News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

helix test

Started by Dennis, October 30, 2020, 21:34:02 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Wat ik me afvroeg gisteren (en waar ik nooit bij nagedacht heb). Bij de meeste combi filters ligt er een afdekplaat op het BWB.
Ik snap dat bacterieen het beste groeien in het donker maar zou er zo wel voldoende zuurstof naar het BWB gaan?
Bij mij ligt die plaat er best strak op en zit er slechts een klein rond gaatje in waar je je vinger in kunt doen.

Bas42

Quote from: Madinees on December 15, 2020, 10:33:38 AM
Wat ik me afvroeg gisteren (en waar ik nooit bij nagedacht heb). Bij de meeste combi filters ligt er een afdekplaat op het BWB.
Ik snap dat bacterieen het beste groeien in het donker maar zou er zo wel voldoende zuurstof naar het BWB gaan?
Bij mij ligt die plaat er best strak op en zit er slechts een klein rond gaatje in waar je je vinger in kunt doen.
Ik weet dat metingen zijn uitgevoerd waarbij idd is geconstateerd dat de hoeveelheid zuurstof in de luchtlaag boven het BWB lager was dan in de buitenlucht. Echter wordt er ook zoveel lucht ingebracht dat er een continue overdruk situatie aanwezig is waarbij je je kunt afvragen of het afdekken daadwerkelijk invloed heeft. Daarbij heb ik weleens begrepen dat de zuurstofconcentraties in onze BWB-systemen niet limiterend zijn voor de bacterie activiteit.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Volgens mij zit er genoeg zuurstof in het water wat de bacterieen kunnen gebruiken,het aparte is ook dat ik in de retour van het bwb een hoger zuurstof gehalte meet dan in de vijver,en dit geld ook voor mijn retour van de trickle op de opgroei bak.

Leon77

Hebben jullie de helix eigenlijk eerst opgeruwd met KP oid? Ik had 2 zakken oase helix gekocht en kreeg daar een klein zakje kp bij. Zou op die manier sneller opstarten

Dennis

Ik heb wel eens horen zeggen,dat als je het op ruwt met kp er een laagje onstaat dat na verloop van tijd weer los laat,en dan ben je gelijk je biofilm kwijt,maar heb ik verder geen ervaring mee.
Als ik snel wil opstarten dan draai ik het zelf  apart in  ;)

Leon77

Begreep juist dat het alleen maar ruwer wordt waardoor de bacteriën beter aanhechten 🤷‍♂️

Dennis

In eerste instantie wel,maar als het later weer los laat heb je er nog weinig aan,lijkt mij.Misschien zijn er hier nog andere personen die er ervaring mee hebben?

Dennis

Je kunt natuurlijk ook een gedeelte behandelen,en een gedeelte er zo in doen.
Is ook wel leuk om eens te testen :)

GinRin

Interessant onderzoek dat ik nauwgezet ga volgen. M.b.t. de discussie over de dikte van de biofilm. Voor nitrificatie maakt het niet veel uit een groot oppervlak met een dunne film of een klein oppervlak met een dikke film. Wanneer je denitrificatie nastreeft zul je moeten zorgen voor een dikke biofilm waarin zuurstofarme omstandigheden kunnen ontstaan. Het risico is dat je op een gegeven moment te weinig oppervlakte krijgt waardoor de nitrificatie tekost schiet. Het is dus altijd zoeken naar balans. Daarnaast is een dunne biofilm gevoeliger. Wie mij kent weet dat ik een fel tegenstander ben van behandelen in de vijver, en al helemaal niet met een filter dat meedraait, maar mocht je bijv. KP gebruiken en je filter laten meelopen, dan zal een dikkere biofilm hier beter tegen bestand zijn dan een dunne.

Joop 

Dennis

Net het filmpje van Kevin bekeken,die filtert met 150 liter helix op 6 vissen,en blijkt geen nitriet pieken te hebben.Ik denk dat de meeste niet in de buurt komen van deze verhouding.Hier nu nog met 125 liter op 13 vissen.

Madinees

Quote from: Dennis on December 26, 2020, 21:38:51 PM
Net het filmpje van Kevin bekeken,die filtert met 150 liter helix op 6 vissen,en blijkt geen nitriet pieken te hebben.Ik denk dat de meeste niet in de buurt komen van deze verhouding.Hier nu nog met 125 liter op 13 vissen.

Ik ook. Moet nog eens goed kijken, ik heb iets van 110 liter helix maar lijkt bij mij veel meer dan bij hem in dat filmpje. Het leek me erg weinig (maar wel een van de weinige mensen die ik nu ken die met een combi filteren én geen nitriet meten).

Albert-jan

Quote from: Dennis on December 26, 2020, 21:38:51 PM
Net het filmpje van Kevin bekeken,die filtert met 150 liter helix op 6 vissen,en blijkt geen nitriet pieken te hebben.Ik denk dat de meeste niet in de buurt komen van deze verhouding.Hier nu nog met 125 liter op 13 vissen.

Zo dan 150L helix op 6 koi is inderdaad veel te noemen.

Hier zit ik op 100L helix en 8 koi en ook wel iets nitriet verhoging indd.

Ga komend seizoen wel meer marge inhouden als grens op de hanna om te zien of het bioloog dan anders werkt  i.p.v. minder voeren.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Wat hield je dit jaar als grens aan? Ik heb het dit jaar al gedaan, iemand zei me dat ik niet te bang moet zijn met nitriet.

Leon77

Aan de ene kant wordt je bang gemaakt over Nitriet dat die 0 moet zijn. Maar volgens mij mag je best 0.1 meten. Juist van het iedere dag je nitriet meten wordt je gek van. Toen ik alleen met druppels meette, had ik die stress eigenlijk nooit.

Madinees

Quote from: Leon77 on December 27, 2020, 10:08:31 AM
Aan de ene kant wordt je bang gemaakt over Nitriet dat die 0 moet zijn. Maar volgens mij mag je best 0.1 meten. Juist van het iedere dag je nitriet meten wordt je gek van. Toen ik alleen met druppels meette, had ik die stress eigenlijk nooit.

Eens, met druppeltesten meet je het niet. Maar ik zat heel het jaar tussen de 0,2 en de 0,3 in het seizoen en dat vind ik te hoog. Bovendien groeien men vissen ook nog als kool dus wil wat meer capaciteit. Wat me vooral opvalt met alleen een BWB dat er maar 'iets' hoeft te gebeuren en ik meet verhoging (bv beetje extra voeren, vis bijplaatsen, etc.).