Verwarmen met een Warmtepomp

Started by Floris, February 18, 2021, 09:18:13 AM

Previous topic - Next topic

Floris

Vandaag met het heerlijke weer een begin gemaakt met de installatie. De airlift moest plaatsmaken voor de 2 Vario's.

Als eerste de pomp die direkt op de retour zal komen aangesloten. zo kan het filter gewoon verder kon draaien tijdens de rest van de werkzaamheden.

Daarna de pomp voor de warmtepomp geplaatst en de flexibele buizen alvast onder de vlonder gelegd. Hier zal ik morgen nog even wat foto's van plaatsten. Het was al te donker voor foto's toen ik klaar was.

Morgen ga ik verder met de elektra. Als dit klaar is kan de warmtepomp worden geplaatst en kan ik het laatste stukje leidingwerk afmaken.

Floris


Madinees

Ziet er goed uit! Hoe ver komt de warmtepomp van de vijver te staan? Lijken serieuse lange slangen?
Bij mij ook 10 meter maar ga het op de 110mm retour van mijn trickel aansluiten (die komt ook 10 meter van de vijver).

Waar ik nog aan zit te twijfelen om de retour te isoleren maar weet niet of het nodig is en hoeveel warmteverlies het geeft.
Men gevoel zegt dat een PVC buis met wat flow weinig verlies aan omgeving heeft?

Floris

Afstand valt mee, is 4 meter van de vijver vandaan. Ik had voor de zekerheid wat extra lengte besteld en heb het idee dat ik ook nog wat meer gekregen heb dan wat ik besteld had. Heb nog heel wat overgehouden. Maargoed, better safe than sorry.

Het hoekje waar de elementen van de lounge bank gestapeld staan komt de warmtepomp te staan.

Madinees

Dat valt mee inderdaad. Hoeveel flow gaat er door jouw warmtepomp? Bij die ik besteld heb hoeft maar 4m3 per uur door.
Ik ga hem in bypass met de aanvoer van de trickel zetten.

Floris

Bij deze wordt 6~8 m3/h geadviseerd.

Als bypass via een trickle is idd een mooie oplossing 👍

Fredb


Madinees

Net nog wat zitten rekenen. In de zomer gaat het haast niks kosten om hem op 24 graden te houden volgens  men berekeningen. Waar ik nog een beetje mee zit is april als de kap er af is en ik de pomp eigenlijk alleen overdag aan wil hebben. Hoeveel zou de temp 's nachts gaat zakken vind ik nog wat spannend. Zal veel meten worden in het begin.

Floris

Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar, daarom vond ik het ook wel de moeite om er een energiemeter tussen te hangen. Maar ik denk dat dit best mee zal vallen. Ligt er natuurlijk aan hoe koud de nachten zijn maar als ik het even vergelijk met de afgelopen vorst; water zat hier steeds rond de 5.8 - 6.0 graden. S'nachts was het -7 tot -11 dacht ik. Is een verschil van 13 tot 17 graden. De temperatuur is hier niet onder de 5.3 geweest en dat was alleen na 1 nacht zo.

Mijn vijver heeft geen winterkap en is niet geïsoleerd, wel heb ik redelijk veel ververst maar niet in de nacht uiteraard.

Floris

Quote from: Madinees on February 21, 2021, 08:45:32 AM
Waar ik nog aan zit te twijfelen om de retour te isoleren maar weet niet of het nodig is en hoeveel warmteverlies het geeft.
Men gevoel zegt dat een PVC buis met wat flow weinig verlies aan omgeving heeft?

Had hier even overheen gelezen. Ik denk dat ik dit wel ga doen. En misschien ook mijn andere retour die buitenom de put loopt.

Vandaag de elektra gedaan. Eerst de kabel getrokken van de tuin naar de meterkast. Toen de nieuwe automaat geplaats om een aparte groep te creëren. Ik kwam er alleen achter dat ik een automaat besteld had die niet geschikt is voor de rail die in mijn groepenkast zit waardoor hij geen voeding via de rail krijgt. Heel stom natuurlijk! Gelukkig dacht mijn buurman dat hij er op de zaak nog wel 1 had liggen die geschikt is voor deze rail. Even afwachten nog dus.

De meest linker automaat is de nieuwe (C16)

Floris

Tweede klusje was de wandbehuizing zodat de energie meter veilig buiten kon hangen.

Deze komt nagenoeg uit het zicht omdat de warmtepomp er voor komt te staan. Alles is voorbereid nu en het wachten is op de juiste installatieautomaat.

Laatse wat nog moet gebeuren is het laatste stukje leidingwerk van de slangen naar de pomp. Deze wil ik vast gaan zetten onder de vlonder en zal ik met pvc buis gaan doen zodat het geheel niet aan de koppelingen van de warmtepomp hangt. Dit wordt ook geadviseerd in de beschrijving omdat anders de warmtewisselaar kapot zou kunnen gaan.

Floris

De warmtepomp staat inmiddels aangesloten op de leidingen en ook de juiste installatieautomaat zit in de meterkast. E leidingen heb ik vast gezet onder de vlonder zodat de leidingen niet aan de wartels hangen.

De boom bij de warmtepomp is niet echt ideaal. Moet even kijken of ik die ga verplaatsten.

Morgen als de lijm droog is maar eens even proef draaien denk ik🤗

Madinees

Netjes hoor! Ben benieuwd naar je bevindingen.

Fredb


Perry