News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

helix test

Started by Dennis, October 30, 2020, 21:34:02 PM

Previous topic - Next topic

Dennis

Ik ga hier 2 soorten helix testen hoeveel ammonia ze kunnen omzetten in  uiteindelijk nitraat.Hiervoor heb ik de helix 17 mm en de helix 11mm gehaald.Ik doe dit omdat ik volgend jaar mijn bwb wil aanvullen met helix met zoveel mogelijk bacterie oppervlak om mijn nitriet pieken op te vangen.Nu zijn de meningen verdeeld over de hoeveelheid bwb media,teveel zou je een dunnere biofilm krijgen.Wat heb je aan een dikke biofilm met schommelende waterwaardes denk ik dan.Dan kun je er een trickle bij zetten,maar da ga je ook je bacterie oppervlak mee vergroten,dat kan je ook in het bwb doen,lijkt mij,afgezien dan dat een trickle sneller opstart.Ik heb hier ook een kleine trickle op de waterval staan,maar die gaat in september uit om het water niet teveel aftekoelen.
Nu ga ik eerst de 17 helix mm testen,en daarna de 11mm helix.Ik heb hier een vat van 170 liter voor,met een 30 liter luchtpomp,daar doe ik 2 emmers helix in en ga daar 2 keer per dag ammonia aan toevoegen,die hoeveelheid word langzaam opgeschroefd, elke dag word er water ververst,er hangt een 100 watt verwarmings element  in het vat om de temperatuur zo stabiel mogelijk te houden.zo rond de 20 graden.2 keer in de week  zal ik het water testen op ammonia,nitriet ,kh,en 1 keer per week het nitraat.Dus als er nog iemand testsetjes wil sponsoren... ;)
Geen idee of iemand hier in geintereseerd is,Maar ik zal hier de test resultaten af en toe posten,

Bas42

Dit is super interessant Dennis  :y:. Ben heel benieuwd naar je bevindingen. Gaaf projectje.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Ben zelf ook erg benieuwd,en gelijk een leuke bezigheid voor de winterperiode.

Albert-jan

Leuke test om te zien welke van de 2 het beste presteert.

Heb hier de grote variant draaien, dit jaar 50L extra erin gedaan zit nu op 100L totaal en hoop volgend jaar toch iets meer stabiliteit te zien ook.
10m3 vijver met 9 koi.

Dennis

Even een update van de test, waar opvalt dat het nitriet nu wat meer tijd nodig heeft om verwerkt te worden.

Madinees

Erg interessant! Vraag me alleen af waarom je steeds meer ammonia bent gaan toevoegen? Dat maakt de vergelijking wat lastig.

Dennis

Als ik  niet steeds meer ammonia toevoeg,blijven  de waardes op  minimaal ,nu ik steeds meer toevoeg kun je zien dat bij 18ml ammonia de nitriet al wat langer hoger blijft,nu blijf ik 18 ml toevoegen tot het nitriet weer gezakt is rond de nul,dan ga ik weer meer ammonia toevoegen.Dit ga ik ook bij de 11 mm helix doen,om te vergelijken.

Dennis

Gisteravond ben ik ff aan het rekenen geslagen,er was toch niets bijzonders op tv,zoals gewoonlijk :)
In het boek waterkwaliteit van Joop van Tol,kwam ik een formule tegen op blz.60 hoeveel huishoud ammonia het filter moet kunnen verwerken om bijna geen ammonia of nitriet te meten.
De formule is GxVxExSxNxCxA
G= gewicht van de vissen in grammen                                                              28500
V=dagelijkse  hoeveelheid voer in percentages van het gewicht                           2
E=percentage eiwit van het voer                                                                            39,4
S=stikstofpercentage van eiwitten.                                                                           16
N=netto eiwit benutting                                                                                            78,5
C=correctie factor  om van stikstof naar ammoniak te komen.                         120
A=het percentage zuivere ammonia van de huishoudammoniak.                        20

Dat word in mijn situatie dus 28500x2x39,4x16x78,5x120x20=677ml
Dus mijn filter media moet dus 677ml huishoud ammonia kunnen omzetten om bijna geen ammoniak of nitriet te meten,dit is 677x5%=33,85 ml ammoniak.

Bas42

Interessant Dennis. Op basis van deze berekening en de gegevens van de leveranciers kun je dan berekenen hoeveel filtermedium je nodig hebt .... Echter de vraag is hoe betrouwbaar die gegevens zijn en tevens zie we dat een BWB achter een trommel zich heel anders gedraagt dan achter een sieve of borstels. Dus voor mij nog steeds geen sluitende oplossing om een betrouwbare aanname te doen tav het biologisch filter.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on December 13, 2020, 13:16:45 PM
Interessant Dennis. Op basis van deze berekening en de gegevens van de leveranciers kun je dan berekenen hoeveel filtermedium je nodig hebt .... Echter de vraag is hoe betrouwbaar die gegevens zijn en tevens zie we dat een BWB achter een trommel zich heel anders gedraagt dan achter een sieve of borstels. Dus voor mij nog steeds geen sluitende oplossing om een betrouwbare aanname te doen tav het biologisch filter.

Eens, maar wel interessant om te volgen. Bij BWB materiaal heb je nog twee stromingen:
- De groep die zegt 'less is more' dus goed uitrekenen om zo een goede en stevige biofilm te krijgen
- De groep die zegt 'hoe meer materiaal hoe beter'

Alleen denk ik dat hiervan de onderbouwing lastig te bepalen gaat zijn.

Dennis

Ik ga er van uit dat de gegevens van Joop betrouwbaar zijn,en dat ie van de voer verpakking {in dit geval shinko silver,omdat ik die voor 90% gebruik in de zomer} kloppen. De gegegevens van de leveranciers,kloppen volgens mij niet.Misschien in theorie,maar in de praktijk niet.Mij werd verteld bij de aanschaf van het huidige filter,dat het 1 kilo voer per dag kon verwerken,later werd dat al een halve kilo voer...Mischien had ie het met een zeef ervoor wel gered ipv een trommel,maar feit blijft dat zodra ik rond de 200 gram per dag kom,de nitriet waarde begint op te lopen.Vandaar ook deze test om met zoveel mogelijk filter oppervlak de waardes onder controle te krijgen.Aangezien onze bwb filters beperkt zijn in ruimte kun je het beste de media gebruiken met het meeste oppervlak.
Hierbij geloof ik ook niet in hoe minder media hoe beter voor een dikke biofilm,wat heb ik aan een dikke biofilm met nitriet pieken?De cijfers zullen ook niet helemaal kloppen,je hebt immers ook bacterie groei in je leidingwerk en de wanden van je filter en vijver,en met je water verversingen spoel je nog een gedeelte afval stoffen weg.

Bas42

Quote from: Dennis on December 13, 2020, 21:25:56 PM
Ik ga er van uit dat de gegevens van Joop betrouwbaar zijn,en dat ie van de voer verpakking {in dit geval shinko silver,omdat ik die voor 90% gebruik in de zomer} kloppen. De gegegevens van de leveranciers,kloppen volgens mij niet.Misschien in theorie,maar in de praktijk niet.Mij werd verteld bij de aanschaf van het huidige filter,dat het 1 kilo voer per dag kon verwerken,later werd dat al een halve kilo voer...Mischien had ie het met een zeef ervoor wel gered ipv een trommel,maar feit blijft dat zodra ik rond de 200 gram per dag kom,de nitriet waarde begint op te lopen.Vandaar ook deze test om met zoveel mogelijk filter oppervlak de waardes onder controle te krijgen.Aangezien onze bwb filters beperkt zijn in ruimte kun je het beste de media gebruiken met het meeste oppervlak.
Hierbij geloof ik ook niet in hoe minder media hoe beter voor een dikke biofilm,wat heb ik aan een dikke biofilm met nitriet pieken?De cijfers zullen ook niet helemaal kloppen,je hebt immers ook bacterie groei in je leidingwerk en de wanden van je filter en vijver,en met je water verversingen spoel je nog een gedeelte afval stoffen weg.
Helemaal eens Dennis. Ik blijf ook verbaasd over de uitspraak van less is more. Of het moet een biofilm zijn van andere bacterien waardoor er een soort van symbiose ontstaat met de nitrificerende bacterien (is vaker gesuggereeerd vanuit de samenwerking tussen autotrofe en hetrotrofe bacterien irt CO2). In principe is er voldoende aanbod van nitriet en toch zijn de bacterien niet in staat om dat weg te werken. Waarom wel met een dikkere biofilm? Ik zoek het toch nog steeds in bv CO2 of andere parameters die we nog over het hoofd zien. Ik heb een combi van dezelfde leverancier als jij en ook hier zie ik nitriet oplopen bij 200-250 gram voer par dag. Bij ca. 300 gram houd ik het nog redelijk stabiel maar wel aan de hoge kant  ;D. Dus komend jaar ga ik experimenteren met een trickle erbij. Mocht dat niet of onvoldoende helpen ga ik het toch echt zoeken in het afbouwen van mijn koibestand.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Ik sluit me aan bij jullie gedachtengoed en ga het ook in uitbreiding (lees trickle) zoeken. CO2 gehalte heeft ook volop mijn aandacht en is echt heel lastig daar de PH uit de kraan al 8,2 is en bij beluchten al snel (te) hoog oploopt. Ga nu een trickle toevoegen maar maak me zorgen over het uitdrijven van CO2. Denk dit jaar gewoon minder beluchten. Heb vorig jaar wat zitten testen met een O2 meter en ik heb eigenlijk helemaal geen probleem met de zuurstofwaardes. Het snel afvoeren van vuil (hoge flow) heeft een veel hoger effect daarop dan het meer gaan beluchten.

Leon77

Interessant om te volgen. Nu had je de test gedaan met 17mm helix. Ga je die test ook nog doen met 11mm? Ik ga mijn bwb met 13 oase helix vullen.

Ik heb een combifilter van red label. En heb ongeveer 130 liter Helix erin zitten. Zo'n 80 liter 17 mm en 50 liter helix de kleine. Ik ben het er mee eens dat less niet altijd more is. Zeker als je over een jong filter materiaal zoals ik nu heb.

Ik geloof dat als je filter super is ingedraaid dat ie aardig stabiel is/ kan zijn. Ik moest behandelen voor 1 cellige parasieten, dit is een aanslag op je bacterien. En denk dat parasieten ook al doe je nog zo je best, je er toch last van kan hebben.

Ik denk als je meer hebt, dat je deze klappen  ook veel makkelijker kan opvangen. Ik heb ook een trickle filter 3 laags, maar bleef maar  nitriet meten. Op het eind van de zomer kon ik maar maximaal 160 gram voeren.

Ik heb ook besloten mijn biofilter te veranderen en te vergroten. Ik ga een 3 kamerfilter bij plaatsen. 1e kamer wordt een statisch bed, maar belucht, volgens het duitse blog zou het beluchten van een SB een bevordering voor bacterieculuur zijn tov onbelucht. Al het grote, 17mm helix, wat nu in mijn bwb zit ga ik overplaatsen maar het SB en aanvullen tot hoever nodig. Deze zou ook ideaal zijn voor de doorstroming. In het bwb wil ik langzaam opvoeren naar 150 liter oase helix en de 50 liter die er nu al in zit. En ben erg benieuwd wat de resultaten komende zomer gaan zijn.

Andere 2 kamers worden met matten gevuld, belucht met iedere kamer 6 ballen.

Dennis

De test met de 17 mm loopt nog, Ik zie het niitriet bij 18ml ammonia langzaam dalen,en nu zit ik op 20 ml per dag,ik ververs nu wel 2 emmers water per dag want het nitraat word nu wel vrij hoog.
De 11mm komt ook nog aan de beurt :y: