Voorstellen: Arno Broeders

Started by abroeders, March 19, 2021, 18:12:23 PM

Previous topic - Next topic

abroeders

Nou het is net andersom, een stabiele 8,7  :D Een stabiele 7,8 zou ik geweldig vinden.

Voorlopig ga ik nog even niets doen, eerst het filter laten rijpen en dan zal misschien de pH waarschijnlijk wel gaan dalen als er wat CO2 door bacteriën geproduceerd wordt. Wat ik wel lees op het forum is dat bij de HAS verteld is dat er voldoende CO2 aanwezig moet zijn zodat het biologisch filter zijn werk kan doen, dat is natuurlijk een beetje kip en ei verhaal.

Mijn pH 8,6 en KH 9,6 komt volgens mijn berekeningen op 0,9mg/l CO2, wat natuurlijk héél laag is. Je wil natuurlijk niet dat hierdoor de bioloog niet optimaal werkt. Ik zie het op het moment als een hypothese, misschien gaat het wel helemaal goedkomen.

Madinees

Ik zou er niet te veel aan doen. Dan zou iedereen er rond Oosterhout-Breda last van hebben. Maar wel herkenbaar en heeft mij ook bezig gehouden. Dat van de HAS heb ik ook wel eens gehoord. Heb je link naar het artikel?

Fredb

Quote from: abroeders on March 21, 2021, 18:58:25 PM
Nou het is net andersom, een stabiele 8,7  :D Een stabiele 7,8 zou ik geweldig vinden.

Voorlopig ga ik nog even niets doen, eerst het filter laten rijpen en dan zal misschien de pH waarschijnlijk wel gaan dalen als er wat CO2 door bacteriën geproduceerd wordt. Wat ik wel lees op het forum is dat bij de HAS verteld is dat er voldoende CO2 aanwezig moet zijn zodat het biologisch filter zijn werk kan doen, dat is natuurlijk een beetje kip en ei verhaal.

Mijn pH 8,6 en KH 9,6 komt volgens mijn berekeningen op 0,9mg/l CO2, wat natuurlijk héél laag is. Je wil natuurlijk niet dat hierdoor de bioloog niet optimaal werkt. Ik zie het op het moment als een hypothese, misschien gaat het wel helemaal goedkomen.
Je geef zelf aan 7.8 uit de kraan. Dus aan je water ligt het niet. Het is iets dan in je systeem. Beluchten overdag?

abroeders

Het artikel over essentiële CO2 in biologische filters vind je hier: https://adviesgroepkoienvijver.nl/adviesgroep-koi-en-vijver-duikt-dieper-in-de-stikstofkringloop/

Mijn beluchting staat enkel op mijn BWB op het moment. Daar staat een Nitto LA-45 op aangesloten, mogelijk dat die wat CO2 verdrijft.

Ik verwacht eigenlijk een andere oorzaak. In het plaatje hieronder zie je mijn verversing van 2m3 van afgelopen woensdag (17 maart). Het heeft meteen een daling van de pH tot gevolg. Wat je duidelijk ziet in de grafiek is dat de pH tijdens daglicht iedere dag aan het stijgen is. Uiteindelijk stabiliseert de pH zich op ongeveer 8,6 tot 8,7.  Het water is redelijk groen op het moment. Zouden de algen overdag zoveel CO2 opnemen dat dit een stijging van de pH tot gevolg heeft? Ik had de UV al aangezet (tijdelijk uitgeweest tijdens de Virkon behandeling) om te kijken als het water helderder wordt, de pH stijging overdag gaat stoppen. Ik heb vandaag mijn NH3 en NO2 gemeten met de Hanna fotometers. NH3 is echt 0 (met de HI700) en NO2 (met de HI764) is omgerekend 0,003 mg/l.

Nu wordt er nog niet gevoerd en de vissen (nog maar 3 koi op 21m3) zijn niet heel actief, dus minimaal ammoniakvorming, maar de algen groeien dus wel. Als het wat warmer wordt zou dat misschien concurrentie voor de filterbacteriën kunnen zijn, waardoor het filter met een achterstand begint, minder CO2, minder NH3 (en minder NO2) omdat, zoals ik het begrepen heb, algen ook rechtstreeks NH3 gebruiken.

Wat denken jullie? Waar doe ik goed aan:

  • wel UV en groen water bestrijden zodat mijn filter straks de NH3 te verwerken krijgt en mogelijk meer CO2 zodat mijn bioloog kan groeien
  • geen UV, groen water en concurrentie tussen algen en filterbacteriën om de essentiële voedingsmiddelen (CO2, NH3).
Misschien moet ik hier een apart topic voor aanmaken in waterkwaliteit want dit zou best een interessante discussie kunnen worden waarbij de keuze misschien ook wel afhankelijk is van de visbezetting vanwege een aankomende ammoniak- en nitrietpiek. Tenzij iemand hier meteen een waterdicht passend antwoord op heeft natuurlijk.