Verwarmen met een Warmtepomp

Started by Floris, February 18, 2021, 09:18:13 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Quote from: Dennis on May 07, 2021, 20:57:00 PM
Ik zou het water achter je mechanische filter weg pakken,als je direct uit de vijver pakt,krijg je ook je vuil door de warmtepomp.

Dat moet je inderdaad doen. Ik pak het gewoon na men trommel.

Fredb

Das ook waar :)  Maar je moet dan wel kijken hoe je retour naar de vijver is. Bij mij is ie rechtstreeks vanaf de warmtepomp. Hoe lager de flow, hoe warmer het water is dat in de vijver komt. Temperatuurverschillen wil je voorkomen

Ron

Quote from: Fredb on May 07, 2021, 20:53:12 PM
Quote from: Ron on May 07, 2021, 20:40:44 PM
Dat denk ik dus ook Fred.
Je hebt het liefst zoveel mogelijk water terug je vijver in.  Is het een optie om een aparte filterpomp in de vijver te leggen naar je WP toe en weer meteen terug retour de vijver in?
Kan. maar je bent aan het nieuwbouwen. Dan ga je toch niet nu al met een pompje in je vijver lopen te klooien?

Klopt Fred  ... ik kan dan hier rekening mee houden bij de bouw van de vijver.
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Ron

Quote from: Dennis on May 07, 2021, 20:57:00 PM
Ik zou het water achter je mechanische filter weg pakken,als je direct uit de vijver pakt,krijg je ook je vuil door de warmtepomp.

Helemaal waar Dennis maar is dat een probleem?
Het water moet toch enkel opwarmen .
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Dennis

Quote from: Ron on May 07, 2021, 21:11:12 PM
Quote from: Dennis on May 07, 2021, 20:57:00 PM
Ik zou het water achter je mechanische filter weg pakken,als je direct uit de vijver pakt,krijg je ook je vuil door de warmtepomp.

Helemaal waar Dennis maar is dat een probleem?
Het water moet toch enkel opwarmen .
Het zal de levensduur van je warmtepomp niet ten goede komen lijkt mij.Ik weet niet hoe een warmtepomp er van binnen uit ziet,maar schoon water lijkt mij altijd beter dan vuil water.

Floris

Quote from: Ron on May 07, 2021, 17:25:57 PM
Ik ben dit artikel met aandacht aan het volgen ... heb namelijk ook een warmtepomp waarmee ik de vijver doe verwarmen in het voor en najaar. Deze liep via de plantenfilter. Nu ben ik de vijver aan het verbouwen en ga ik de WP weg doen omdat ik iets groter zoek.

Nu  is mijn vraag aan jullie waar je het best een WP kan installeren?

Je kan deze na één van je bestaande filterpompen  plaatsen maar gaat ten kosten van je flow naar de vijver toe. Zijn er misschien mensen die een aparte pomp voorzien  die het water uit de vijver door de WP verplaatst. Zo blijft de rest van het systeem in takt en als de WP niet in gebruik is , blijft de rest van het systeem doorgaan.

Ik heb inderdaad een aparte pomp voor de warmtepomp, maar wel na het filter.

Ik heb op de vijver 2 filter systemen
- Hoofdsysteem op de drains en skimmer (trommel en bwb) hier staan 2 regelbare pompen achter. 1 voor een beekloop en 1 rechtstreeks retour vijver.

- Tweede systeem op een wanddrain. (meerkamerfilter) hier staan ook 2 regelbare pompen achter. 1 rechtstreeks retour vijver en 1 voor de warmtepomp. Door mijn WP moet zo'n 6-8 m3 lopen. Vanwege de extra weerstand door met een bypass voor de WP te gaan werken heb ik ook gekozen om gewoon een aparte pomp te gebruiken. Het kost iets meer in aanschaf, maar levert naar mijn mening meer voordelen op en kost uiteindelijk zelfs iets minder in energie verbruik. Ik heb voor regelbare pompen gekozen zodat ik de juiste flow voor de warmtepomp kan regelen en de 2 pompen op elkaar af kan stemmen. Op deze manier zou ik dan zoals jij zegt, ook de warmtepomp en leiding kunnen stil leggen zonder dat het filter stil komt te staan.

Bijkomend voordeel is dat ik beide pompen op een lage stand kan laten draaien en het verbruik minder is dan wanneer ik met 1 pomp zou werken om dezelfde flow te krijgen.

Bij mij heeft elke pomp een eigen retour maar je zou natuurlijk ook beide pompen op 1 retour kunnen aansluiten. Dit geeft waarschijnlijk wel weer iets meer weerstand.


Madinees

Ik zit nog wat te piekeren ivm de timers van de warmtepomp. Ik merk dat de efficiency in de praktijk overdag vele malen hoger is dan in de nacht.
Dek echter de vijver nu niet af en wil ook niet teveel schommelingen.

Eerst had ik hem 24/7 aanstaan maar dan zie je dat hij in de nacht toch lang staat te draaien (omdat het veel tijd kost om een klein beetje op te warmen).
Overdag draait hij bijna niet.

Ga toch eens testen met:
- 10:00-23:00 aan
- Rest uit (evt indien nodig misschien nog ergens twee uurtjes in de nacht)

Ik wil de delta T met de gemiddelde buitentemp ook niet te groot hebben dus afkoeling zal wel meevallen denk ik.

Hoe doen jullie dit?

Fredb

Zo doe ik het ook ongeveer. 22.00 uit, en om 9.00 weer aan.

Floris

Ik heb hem nu gewoon 24/7 draaien. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen . Merk dat de regen toch wel redelijk snel kan afkoelen helemaal als dit s'avonds en s'nachts is.

Heb net even nagekeken en hij draait nu 53 dagen met een totaal verbruik van 1491 kWh.

Sinds 10 mei de vijver op 20 graden.

Madinees

Quote from: Floris on May 13, 2021, 22:16:12 PM
Ik heb hem nu gewoon 24/7 draaien. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen . Merk dat de regen toch wel redelijk snel kan afkoelen helemaal als dit s'avonds en s'nachts is.

Heb net even nagekeken en hij draait nu 53 dagen met een totaal verbruik van 1491 kWh.

Sinds 10 mei de vijver op 20 graden.

Mijn thermostaat is niet precieser dan 1 graad. Probleem is dat hij dan vaak juist in de nacht terug aanslaat maar dan niet efficient is. Heb hem nu van 2:00-8:00 uitgezet, kijken wat dat scheelt. Beetje afkoeling is niet zo erg vind ik. Denk trouwens ook dat verschil van 20 naar 19 graden relatief kleiner is dan dat van 10 naar 9 bijvoorbeeld?

Dennis

Quote from: Floris on May 13, 2021, 22:16:12 PM
Ik heb hem nu gewoon 24/7 draaien. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen . Merk dat de regen toch wel redelijk snel kan afkoelen helemaal als dit s'avonds en s'nachts is.

Heb net even nagekeken en hij draait nu 53 dagen met een totaal verbruik van 1491 kWh.

Sinds 10 mei de vijver op 20 graden.
Als ik het verbruik zie komt het ongeveer overeen met een 1kw heather,zou je die 53 dagen lang contstant aanzetten kom je op 53 dagen maal 24 uur  is 1272 kwh.Alleen is de vraag of die het ook op de temperatuur krijgt die jij nu hebt.

Floris

Quote from: Dennis on May 14, 2021, 09:07:09 AM
Quote from: Floris on May 13, 2021, 22:16:12 PM
Ik heb hem nu gewoon 24/7 draaien. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen . Merk dat de regen toch wel redelijk snel kan afkoelen helemaal als dit s'avonds en s'nachts is.

Heb net even nagekeken en hij draait nu 53 dagen met een totaal verbruik van 1491 kWh.

Sinds 10 mei de vijver op 20 graden.
Als ik het verbruik zie komt het ongeveer overeen met een 1kw heather,zou je die 53 dagen lang contstant aanzetten kom je op 53 dagen maal 24 uur  is 1272 kwh.Alleen is de vraag of die het ook op de temperatuur krijgt die jij nu hebt.

Ja exact, een elektrische heater van 1kW heeft ook maar een verwarmings capaciteit van 1 kW. Het voordeel van een full inverter warmtepomp is dat deze traploos kan terug schakelen wanneer de omgevings temperatuur stijgt en er dus minder capaciteit nodig is. In mijn situatie schakelt hij overdag nu terug naar de 500-600 Watt, soms naar 400 Watt of lager.

Floris

Quote from: Madinees on May 14, 2021, 08:24:39 AM
Quote from: Floris on May 13, 2021, 22:16:12 PM
Ik heb hem nu gewoon 24/7 draaien. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen . Merk dat de regen toch wel redelijk snel kan afkoelen helemaal als dit s'avonds en s'nachts is.

Heb net even nagekeken en hij draait nu 53 dagen met een totaal verbruik van 1491 kWh.

Sinds 10 mei de vijver op 20 graden.

Mijn thermostaat is niet precieser dan 1 graad. Probleem is dat hij dan vaak juist in de nacht terug aanslaat maar dan niet efficient is. Heb hem nu van 2:00-8:00 uitgezet, kijken wat dat scheelt. Beetje afkoeling is niet zo erg vind ik. Denk trouwens ook dat verschil van 20 naar 19 graden relatief kleiner is dan dat van 10 naar 9 bijvoorbeeld?

Denk dat dat verschil voor de koi idd minder impact heeft. Vraag me alleen wel af hoe dit met de bacteriën in het filter zit. Ik heb het vermoeden dat dit meer effect heeft dan je in eerste instantie zou denken.

Ik ben benieuwd wat het gaat schelen. Ik heb gemerkt dat als de pomp bv s'avonds even uit staat en ik de temp laat zakken, hij over de nacht maar ook s'ochtends veel langer in een hoog verbruik blijft draaien. Als ik hem gewoon continu aan laat, draait hij in de ochtend al in een lager verbruik en schakelt hij overdag veel eerder en verder terug.

Ik heb het idee (heb het niet uitvoerig getest) dat het verbruik over 24 uur gezien dan ook minder is. Maar eigenlijk is hier moeilijk wat over te zeggen zonder dit over een langere periode te testen. Ik heb intussen gemerkt dat geen dag hetzelfde is qua verbruik, ondanks dat dagen op het oog redelijk overeen lijken te komen qua temperatuur e.d.

Madinees

Quote from: Floris on May 14, 2021, 09:27:59 AM
Quote from: Dennis on May 14, 2021, 09:07:09 AM
Quote from: Floris on May 13, 2021, 22:16:12 PM
Ik heb hem nu gewoon 24/7 draaien. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen . Merk dat de regen toch wel redelijk snel kan afkoelen helemaal als dit s'avonds en s'nachts is.

Heb net even nagekeken en hij draait nu 53 dagen met een totaal verbruik van 1491 kWh.

Sinds 10 mei de vijver op 20 graden.
Als ik het verbruik zie komt het ongeveer overeen met een 1kw heather,zou je die 53 dagen lang contstant aanzetten kom je op 53 dagen maal 24 uur  is 1272 kwh.Alleen is de vraag of die het ook op de temperatuur krijgt die jij nu hebt.

Ja exact, een elektrische heater van 1kW heeft ook maar een verwarmings capaciteit van 1 kW. Het voordeel van een full inverter warmtepomp is dat deze traploos kan terug schakelen wanneer de omgevings temperatuur stijgt en er dus minder capaciteit nodig is. In mijn situatie schakelt hij overdag nu terug naar de 500-600 Watt, soms naar 400 Watt of lager.

En dat hij de 1kw natuurlijk kan opwaarderen naar veel hogere waarden. Die resultaten haal je nooit met een 1kw verwarmingsstaaf.
Bij mij draait de WP nu 8 weken en ik heb nu 724kw gebruikt om men vijver op (21m3) op 18 graden te houden en de laatste week op 20. Is 90kw per week = 13kw per dag. Zonder kap en met dit sch*t weer.

Als ik dat met een 1kw heater had gedaan. Dus 13 uur per dag aan (x1KW)=13KW was maar ca. 0,6 graden stijging per dag geweest op men 21m3. De afkoeling is al een heel stuk meer als je naar de gemiddelde temperaturen kijkt. Dus dat werkt niet.

Ben vooral benieuwd naar de komende tijd, als hopelijk de temperaturen wat gaan stijgen. Volgens mij kun je hem in juni-aug echt met minimaal verbruik je vijver op 24 graden laten houden. Maar dat zijn de zonnige vooruitzichten. Komende week maar weer eens terug van 20 naar 18 denk ik :-( (om de kosten wat te drukken). Komt weer kl*te weer aan.


Madinees

Quote from: Floris on May 14, 2021, 09:47:30 AM
Quote from: Madinees on May 14, 2021, 08:24:39 AM
Quote from: Floris on May 13, 2021, 22:16:12 PM
Ik heb hem nu gewoon 24/7 draaien. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen . Merk dat de regen toch wel redelijk snel kan afkoelen helemaal als dit s'avonds en s'nachts is.

Heb net even nagekeken en hij draait nu 53 dagen met een totaal verbruik van 1491 kWh.

Sinds 10 mei de vijver op 20 graden.

Helemaal eens. Dat is de reden dat ik maar een beetje per week ga testen. Misschien ook eens op eco-mode proberen, de mijne gebruikt dan max 600 watt.

Mijn thermostaat is niet precieser dan 1 graad. Probleem is dat hij dan vaak juist in de nacht terug aanslaat maar dan niet efficient is. Heb hem nu van 2:00-8:00 uitgezet, kijken wat dat scheelt. Beetje afkoeling is niet zo erg vind ik. Denk trouwens ook dat verschil van 20 naar 19 graden relatief kleiner is dan dat van 10 naar 9 bijvoorbeeld?

Denk dat dat verschil voor de koi idd minder impact heeft. Vraag me alleen wel af hoe dit met de bacteriën in het filter zit. Ik heb het vermoeden dat dit meer effect heeft dan je in eerste instantie zou denken.

Ik ben benieuwd wat het gaat schelen. Ik heb gemerkt dat als de pomp bv s'avonds even uit staat en ik de temp laat zakken, hij over de nacht maar ook s'ochtends veel langer in een hoog verbruik blijft draaien. Als ik hem gewoon continu aan laat, draait hij in de ochtend al in een lager verbruik en schakelt hij overdag veel eerder en verder terug.

Ik heb het idee (heb het niet uitvoerig getest) dat het verbruik over 24 uur gezien dan ook minder is. Maar eigenlijk is hier moeilijk wat over te zeggen zonder dit over een langere periode te testen. Ik heb intussen gemerkt dat geen dag hetzelfde is qua verbruik, ondanks dat dagen op het oog redelijk overeen lijken te komen qua temperatuur e.d.