visjes gekocht bij een kweker in de buurt. Een mooie Chagoi van ongeveer 40cm en 6 leuke tosai van ongeveer 30 cm. Geen topkwaliteit, maar gewoon wat leuke vis om de hobby te starten. Doel was om ieder jaar te gaan kijken naar een echt mooie vis die ik niet kan laten liggen. Maar eerst het filter laten opstarten en kijken hoe alles verloopt.



Helaas is het niet met alle tosai goed vergaan van de winter  :'( hierover later meer..

Fredb

Flinke klus. Het ziet er goed uit!

abroeders

Dank je Fred.

Het is natuurlijk nog lang niet af. Bij de vijver gaan er nog steenstrips tegen de betonblokken en een granieten vijverrand moet er nog opkomen. Dan moet de tuin nog bestraat worden; kunstgras, pergola, overkapping op de vlonder zodat ik daar lekker naast de koi kan zitten. Ook willen we nog een veranda met glazen schuifpanelen achter het woonhuis. Zonnepanelen op de garage... Nog een hele waslijst dus.

Voor de waterkwaliteitsmetingen ben ik uiteindelijk van helemaal zelfbouw (wat minder stabiele metingen gaf), uiteindelijk uitgekomen bij de EZO's en sensoren van Atlas Scientific. Zie de onderstaande foto's. Het zwarte kastje met touchscreen bevat een Raspberry PI en geeft iedere minuut de meetwaarden door aan mijn Domoticz systeem. Ik zag dat Madinees hier vroeger ook mee gewerkt heeft. Ik ben er tot nu toe nog heel content mee (ook voor mijn huisautomatisering).

Ook hangt er nog een Seneye, ik wil kijken of ik als het voederseizoen weer begint hier wat aan heb, betrouwbaar zijn de metingen allerminst. pH, Temperatuur en ook NH3 wijkt behoorlijk af tov een goede pH electrode en ook NH3 wijkt behoorlijk af van mijn Hanna HI700, die ik wel vertrouw. Nu kun je die Seneye wel kalibreren en wekelijks de sensor schoonmaken maar hij lijkt er altijd flink naast te zitten. Op het moment dat ik weer kan gaan voeren wil ik kijken of ik iets aan de trend heb die NH3 aangeeft, dus hoe snel iedere keer de ammoniak weggewerkt wordt en of die niet blijft oplopen. Als hij ook niet voor dat doel gebruikt kan worden, dan gaat hij er weer uit.

De bedrading moet nog netjes weggewerkt worden, maar hiervoor moet er van de zomer eerst nog een netwerkkabel vanuit de keuken naar de garage gelegd worden. De Wifi is niet al te sterk in de garage, en met een vaste aansluiting kan ik daar ook nog een Wifi accesspoint plaatsen.


abroeders

#20
Op mijn domotica systeem kan ik dan vervolgens overal de metingen in de gaten houden, pompen bedienen, water verversen, noem maar op.

Om een indruk te krijgen wat ik er mee kan, hieronder wat schermafdrukjes.

De redox trend hieronder zie je een mooie bult. Ik heb (nog) geen Ozon, maar ik heb een Virkon dosering toegepast nadat 4 koi van mij in vrij korte termijn overleden zijn.

Dat van die 4 koi is een triest verhaal. Begin dit jaar, nog voor de vorstperiode werd één Kohaku onwel. Hij bleef aan de oppervlakte drijven (wel rechtop) maar liet zich door de stroming meetrekken, terwijl de overige koi op de bodem onder de retour tegen elkaar aangekropen waren. Het was koud (water ongeveer 5-6 graden) dus dat de andere koi in rust waren is niet zo vreemd. Toen ik de koi geschept had hing hij op z'n kop en ben ermee naar de kweker gereden. Die heeft een afstrijkje gemaakt, maar helaas niets kunnen vinden.

Overigens, de waterwaarden NO2, NO3, NH3 allemaal dik in orde hoor! Advies van de kweker, vis in quarantaine flinke zoutoplossing: 7gr./l. Na een week vertoonde een andere vis soortgelijk gedrag en was deze kohaku weer opgeknapt. Dus het was wisselen... De Kohaku terug in de vijver en de andere koi in de quarantaine op zout water. Ik was ten einde raad en heb via de NVN de KVA ingeschakeld en zo kwam ik met -adviseur-  in contact. Stel je overigens niet teveel voor van mijn quarantaine faciliteit, het is een IKEA bak van 80 liter. Dus niets om een koi lange tijd in te laten verblijven.

-adviseur- heeft mij toen bezocht, 2 vissen afgestreken en onder de microscoop onderzocht, waterwaarden gecontroleerd, maar helemaal niets kunnen vinden. Dit was vlak voor de vorst en het enige wat we konden bedenken was toch de kou en het plaatsen van tosai eind oktober (watertemperatuur 14 graden) waardoor stress, dalende temperatuur en misschien niet optimale kracht de vissen teveel werd.

De vis in de garage leek niet op te knappen en anderehalve week later was speedo (zo noemde mijn dochtertje hem) dood. Een andere Koi dreef daags erna ook dood in de vijver. Uit paniek heb ik toen een Hanna Ammoniakmeter gekocht, mijn Seneye gaf niets aan.. maar helaas, de Hanna nog minder.. Helemaal 0.

Toen kwam de weersverwachting voor de komende weken: flinke vorst... nou we hebben het geweten. Terwijl de elfstedenkoorts bij sommigen kwam opzetten hield ik mijn hart vast. Ik had ondertussen de vijver helemaal ingepakt met noppenfolie. Het water niet afgesloten, wel ventilatie, maar geen directe wind meer. Om de temperatuur niet onder de 5 graden te laten komen (4,7 is de laagst gemeten temperatuur) heb ik iedere dag water ververst. Ik kon zo de temperatuur redelijk constant (ongeveer 0,5C afwijking per dag) rond de 5 graden houden.

Twee weken geleden wou ik toch mijn vissen weer eens zien, dus de noppenfolie verwijderd. Tot mijn schrik, 2 koi tegen de bodemdrain aan gezogen.

Ondanks dat de kweker en -adviseur- helemaal niets hebben aangetroffen op de afstrijkjes wilde ik een KP behandeling starten om het zekere voor het onzekere te nemen. KP had ik na het bezoek van -adviseur- al besteld, gewoon om het op voorraad te hebben mocht ik het ooit nodig hebben. De KP is nog steeds in bestelling, maar na deze 2 koi geschept te hebben wilde ik wel actie. Dus Virkon besteld, waarmee ik ook de ORP ophoog zou moeten kunnen jagen om mijn waterkwaliteit te verbeteren. Dat heb ik vorige week 2x gedaan... 1 dosering van 1gr/m3 en omdat dat minder effect had als ik gehoopt had, 3 dagen later 2gr/m3. Mijn ORP is tot 350mV opgelopen en mijn Redoxverloop hiervan zie je in het onderste plaatje. ORP zegt niet zoveel, Redox (rH) veel meer. Daar heeft -adviseur- al een knap stukje over geschreven op het forum.

Omdat mijn pH vrij hoog is 8,5 en zeer constant, is de rH ook vrij hoog opgelopen. Hoop dat ik, als er pathogenen in de vijver zaten, ze vernietigd heb. Volgende week ga ik iig nog zo'n behandeling doen, just to be sure...

Edit Fred; ivm privacy, naam veranderd in -adviseur-

Dennis

Dit is nog eens een voorstelronde :y: Jammer van je vier vissen,wat ik nog kan bedenken is dat de bacteriedruk veel te hoog is geweest,dat heb ik ook gehad na de bouw van mijn vijver.Ook problemen  met mijn vissen,2 overleden,kva bij gehad,die kon ook niets vinden.Toen een bacteriedruk meting laten doen,en die bleek veel te hoog.Virkon toegevoegd aan de vijver,en toen was het goed.Tijdens de bouw is er regenwater in de leidingen en drains blijven staan,dat heb ik er niet uitgepompt,voor ik de vijver ging vullen.was een heerlijke plek voor de slechte bacterieen....

abroeders

Hoi Dennis,

Dat regenwater in de leidingen had ik ook, ik weet nog dat het stonk destijds en heb toen met de waterstofzuiger de leidingen leeggezogen vlak voordat de folie erin kwam. Dat zal vast niet tot de laatste druppel geweest zijn en ik heb het ook niet nagespoeld. Ik was in de veronderstelling dat, laat er een kwart liter zijn overgebleven, het na verdunning met dik 20000 liter vers kraanwater geen gevolgen zou hebben. Achteraf had ik beter moeten weten, en dit gewoon preventief moeten doen. Misschien zelfs toen er nog geen vis inzat gewoon een flinke hoeveelheid KP erin. Ach ja, achteraf hè... dan kun je altijd de juiste beslissingen maken.

Hopelijk gaat het nu beter, ik ga nog 2x de dubbele dosering (2gr./l) toepassen de komende 2 weken (de voorjaarskuur zoals de fabrikant het voorschrijft) en daarna houd ik de onderhoudsdosering 1gr./l even aan totdat de koi weer wat aangesterkt zijn.

abroeders

Ohh.. en 2 resp. 1 gram Virkon per m3 natuurlijk...  :D

mtsry1968

Indrukwekkend (een woord is voldoende).

Albert-jan

Klinkt als een goed doordachte vijver.

Draai je alleen met een combitrommel? Of komt er nog iets van een trickle bij.

Leuk om het project zo te zien met alle foto's.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Een vijver heeft ook wel ruim de tijd nodig om op op te starten. Wel jammer van de vissen.
Ik heb ook 2 jaar met alleen een trommel en BWB geprobeerd maar nu een trickle toegevoegd. Heb heel vorig jaar nitriet gehad en dat vijvert niet lekker.

Klopt trouwens dat ik ook Domoticz gebruikte voor mijn vijverautomatisering. Ben nu overgestapt op Home Assistant omdat ik veel z-wave devices heb en dat wat stabieler draait. Die sensoren die jij hebt staan ook op men wensenlijst, ontbreekt me nog wat aan tijd. Goed dat je schrijft dat de Seneye niet betrouwbaar is want ik zat nog wat te twijfelen.

De hoge PH is bekend hier rond Breda. De mijne is ook 8,4-8,5. Ik belucht ook bewust wat minder want vorige jaar met maximaal beluchten zat ik soms op 9 (omdat ik zoveel koolzuur uitdreef).

abroeders

Op dit moment draai ik enkel met trommel en BWB. Ik hoor veel tegenstrijdige verhalen, sommigen zeggen dat zo'n combi echt voldoende is, als je maar langzaam opstart met voeren in het seizoen, andere zeggen dat je echt een mattenkamer of trickle moet toevoegen. Ik heb besloten het maar gewoon te gaan ervaren. De ruimte in de garage was niet voldoende voor een trommer/bwb/matten variant anders had ik daar voor gekozen.

Ik heb er wel rekening mee gehouden dat er eventueel een trickle bovenop mijn bwb gezet kan worden. AEM kan ze op maat maken zodat het er precies oppast en enig maatwerk zou mogelijk zijn. In dat geval voorzie ik een extra pomp in de trommelkamer die het water meteen bovenin de trickle sproeit. Nadeel is dat de exit van de trickle dan weer in het BWB valt wat denk ik ten koste van het rendement van het bwb gaat. Een trickle aan de rand van de vijver wil ik niet. De bezorgde buurvrouw vroeg tijdens de bouw van de vijver al of er toch geen geluid van de vijver te horen zou zijn als het af was.

Domoticz gebruik ik met zigbee, maar ook met zwave en draait inmiddels helemaal stabiel met ozw1.6. Daar zijn inderdaad wel veel problemen mee geweest bij de upgrade van ozw1.4 naar ozw1.6 ongeveer 1,5 jaar geleden. Ik heb zo'n 30 zwave devices, een mooi dekkend stabiel netwerk. Zigbee heb ik meer ellende mee gehad, maar dat bleek achteraf interferentie met mijn Wifi netwerk. Ook dat is gelukkig opgelost.

pH is echt een dingetje in deze omgeving (7,8 uit de kraan), of misschien beter gezegd de KH, die is gewoon 10DH uit de kraan. Ik zat al te denken of het haalbaar is gedeeltelijk met RO water te vullen wat de alkaniteit zover omlaag kan brengen dat ook de pH wat lager uitkomt. Ik hoor graag eens van iemand zijn ervaring hierover. Ik weet dat Theo het heeft maar of het hier haalbaar is twijfel ik over. Voor het verversen/vullen is enige flow toch wel wenselijk, daarnaast ben ik bang dat de waterwaarden juist meer gaan schommelen doordat ik 2 soorten water moet gaan mengen. Een gedeelte met lage flow omdat het door een membraampje moet, en het water wat gewoon uit de kraan komt. Dan nog de membramen, hoe lang houden die het vol als we het over zulke grote hoeveelheden hebben. Volgens mij hoorde ik Theo vertellen dat hij vóór de osmose-installatie ook nog een ionenwisselaar had. Al met al toch nog een flinke investering denk ik.
Zoutzuur met een doseerpompje of CO2 doseren zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn, in de aquariumwereld wordt dat veel gedaan. Dosering aansturen op basis van de pH waarde. Toevallig heb ik een fles CO2 in de buurt van mijn filter staan maar die is eigenlijk voor mijn andere hobby -> bier brouwen  O:-) Maar dit is nog verre toekomst, eerst maar eens kijken of ik mijn filter goed opgestart ga krijgen en ik geen vissen meer ga verliezen.


Madinees

Dat is herkenbaar met eerst maar proberen. Zou vooral nitriet regelmatig meten, daar gaat het meestal mis/lastig.
Ivm de trickle, ik heb ook een AEM trickle en die wel buiten geplaatst. Is toch vrij stil, ga hem nu ook isoleren, weliswaar voor afkoeling maar denk dat je dan niks meer hoort.

Wel opvallend is het verschil in KH bij jou en mij. Hier is rond de 8 dus nog wel acceptabel. PH is uit de kraan ook 8 hier.
Ik heb wel eens gehoord dat een goed draaiend filter ook de PH verlaagd dus ga dit jaar maar eens wat meer meten. Continue meten staat op de verlanglijst want eigenlijk is de PH zelf niet zo relevant maar vooral de fluctuaties op de dag. CO2 toevoegen heeft denk ik weinig zin, in de aquariumwereld wordt het vooral voor plantengroei gebruikt volgens mij. Ik denk dat we vooral moeten focussen op stabiele waardes. Ik ga dit jaar kijken met wat minder beluchten, heb een zuurstofmeter en zit bijna altijd aan de 100% verzadiging. Als ik veel belucht lijkt men vijver wel een fles spa rood.

Domoticz ga ik toch nog eens naar kijken. Ik heb ook een stuk of 25 devices (gros Z-wave) die ik aanstuur. Ben overgestapt van een PI naar een Intel NUC en dat werkt een stuk fijner. Home Assistant heeft een nieuw protocol voor Z-wave dus ik moet nu upgraden/overzetten. Wellicht dat ik toch nog eens naar home assistant ga. Als straks de Corona maatregelen weer wat versoepelt zijn misschien eens een keer wat kennis delen?

Fredb

Waarom zou je de ph willen verlagen met allerlei kunstgrepen? Een stabiele ph van 7.8 is toch prima?