News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

helix test

Started by Dennis, October 30, 2020, 21:34:02 PM

Previous topic - Next topic

Leon77

Dat had ik afgelopen jaar ook. Na behandeling was het helemaal drama. Bij mij draaide de helix pas 2 jaar en wss ook nog niet helemaal goed ingedraaid. Misschien zijn we ook te ongeduldig. 🤣 Heb daarna ook wel 0.4 gemeten.

Ik ben ook bezig om mijn filter capaciteit te vergroten. Ik ga matten bij plaatsen. Heb nu in minn bwb ook 17mm helix, maar ga terug naar oase 13mm helix. Meer beschermend oppervlak. 17 mm ga ik gebruiken voor een belucht SB.

Remco

Maar waarom hebben de Duitsers wel filters met veel grotere inhoud helix.?
Is dat omdat ze de ruimte er toch wel voor hebben? De vijvers zijn gemiddeld ook wel groter. Maar dan nog.
Zoals Genesis koifilters hebben vd ronde hdpe tonnen maar de kleinste begint met bijna 400ltr helix en dan kunnen ze nog meer in de breedte en nog in de hoogte.
Maar Stefan heeft voor het project in Griekenland ook mega helix filters geplaatst.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Leon77

Quote from: Remco on December 27, 2020, 15:35:04 PM
Maar waarom hebben de Duitsers wel filters met veel grotere inhoud helix.?
Is dat omdat ze de ruimte er toch wel voor hebben? De vijvers zijn gemiddeld ook wel groter. Maar dan nog.
Zoals Genesis koifilters hebben vd ronde hdpe tonnen maar de kleinste begint met bijna 400ltr helix en dan kunnen ze nog meer in de breedte en nog in de hoogte.
Maar Stefan heeft voor het project in Griekenland ook mega helix filters geplaatst.

De Duitsers gebruiken meestal geen bwb, maar SB. Met lucht erop. Stefan heeft daar een groot bwb filter gemaakt, vanwege het grote watervolume

Madinees

Quote from: Leon77 on December 27, 2020, 16:53:57 PM
Quote from: Remco on December 27, 2020, 15:35:04 PM
Maar waarom hebben de Duitsers wel filters met veel grotere inhoud helix.?
Is dat omdat ze de ruimte er toch wel voor hebben? De vijvers zijn gemiddeld ook wel groter. Maar dan nog.
Zoals Genesis koifilters hebben vd ronde hdpe tonnen maar de kleinste begint met bijna 400ltr helix en dan kunnen ze nog meer in de breedte en nog in de hoogte.
Maar Stefan heeft voor het project in Griekenland ook mega helix filters geplaatst.

De Duitsers gebruiken meestal geen bwb, maar SB. Met lucht erop. Stefan heeft daar een groot bwb filter gemaakt, vanwege het grote watervolume

Ik vraag me af of de Duitsers nu zoveel beter bezig zijn. Persoonlijk vind ik het niks. Veel ruimte en erg lomp groot allemaal.
Kan echt wel een stuk slimmer zoals wij (en andere landen doen).

Albert-jan

Quote from: Madinees on December 27, 2020, 10:04:16 AM
Wat hield je dit jaar als grens aan? Ik heb het dit jaar al gedaan, iemand zei me dat ik niet te bang moet zijn met nitriet.

Dit jaar  30 a 40 max aflezing op de hanna. Ga naar 60 a 80 max op de checker met doorvoeren en is zien hoeveel invloed dit heeft op de rest van de waardes ook en of ik het zie in de koi qua gedrag. Uiteindelijk moet ik toch meer bioloog gaan nemen denk ik.

Hoeveel hield jij aan vorig jaar?
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Kwam ook steeds tussen de 60 en 100 uit. Dat hield ik als max.
Ben nooit minder gaan voeren, wel meer gaan verversen.

Leon77

Quote from: Madinees on December 27, 2020, 18:12:03 PM
Quote from: Leon77 on December 27, 2020, 16:53:57 PM
Quote from: Remco on December 27, 2020, 15:35:04 PM
Maar waarom hebben de Duitsers wel filters met veel grotere inhoud helix.?
Is dat omdat ze de ruimte er toch wel voor hebben? De vijvers zijn gemiddeld ook wel groter. Maar dan nog.
Zoals Genesis koifilters hebben vd ronde hdpe tonnen maar de kleinste begint met bijna 400ltr helix en dan kunnen ze nog meer in de breedte en nog in de hoogte.
Maar Stefan heeft voor het project in Griekenland ook mega helix filters geplaatst.

De Duitsers gebruiken meestal geen bwb, maar SB. Met lucht erop. Stefan heeft daar een groot bwb filter gemaakt, vanwege het grote watervolume

Ik vraag me af of de Duitsers nu zoveel beter bezig zijn. Persoonlijk vind ik het niks. Veel ruimte en erg lomp groot allemaal.
Kan echt wel een stuk slimmer zoals wij (en andere landen doen).

Het is een ander idee over vijveren, waarbij hij resultaat laat zien middels veel testen. Ik probeer wat meer er tussen in gaan zitten. Hij zegt dat je tussen de 5% en 10% bioloog tov je vijver water te hebben. Ik probeer naar de 5% te komen. Ik heb gewoonweg de ruimte niet om groter te gaan. In Duitsland hebben ze ook vaak meer ruimte als hier. Hij zegt dat minder bioloog vaak kwetsbaarder is. Daar heeft hij ook wel een beetje gelijk in, omdat velen roch nitriet blijven meten. Ook ik. En eigenlijk allemaal willen we bioloog bijvoegen. De een kiest voor mattenkamer en de ander voor een trickle. Ik zet er ook matten bij en heb al een trickle.

Bas42

Quote from: Leon77 on December 27, 2020, 19:44:04 PM
Quote from: Madinees on December 27, 2020, 18:12:03 PM
Quote from: Leon77 on December 27, 2020, 16:53:57 PM
Quote from: Remco on December 27, 2020, 15:35:04 PM
Maar waarom hebben de Duitsers wel filters met veel grotere inhoud helix.?
Is dat omdat ze de ruimte er toch wel voor hebben? De vijvers zijn gemiddeld ook wel groter. Maar dan nog.
Zoals Genesis koifilters hebben vd ronde hdpe tonnen maar de kleinste begint met bijna 400ltr helix en dan kunnen ze nog meer in de breedte en nog in de hoogte.
Maar Stefan heeft voor het project in Griekenland ook mega helix filters geplaatst.
Wat ik vaak mis in deze discussies is het aantal vissen en lengte. Het is te simpel in mijn ogen op te zeggen dat een filter zoveel procent van een vijver moet hebben. Het is in mijn ogen ook sterk afhankelijk van het aantal vissen en hun afmetingen .....

De Duitsers gebruiken meestal geen bwb, maar SB. Met lucht erop. Stefan heeft daar een groot bwb filter gemaakt, vanwege het grote watervolume

Ik vraag me af of de Duitsers nu zoveel beter bezig zijn. Persoonlijk vind ik het niks. Veel ruimte en erg lomp groot allemaal.
Kan echt wel een stuk slimmer zoals wij (en andere landen doen).

Het is een ander idee over vijveren, waarbij hij resultaat laat zien middels veel testen. Ik probeer wat meer er tussen in gaan zitten. Hij zegt dat je tussen de 5% en 10% bioloog tov je vijver water te hebben. Ik probeer naar de 5% te komen. Ik heb gewoonweg de ruimte niet om groter te gaan. In Duitsland hebben ze ook vaak meer ruimte als hier. Hij zegt dat minder bioloog vaak kwetsbaarder is. Daar heeft hij ook wel een beetje gelijk in, omdat velen roch nitriet blijven meten. Ook ik. En eigenlijk allemaal willen we bioloog bijvoegen. De een kiest voor mattenkamer en de ander voor een trickle. Ik zet er ook matten bij en heb al een trickle.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Leon77

Quote from: Remco on December 27, 2020, 15:35:04 PM
Maar waarom hebben de Duitsers wel filters met veel grotere inhoud helix.?
Is dat omdat ze de ruimte er toch wel voor hebben? De vijvers zijn gemiddeld ook wel groter. Maar dan nog.
Zoals Genesis koifilters hebben vd ronde hdpe tonnen maar de kleinste begint met bijna 400ltr helix en dan kunnen ze nog meer in de breedte en nog in de hoogte.
Maar Stefan heeft voor het project in Griekenland ook mega helix filters geplaatst.

Ze gebruiken voor die ronde tonnen vaak helix met grotere afmetingen, zodat ze een goede doorstroming hebben. Die kleinere slippen vaak dicht, als je ze gebruikt in een SB.

Madinees

Quote from: Leon77 on December 27, 2020, 19:57:09 PM
Quote from: Remco on December 27, 2020, 15:35:04 PM
Maar waarom hebben de Duitsers wel filters met veel grotere inhoud helix.?
Is dat omdat ze de ruimte er toch wel voor hebben? De vijvers zijn gemiddeld ook wel groter. Maar dan nog.
Zoals Genesis koifilters hebben vd ronde hdpe tonnen maar de kleinste begint met bijna 400ltr helix en dan kunnen ze nog meer in de breedte en nog in de hoogte.
Maar Stefan heeft voor het project in Griekenland ook mega helix filters geplaatst.

Ze gebruiken voor die ronde tonnen vaak helix met grotere afmetingen, zodat ze een goede doorstroming hebben. Die kleinere slippen vaak dicht, als je ze gebruikt in een SB.

Maar als je een trommelcombi en trickle hebt dan heb je nog steeds veel minder ruimte in gebruik dan die Duitse filters.
Vooral die hele grote borstelkamers vind ik vreemd. Maar joh, iedereen zijn manier.

Leon77

Quote from: Madinees on December 27, 2020, 20:24:03 PM
Quote from: Leon77 on December 27, 2020, 19:57:09 PM
Quote from: Remco on December 27, 2020, 15:35:04 PM
Maar waarom hebben de Duitsers wel filters met veel grotere inhoud helix.?
Is dat omdat ze de ruimte er toch wel voor hebben? De vijvers zijn gemiddeld ook wel groter. Maar dan nog.
Zoals Genesis koifilters hebben vd ronde hdpe tonnen maar de kleinste begint met bijna 400ltr helix en dan kunnen ze nog meer in de breedte en nog in de hoogte.
Maar Stefan heeft voor het project in Griekenland ook mega helix filters geplaatst.

Ze gebruiken voor die ronde tonnen vaak helix met grotere afmetingen, zodat ze een goede doorstroming hebben. Die kleinere slippen vaak dicht, als je ze gebruikt in een SB.

Maar als je een trommelcombi en trickle hebt dan heb je nog steeds veel minder ruimte in gebruik dan die Duitse filters.
Vooral die hele grote borstelkamers vind ik vreemd. Maar joh, iedereen zijn manier.

Borstel kamers ook niet mijn ding en idd veel te groot. Maar ze gebruiken die gedeeltelijk als bioloog. De eerste paar borstels als mechanisch en daarna hebben ze bacterie groei erop, verder als bioloog. Sommigen gebruiken een trommel met daarachter een cilinder van bijvoorbeeld 1 meter onder waterpeil en de rest erboven. Van uit de trommel pompen ze het in die cilinder. Die cilinder stoppen ze vol met helix en belucht. Deel onder water is sb en boven water fungeert als trickle. Hoeft dus niet perse veel ruimte in te nemen. En uit het trickle gravitair naar de vijver.

Remco

Ik vind het leuk om jullie antwoorden te lezen. En de grote borstelfilters hoeven van mij ook niet.  Maar iedereen wil klein en compact. Maar schuilt dan hier misschien ook niet het probleem? En al helemaal als je visbestand groeit. Ze blijven geen visjes van 25cm.
En  niemand hoor je over de traditionele kamerfilters klagen. Ja dat het onderhoud te veel zou zijn.
De techniek van tegenwoordig gaat zo snel. Maar begrijp dan gewoon niet waarom er dan geen duidelijke oplossing komt voor de trommel en bwb problematiek die eigenlijk al heel veel mensen hebben staan in hun schuur. Ik ben zelf niet geleerd. Maar als je weet welke bacteriën je mist met n trommel bwb dan kan het toch niet moeilijk zijn dat je andere bacteriegroei moet gaan creëren.
De techniek mag en kan alwel aanwezig zijn. Maar weten trommelbouwers dan niet wat er aan processen van bacteriën zijn?  Dan vervang je filtermateriaal A maar voor filtermateriaal E. In.de voeding weten er meer mensen wat ze er wel en niet in willen hebben.  Of dat plantaardig vet A  maar zoveel % mag zijn voor n bepaalde doel. (Groei, kleur, enz,enz)  en mensen kopen gericht voer wat bij hun wensen of portemonnee ligt.
Nogmaals ik ben niet technisch onderlegd, maar  vind het dan allemaal wel traag gaan in deze tijden van techniek. Snap dat testen tijd vergt. N trommel is best serieus geld. Maar uiteindelijk loop je dan dus tegen de beperkingen van de trommel en z'n filterbacterieen aan.of kijk ik te makkelijk hier tegen aan.?
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Dennis

Ik denk ook dat het bioloog van de combifilters veel te klein is,als je een losse trommel voor een meerkamerfilter zet,heb je dit probleem niet meer.Hier word al wel wat aangedaan door de filterbouwers,voor de meeste combi filters is al wel een trickle te verkrijgen,of worden er al standaard bij geleverd,en er zijn al filters,met een kamer voor bwb en een kamer met matten.

Albert-jan

Uiteindelijk komt het gewoon neer op hoeveelheid bioloog en hoeveelheid lucht erop.

Op facebook werkt het bij sommige mensen wel een klein bioloog en combitrommel met 60L mutag chips maar die hebben er ook meer als 100 a 150L lucht op staan continue. Die voerde 600gram per dag dus het kan kennelijk wel?

Denk dat zodra je meer bioloog toe gaat voegen je ook stabielere waardes gaat krijgen ongeacht of dit borstels helix of matten zijn. Het is gewoon oppervlakte vergroten van je bioloog en geduld hebben uiteraard dat alles ingedraaid is, maar dat is mijn bescheiden mening ben ook geen expert.

Het 1 start alleen sneller op als het ander maar uiteindelijk doet alles hetzelfde qua omzetten ammo - nitriet - nitraat.

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Dennis on December 28, 2020, 07:44:03 AM
Ik denk ook dat het bioloog van de combifilters veel te klein is,als je een losse trommel voor een meerkamerfilter zet,heb je dit probleem niet meer.Hier word al wel wat aangedaan door de filterbouwers,voor de meeste combi filters is al wel een trickle te verkrijgen,of worden er al standaard bij geleverd,en er zijn al filters,met een kamer voor bwb en een kamer met matten.

Niet bij allemaal. Ik heb een BioDrum 50 en de kamer voor BWB is echt groot. Denk dat er wel 300 liter helix in kan als het moet.
Ik geloof niet zo in die nieuwe combifilters met zon heel klein mattenkamertje. Voor matten heb je, om zelfde effect te hebben als bwb, relatief een veel grotere ruimte nodig.
Kijk maar naar hoe groot de kamerfilters in het verleden waren! Ook veel trickles vind ik erg klein. Heb nu zelf een middelmaat, kan aardig wat materiaal in. Kijken wat dat voor effect gaat hebben.