Verwarmen met een Warmtepomp

Started by Floris, February 18, 2021, 09:18:13 AM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Zeer interessant. Ik wil er ook een aan gaan schaffen. Puur om dezelfde reden als jij. Ik zit nog in de verkennende fase, maar mijn gedachte zegt dat ik het moet doen.

Madinees

Heb de mijne ook binnen gehad, stuk minder geavanceerd als de jouwe maar ook blij mee.

Twee dingen waar ik niet aan gedacht heb:
- Er staat dat het water tussen de 6,5 en 8 moet zijn voor de levensduur. De mijne is altijd 8,5-8,8 dus wel een stuk hoger. Hopelijk gaat dat niet teveel impact hebben.
- Hoe doe je dat met nachtvorst? Ik ga hem in de winter niet gebruiken dus van begin november t/m half maart koppel ik hem af denk ik. Echter eind maart kun je nog wel eens een nachtvorst hebben.
Natuurlijk laat ik men vijverpomp door de warmtepomp lopen maar 's nachts staat de warmtepomp uit en de buisjes zijn maar 50mm. Zou dat snel bevriezen?


Dennis

Als je het water laat stromen,zal het bij een nachtvorstje niet bevriezen.Het word natuurlijk anders als het 10 graden gaat vriezen.De getallen die je noemt is de ph waarde neem ik aan?Dan zou het kunnen dat kalkaanslag de levensduur verkort,net als bij een wasmachine.

Madinees

Quote from: Dennis on March 02, 2021, 20:41:18 PM
Als je het water laat stromen,zal het bij een nachtvorstje niet bevriezen.Het word natuurlijk anders als het 10 graden gaat vriezen.De getallen die je noemt is de ph waarde neem ik aan?Dan zou het kunnen dat kalkaanslag de levensduur verkort,net als bij een wasmachine.

Dat zal wel eens goed kunnen idd. Maar om nu Calgon in men vijver te doen lijkt me niet handig.

Dennis

Ipv calgon,doe je ozon,daar zakt de ph ook van geloof ik ;)

Madinees

Quote from: Dennis on March 02, 2021, 21:01:35 PM
Ipv calgon,doe je ozon,daar zakt de ph ook van geloof ik ;)

Daar ga ik nog niet aan beginnen. Voor je het weet heb ik een copie van Shell Pernis hier.

Floris

Quote from: Madinees on March 02, 2021, 19:37:04 PM
Heb de mijne ook binnen gehad, stuk minder geavanceerd als de jouwe maar ook blij mee.

Twee dingen waar ik niet aan gedacht heb:
- Er staat dat het water tussen de 6,5 en 8 moet zijn voor de levensduur. De mijne is altijd 8,5-8,8 dus wel een stuk hoger. Hopelijk gaat dat niet teveel impact hebben.
- Hoe doe je dat met nachtvorst? Ik ga hem in de winter niet gebruiken dus van begin november t/m half maart koppel ik hem af denk ik. Echter eind maart kun je nog wel eens een nachtvorst hebben.
Natuurlijk laat ik men vijverpomp door de warmtepomp lopen maar 's nachts staat de warmtepomp uit en de buisjes zijn maar 50mm. Zou dat snel bevriezen?


Mooi man👍🏼 ben benieuwd naar jouw bevindingen.
pH heb ik zelf ook nooit bij stil gestaan, kan er hier in de handleiding ook niets over vinden.

Met nachtvorst zoals we aankomende nachten gaan krijgen (-1 en -2 graden) laat ik de circulatie pomp hier ook gewoon lopen tegen het aanvriezen. In de winter koppel ik de leidingen los en laat het water uit de warmtepomp lopen. Zo staat het bij mij in de handleiding beschreven.

Waar ik zelf ook niet direkt bij stil had gestaan is dat bij mijn warmtepomp, de laagst instelbare temperatuur 12 graden is. ik wilde als test even kijken hoeveel energie het zou kosten en hoe vaak de pomp bij de huidige temperatuur zou aanslaan, om de vijver een graadje op te hogen en stabiel te houden. De vijver was 9,8 graden volgens de thermometer die op de besturing van de trommel staat aangesloten, maar de warmtepomp gaf 7,5 graden aan.🤔

Ik heb er even een andere thermometer bijgepakt en deze gaf nagenoeg dezefde temp aan als de warmtepomp. Dat zou betekenen dat ik de vijver 4,5 graden zou moeten opwarmen. Zeker met de weersverwachtingen van aankomende 2 weken leek het me verstandiger om nog even te wachten om hem al echt in te schakelen.

Natuurlijk heb ik hem wel even laten proefdraaien. In de middag scheen het zonnetje en was het aangenaam in tuin. Rond 13:30 uur heb ik hem aangezet. Ik kon duidelijk warm water uit de retour voelen en de vijvertemperatuur steeg in 2 á 3 uur (heb het helaas niet exact bijgehouden) 1 graad. Nadat de zon rond 16:30 - 17:00 uur uit de tuin verdwenen was, werd het behoorlijk fris en na zonsondergang daalde het helemaal fors. Die avond en nacht was het dacht ik 4 graden. Rond 20:00 uur heb ik de warmtepomp uitgezet nadat ik de temperatuur ook niet verder zag oplopen.

Het was een erg korte test waarbij ik niet alle gegevens heb bijgehouden, maar duidelijk was dat hij toch wel moeite had om met de lage temperaturen warmte creëren.

Ik zal hoogst waarschijnlijk wachten tot de vijvertemperatuur rond de 12 graden zit voordat ik de warmtepomp ga inschakelen. Ook wil ik nog even goed uitzoeken in welke thermometer de afwijking zit.





Floris

Ik heb voor de zekerheid de leidingen die achter de pomp lopen nog even geïsoleerd omdat daar de koude lucht heen wordt geblazen. Of het echt wat zal uitmaken, geen idee, maar onder het mom van alle kleine beetjes helpen toch maar gedaan.

Aangezien er vanaf dinsdag weer warmer weer wordt verwacht, vandaag de warmtepomp aangezet om alvast een graadje omhoog te gaan. De nacht laat ik hem nog even uit en dan morgen overdag weer aan om er weer een graadje bij te pakken.

Tot nu toe heeft het  €1.51 gekost om 1.2°C op te warmen.
Van 7.3°C naar 8.5°C gegaan. Bij een buiten temperatuur van 7 a 8°C.

Ik kan de warmtepomp via een app op de telefoon, op afstand besturen en monitoren, erg handig! Zeker omdat de temperatuur nu nog onder de 12°C graden is en ik hem dus even handmatig moet aan en uitschakelen bij de gewenste temperatuur. Ik kan hem ook instellen via een timer, dus ook dat is nog een optie.

Het menu is niet heel ingewikkeld.

Aan of Uit

Booster of silence mode
Verwarmen, koelen of automatisch warmen en koelen bij ingestelde temperatuur.

Bij verwarmen is de laagst instelbare temperatuur 18°C. Bij automatisch is dit 12°C

En als laatste de timer.


Madinees

Netjes Floris!

Ik ben in een week tijd van 10,5 naar 18 graden gegaan. Max 1100 watt gebruikt.
Komende week hem eens aan de domotica aansluiten zodat ik gebruik kan bijhouden.
Afkoeling valt me alles mee en de trickel heb ik pas vandaag geisoleerd.

Ps. de minimum temperatuur kun je vaak wel in de settings aanpassen. Staat standaard vaak op 18 graden.
Bij moet je een menu in met een code (stond in het boekje) dan kun je zelf je minimumtemp. instellen!

Floris

Thanks :y: daar ga ik eens induiken. Was er niets over tegen gekomen maar wellicht overheen gelezen.

Is wel ideaal als je het verbruik op die manier helemaal kan bijhouden. Heb daar echt weinig kaas van gegeten.

Bas42

Zo dat is rap gegaan met een minimaal stroomverbruik. Zo is het leuk om je seizoen in het voor- en najaar wat te verlengen ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris

Quote from: Madinees on March 21, 2021, 19:48:57 PM
Ps. de minimum temperatuur kun je vaak wel in de settings aanpassen. Staat standaard vaak op 18 graden.
Bij moet je een menu in met een code (stond in het boekje) dan kun je zelf je minimumtemp. instellen!

Heb heel het boekje een paar keer doorgenomen maar kan er niets over vinden. Misschien kan net wel maar staat het niet in het boekje🤔. Zou opzich wel mooi zijn als ik het kan aanpassen. Al is het maar voor een paar dagen. Misschien maar eens contact opnemen met de dealer.

Gisteravond ergens tussen 17:00 en 18:00 uur de pomp uitgeschakeld en met de timer vandaag om 11:00 uur weer Temperatuur was 0.2 graden gezakt in die periode. Echt minimaal dus ondanks dat er geen kap op ligt.

Vandaag weer 1.2 graden gestegen en zit nu op 9.5 graden volgens de warmtepomp. Volgens de Siemens LOGO zit de vijver op 11.5 graden maar deze vertrouw ik niet. Het was iets kouder dan gister en hij had er iets meer moeite mee vandaag. Morgen zal het warmer zijn dus ben benieuwd.


Madinees

Dat gaat lekker Floris! Ik weet bijna zeker dat het moet kunnen. Ik had er op internet op een forum over gelezen en bij mij (andere merk) stond het gewoon in  het boekje.
Zit er geen tabel van de settings/standaardinstellingen in de handleiding? Ergens anders stond hoe die aan te passen bij mij.

Floris

Ik had op YouTube ook een filmpje gezien waarbij iemand het kon aanpassen met een code. Net als het schakelmoment. Maar ik kan hier geen menu vinden waar ik dat kan aanpassen. Het is qua instellingen en settingen eigelijk heel minimaal vind ik. Zou ook verwachten dat er meer moet zijn. Enige andere menu, buiten die ik hierboven had gedeeld, is een overzicht van;

ingaande watertemp
Uitgaande watertemp
omgevingstemp
Spoelpijp temp
Gas retour temp
Binnenspiraal temp
Radiator temp
Elektronische expansieklep opening

Maar, ik deel je mening dat het eigenlijk wel zou moeten kunnen.

Madinees

Waar ik nog een beetje mee zit is wanneer hij helemaal uit gaat en wanneer dan weer aan? Of blijft een full inverter gewoon draaien met deze buitentemperaturen?
Merk wel dat hij een stuk trager draait nu hij het alleen maar op temp hoeft te houden. Wil geen fluctuaties in temperatuur maar ook geen onnodig stroomgebruik.