Verwarmen met een Warmtepomp

Started by Floris, February 18, 2021, 09:18:13 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Interessant, denk dat je het juist berekend hebt. Vraag me wel eens af, we kiezen nu vooral zwembadwarmtepompen, maar zouden er geen zijn die juist bij lagere temperaturen efficienter zijn?

Fredb

Zal het principe niet hetzelfde blijven? Ik weet wel dat sommige pompen beneden de 5 graden niets meer doen. Dus er zal wel verschil in zitten.

abroeders

Jammer dat ik zoveel mensen hoor (oa in de cave WhatsApp groep) over het feit dat een warmtepomp onder de 5 graden niets meer doet en een elektrisch verwarmingselement net zo rendabel zou zijn. Misschien dat dit wel voor sommige warmtepompen geldt, maar zeker niet voor mijn pomp.

Nog een keer een berekening gemaakt en ditmaal ook het warmteverlies van de vijver mee gecalculeerd.

Gegevens verwarmen:
==================

gemiddelde buitentemperatuur tijdens verwarmen: 3,7 graden
gemiddelde capaciteit warmtepomp: 47% van 1740Watt
Verwarming: 0,5 graad
Volume 20000 liter
Tijdsduur: 4,5 uur

Energie afgegeven aan water zonder afkoeling:

P = (m * c * delta T) / 3600 = (20000 * 4,187 * 0,5) / 3600 = 11,6 kWh

Afkoeling per uur:

in 8,5 uur 0,52 graad daling bij gemiddelde buitentemperatuur van 3,4 graden

P = (m * c * delta T) / 3600 = (20000 * 4,187 * 0,52) / 3600 = 12,1 kWh in 8,5 uur = 1,4 kWh per uur afkoeling

toegevoegd aan warmte-energie aan de vijver:

vermogen stijging + tijd * vermogen afkoeling per uur
11,6 kWh + (4,5 uur * 1,4 kWh) = 17,9 kWh

Verbruik warmtepomp om 0,5 graden te verwarmen:
4,5 uur * 1,74 kW * 47 % = 3,7 kWh

Rendement/COP: 17,9/3,7 = 483%

Zie ook de grafieken van mijn metingen:

vijvertemperatuur nu 14,25 graden (14,0 - 14,5) -> gemiddeld verbruik: 5 - 6 kWh per dag met kap.


Madinees

Dat is super interessant zeg en verrast me in positieve zin. Ik zit nog te twijfelen om de mijne af te koppelen, heb hem sinds een week uit gezet.

De mijne loopt via een trickle in bypass. Wil hem ontkoppelen omdat ik bang ben voor bevriezing in de winter.
Nu kan ik ook men trickle uitzetten en het water alleen door de wp laten stromen met ca. 4m3/uur. Bevriezen leidingen dan?
Idee is dat ik hem dan lekker kan laten staan maar mocht het echt heel koud worden (temp onder 6 graden onder kap) dat ik hem dan toch aan kan zetten.

Zou dat gaan werken?

abroeders

Als je water 6 graden is, kan de warmtepomp echt niet bevriezen als het water gewoon circuleert.

Stel als de buitentemperatuur zo laag is dat je warmtepomp niets meer doet,  je watertemperatuur komt onder de 6 graden terwijl het buiten bijvoorbeeld -20 graden is. Als je warmtepomp dan niets meer doet, kan het zijn dat de temperatuur van het water blijft zakken. Is dit een risico? Misschien wil je vanwege je vissen bij extreme koude dan ook wel op de een of andere manier verwarmen. Wil je dat niet, dan kranen op de bypass dicht en het stopje uit de warmtepomp draaien zodat de warmtewisselaar leegloopt. 5 minuten werk wat je best bij -20 graden in de buitenlucht kunt uitvoeren. Enige wat je niet wil dat bevriest is de warmtewisselaar, maar dat zal echt niet gebeuren bij doorstroom van je warme vijverwater.

Wat kan nog meer bevriezen, de radiator. Niet inwendig (zolang boven de -135 graden  ;) ) maar aan de buitenkant. Dit is helemaal niet erg.
Je had toch een een W'eau warmtepomp van 11 kW toch? Daar zit een vorstbeveiliging op, dat zie je ook in mijn grafiekjes. Ieder uur ontdooit hij de radiator even. Bij buitentemperaturen onder de 5 graden doet hij dat bij mij. Dit is om te voorkomen dat de radiator (niet de warmtewisselaar!) dichtvriest door de koude uitblazende temperatuur. Ik heb al -23 graden gezien als uitblaastemperatuur, dat in combinatie met vochtige lucht geeft wat rijp op de radiator. Dit is niet erg, want hier is juist het ontdooiprogramma voor gemaakt zodat de lammelletjes vrij blijven en de luchtstroom er goed langskan om het koudemiddel weer op te warmen.

Madinees

Quote from: abroeders on December 12, 2021, 17:50:24 PM
Als je water 6 graden is, kan de warmtepomp echt niet bevriezen als het water gewoon circuleert.

Stel als de buitentemperatuur zo laag is dat je warmtepomp niets meer doet,  je watertemperatuur komt onder de 6 graden terwijl het buiten bijvoorbeeld -20 graden is. Als je warmtepomp dan niets meer doet, kan het zijn dat de temperatuur van het water blijft zakken. Is dit een risico? Misschien wil je vanwege je vissen bij extreme koude dan ook wel op de een of andere manier verwarmen. Wil je dat niet, dan kranen op de bypass dicht en het stopje uit de warmtepomp draaien zodat de warmtewisselaar leegloopt. 5 minuten werk wat je best bij -20 graden in de buitenlucht kunt uitvoeren. Enige wat je niet wil dat bevriest is de warmtewisselaar, maar dat zal echt niet gebeuren bij doorstroom van je warme vijverwater.

Wat kan nog meer bevriezen, de radiator. Niet inwendig (zolang boven de -135 graden  ;) ) maar aan de buitenkant. Dit is helemaal niet erg.
Je had toch een een W'eau warmtepomp van 11 kW toch? Daar zit een vorstbeveiliging op, dat zie je ook in mijn grafiekjes. Ieder uur ontdooit hij de radiator even. Bij buitentemperaturen onder de 5 graden doet hij dat bij mij. Dit is om te voorkomen dat de radiator (niet de warmtewisselaar!) dichtvriest door de koude uitblazende temperatuur. Ik heb al -23 graden gezien als uitblaastemperatuur, dat in combinatie met vochtige lucht geeft wat rijp op de radiator. Dit is niet erg, want hier is juist het ontdooiprogramma voor gemaakt zodat de lammelletjes vrij blijven en de luchtstroom er goed langskan om het koudemiddel weer op te warmen.

Bedankt voor de reactie, geeft me wat meer vertrouwen. Heb hem gisteren losgekoppelt en leeg laten lopen. De kraantjes van de by-pass lekken echter een beetje dus moet eigenlijk gaan klussen. Begrijp echter van jouw verhaal dat ik hem net zo goed aangesloten kan houden en gewoon uitgeschakeld kan laten? Als er dan water door blijft stromen gebeurt er niks?

Ik heb een Poolex warmtepomp die heeft ook een ontdooiprogramma, maar werkt denk ik alleen als de WP draait.

Madinees

Vraagje? Ik had men warmtepomp afgekoppeld en in de schuur gezet. Maar hoorde dat de meeste hem gewoon mee laten draaien (zonder dat hij aanstaat) en dat doordat vijverwater >6 graden blijft kans op bevriezen er niet echt is. Dus heb hem maar terug in het systeem gezet.

Wat ik me afvroeg is mocht het straks heel koud worden kan ik hem dan toch gebruiken om de vijver op temperatuur te houden? Ik snap dat ze bij hele lage temperaturen weinig doen. De mijne gebruikt max 1100 watt is hij, ook bij heel lage temperaturen dan nog steeds even nuttig als een verwarmingsstaaf van 1kw?

Fredb


abroeders

Ik heb opnieuw het rendement bepaald bij ongeveer -0,7 graden buitentemperatuur. Het valt op dat ik iets hoger uitkom dan vorige keer, ik denk omdat het temperatuurverschil tussen de vijver en de omgevingslucht kleiner is geworden en de afkoeling van de vijver flink minder is geworden.

COP is nu 5,4 (540% rendement tov. staafverwarming) bij watertemperatuur van 10,75 graden en een buitentemperatuur van -0,8 graden.

Ik heb voor het gemak maar een excelblad gemaakt waar ik de parameters gemakkelijk kan invoeren. Zie bijgevoegde plaatjes.

abroeders

Quote from: Madinees on December 20, 2021, 18:57:15 PM
Vraagje? Ik had men warmtepomp afgekoppeld en in de schuur gezet. Maar hoorde dat de meeste hem gewoon mee laten draaien (zonder dat hij aanstaat) en dat doordat vijverwater >6 graden blijft kans op bevriezen er niet echt is. Dus heb hem maar terug in het systeem gezet.

Wat ik me afvroeg is mocht het straks heel koud worden kan ik hem dan toch gebruiken om de vijver op temperatuur te houden? Ik snap dat ze bij hele lage temperaturen weinig doen. De mijne gebruikt max 1100 watt is hij, ook bij heel lage temperaturen dan nog steeds even nuttig als een verwarmingsstaaf van 1kw?

We gaan het zien voor mijn warmtepomp, op naar de -5 graden buitenlucht, ik word steeds enthousiaster.
Heb je ook een continuemeting voor buitentemperatuur en vijvertemperatuur (bijv. iedere minuut een sample) en een continue verbruik van je warmtepomp door bijv. een zwave stekker? Dat kun je ook gemakkelijk loggings maken en de COP berekenen voor jouw pomp zoals ik doe.

Dennis

Kun je het leidingwerk als het water door de warmtepomp gegaan is opvoeren,of loopt het water dan niet door?

Fredb

dat zal kunnen. maar ik zou dat niet te hoog doen.

Dennis

Zal wel een gat in de wand van de filterput boren,dan kan de leiding langzaam aflopen.