Verwarmen met een Warmtepomp

Started by Floris, February 18, 2021, 09:18:13 AM

Previous topic - Next topic

Floris

Dit jaar wil ik voor het eerst gaan verwarmen d.m.v. een warmtepomp.

Mijn doel is om de seizoenen te ondersteunen. In het voorjaar zo snel mogelijk boven de 15 graden, in de zomer 24 graden en in het najaar het seizoen iets te rekken. In de winter zal ik niet gaan verwarmen. Buiten dat een warmtepomp minder efficiënt werkt bij lage temperaturen, zie ik zelf ook geen meerwaarde om in de winter te verwarmen. Ik wil de winter gebruiken als  een rust periode.

Uiteindelijk wil ik ook zonnepanelen laten installeren waardoor deze manier van verwarmen nog kostenefficiënter zal zijn.

In dit topic zal ik de installatie met jullie delen. Doormiddel van het plaatsen van een energiemeter, ben ik ook van plan om het verbruik en de kosten tegenover de omgevingstemperatuur in beeld te brengen.

Mijn vijver is incl filter 33 m3, ongeïsoleerd en ligt gelijk met het maaiveld.
Ik heb gekozen voor een Full inverter warmtepomp met een capaciteit van 17 kW (geadviseerd voor een volume van 40 - 80 m3) Flink wat overcapaciteit dus, waardoor ik hoop dat de pomp nog efficiënter zal zijn.

Inmiddels heb ik zo'n beetje alle materialen binnen en zal ik binnenkort gaan starten.

Voor de circulatie zal ik een DM vario S 10000 gebruiken. Deze zal samen met een 2e vario S 10000 achter een meerkamer filter komen waar nu een airlift op aangesloten staat.

De leiding wil ik gaan leggen met een flexibele pvc buis om zo min mogelijk weerstand te creëren.

De warmtepomp zal op een aparte groep in de meterkast komen die ik er bij ga maken. Er moet dus vanuit de meterkast een kabel direkt richting de tuin komen. Omdat ik de energie meter er tussen wil hangen en deze niet geschikt is voor buiten, komt deze in een wandbehuizing te hangen.

De planning is dat de warmtepomp halverwege maart moet kunnen draaien.

Hieronder vast wat foto's van de warmtepomp en aansluit materialen.



Madinees

Interessant en ga ik volgen! Ik ga precies hetzelfde doen maar dan met een kleinere warmtepomp. Sluit hem op mijn Domotica aan en ga daarmee ook het verbruik monitoren.
Wat bedoel je met flexibele PVC en minder weerstand daardoor?

Fredb


Floris

Quote from: Madinees on February 18, 2021, 10:53:36 AM
Wat bedoel je met flexibele PVC en minder weerstand daardoor?

Omdat de flexibele PVC buis uit 1 lang stuk bestaan en in een vloeiende lijn loopt, zal dit minder weerstand geven dan wanneer je bochten in een leiding gebruikt.

Madinees

Goeie tip! Wat is de diameter van die slag en waar kun je die bestellen? Ik zie meestal van die ribbelslang en dat geeft volgens mij veel weerstand.

Dennis

interessant om te volgen,ik zou dan een warmtepomp nemen die in de winter ook wat kan verwarmen,om bij temperaturen van vorige week de temperatuur rond de 8 graden te houden.

Floris

Quote from: Madinees on February 18, 2021, 19:00:57 PM
Goeie tip! Wat is de diameter van die slag en waar kun je die bestellen? Ik zie meestal van die ribbelslang en dat geeft volgens mij veel weerstand.

Je kan ze in verschillende diameter kopen. In ieder geval tot 90mm. Ik heb voor de warmtepomp gekozen voor 63mm (uitwendig) de wand is wel vrij dik vandaar dat ik 50mm toch net wat krap vond. Ze zijn ook goed te verlijmen overigens. Als je "flexibele pvc buis" bij google in typt vind je genoeg aanbieders. Maar zal je even een pb sturen waar ik deze vandaan heb.

Quote from: Dennis on February 18, 2021, 19:49:52 PM
interessant om te volgen,ik zou dan een warmtepomp nemen die in de winter ook wat kan verwarmen,om bij temperaturen van vorige week de temperatuur rond de 8 graden te houden.

Deze kan ook wel in de winter verwarmen hoor, tot ik meen -10. Dus mocht het echt nodig zijn dan is die optie er wel. Is alleen niet echt efficiënt meer met die temperaturen. Deze heeft trouwens ook als optie om in de zomer te koelen als het te warm wordt.

Albert-jan

Wel interessant inderdaad zo een warmtepomp.

Vraag me alleen af hoeveel stroom je verbruikt inclusief pomp om alles op deze manier te verwarmen.

En hoe zit het met het geluidsniveau is dat acceptabel of zit je dan na een tijdje tegen een continue brommend geluid te luisteren?

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Dennis on February 18, 2021, 19:49:52 PM
interessant om te volgen,ik zou dan een warmtepomp nemen die in de winter ook wat kan verwarmen,om bij temperaturen van vorige week de temperatuur rond de 8 graden te houden.

Met een goed geisoleerde kap en vijver is dat toch ook wel mogelijk zonder verwarming. Ik ben bijna niet onder de 7 graden geweest.
Daarbij hebben warmte pompen die bij lage temperaturen het weer heel goed doen wat minder rendement bij hogere temperaturen.

Madinees

Quote from: Albert-jan on February 19, 2021, 07:23:27 AM
Wel interessant inderdaad zo een warmtepomp.

Vraag me alleen af hoeveel stroom je verbruikt inclusief pomp om alles op deze manier te verwarmen.

En hoe zit het met het geluidsniveau is dat acceptabel of zit je dan na een tijdje tegen een continue brommend geluid te luisteren?

Ik heb (op een sigarendoosje) uitgerekend dat ik om mijn 21m3 vijver continue op 23 graden te houden van eind april- eind september ongeveer 50 euro per maand aan stroom kwijt ben hiervoor. Vind ik nog wel acceptabel. Daarnaast wil ik hem gebruiken om hem in maart-april te laten zorgen dat ik niet tussen de 12-16 graden kom (maar direct naar 18).

Geluid zitten grote verschillen in. Ik zou voor een full-inverter gaan (zie het als een variabele vijverpomp), zijn én veel zuiniger én veel stiller. Je moet dan wel wat overcapaciteit nemen. Daarnaast hoeft er maar weinig flow door een warmtepomp. Je kunt ze dus ook prima wat verder weg plaatsen.

Floris

Quote from: Albert-jan on February 19, 2021, 07:23:27 AM
Wel interessant inderdaad zo een warmtepomp.

Vraag me alleen af hoeveel stroom je verbruikt inclusief pomp om alles op deze manier te verwarmen.

En hoe zit het met het geluidsniveau is dat acceptabel of zit je dan na een tijdje tegen een continue brommend geluid te luisteren?

Als je de circlulatiepomp op een "slimme" manier gebruikt dan hoeft het stroomverbruik daarvan niet veel extra te kosten. Ik sluit hem gewoon achter een meerkamer filter aan waar ik sowieso al een pomp zou plaatsen. Alleen nu werk ik met 2 pompen op een laag toerenal. 1 voor de warmtepomp en 1 direkt retour in de vijver. Je zou hem bv ook via een trickle kunnen laten lopen.

Het geluids niveau van dit type warmtepomp valt echt heel erg mee. Heb hem al ergens horen draaien en dat viel me echt alles mee, zeker in de laagste stand. Zal als hij draait wel een fimpje plaatsen. Andere pompen zou ik niet durven zeggen.

Madinees

Ik zet hem ook in by-pass op een bestaande pomp. Kost relatief weinig energie.

Dennis

#12
Quote from: Madinees on February 19, 2021, 08:49:07 AM
Met een goed geisoleerde kap en vijver is dat toch ook wel mogelijk zonder verwarming. Ik ben bijna niet onder de 7 graden geweest.
Daarbij hebben warmte pompen die bij lage temperaturen het weer heel goed doen wat minder rendement bij hogere temperaturen.
Ik heb hier ook een kap erop,en een geisoleerde  v,ijver,maar mijn water temperatuur zakte toch naar 5.4 graden,ondanks de continu verversing,die ik had aangezet.Ik denk ook dat het met de ligging van de vijver te maken heeft,hij ligt hier vrij ver van het huis,en zit verder geen bebouwing om heen,alleen coniferen en een afdak,maar die geven ook weinig warmte af...

Edit Fred: Quote gefixt

Albert-jan

Quote from: Madinees on February 19, 2021, 08:52:18 AM
Quote from: Albert-jan on February 19, 2021, 07:23:27 AM
Wel interessant inderdaad zo een warmtepomp.

Vraag me alleen af hoeveel stroom je verbruikt inclusief pomp om alles op deze manier te verwarmen.

En hoe zit het met het geluidsniveau is dat acceptabel of zit je dan na een tijdje tegen een continue brommend geluid te luisteren?

Ik heb (op een sigarendoosje) uitgerekend dat ik om mijn 21m3 vijver continue op 23 graden te houden van eind april- eind september ongeveer 50 euro per maand aan stroom kwijt ben hiervoor. Vind ik nog wel acceptabel. Daarnaast wil ik hem gebruiken om hem in maart-april te laten zorgen dat ik niet tussen de 12-16 graden kom (maar direct naar 18).

Geluid zitten grote verschillen in. Ik zou voor een full-inverter gaan (zie het als een variabele vijverpomp), zijn én veel zuiniger én veel stiller. Je moet dan wel wat overcapaciteit nemen. Daarnaast hoeft er maar weinig flow door een warmtepomp. Je kunt ze dus ook prima wat verder weg plaatsen.

Het lijkt wel een goede optie inderdaad. Gebruik ik de zonnepanelen ook wat beter overdag als de zon schijnt. Is zien welke geschikt is voor 10m3 en hoe dat aangesloten kan worden op een bestaande vijver. Zat ook te kijken naar een 1500W element maar dit vreet wel stroom in vergelijk tot een warmtepomp, maar die zijn natuurlijk wel een heel stuk duurder in aanschaf denk ik.

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Albert-jan on February 20, 2021, 13:40:30 PM
Quote from: Madinees on February 19, 2021, 08:52:18 AM
Quote from: Albert-jan on February 19, 2021, 07:23:27 AM
Wel interessant inderdaad zo een warmtepomp.

Vraag me alleen af hoeveel stroom je verbruikt inclusief pomp om alles op deze manier te verwarmen.

En hoe zit het met het geluidsniveau is dat acceptabel of zit je dan na een tijdje tegen een continue brommend geluid te luisteren?

Ik heb (op een sigarendoosje) uitgerekend dat ik om mijn 21m3 vijver continue op 23 graden te houden van eind april- eind september ongeveer 50 euro per maand aan stroom kwijt ben hiervoor. Vind ik nog wel acceptabel. Daarnaast wil ik hem gebruiken om hem in maart-april te laten zorgen dat ik niet tussen de 12-16 graden kom (maar direct naar 18).

Geluid zitten grote verschillen in. Ik zou voor een full-inverter gaan (zie het als een variabele vijverpomp), zijn én veel zuiniger én veel stiller. Je moet dan wel wat overcapaciteit nemen. Daarnaast hoeft er maar weinig flow door een warmtepomp. Je kunt ze dus ook prima wat verder weg plaatsen.

Het lijkt wel een goede optie inderdaad. Gebruik ik de zonnepanelen ook wat beter overdag als de zon schijnt. Is zien welke geschikt is voor 10m3 en hoe dat aangesloten kan worden op een bestaande vijver. Zat ook te kijken naar een 1500W element maar dit vreet wel stroom in vergelijk tot een warmtepomp, maar die zijn natuurlijk wel een heel stuk duurder in aanschaf denk ik.

Soms zijn die electrische heaters ook extreem duur (vooral als er 'koi' opstaat). Ik heb deze warmtepomp besteld: https://www.toppy.nl/product/14659/818/zwembad/zwembadverwarming/warmtepomp-zwembad/w-eau-full-inverter-7-6kw-zwembad-warmtepomp.html Voor een 10m3 vijver kun je ook wel met een kleinere af.