Vervanging filterlijn Fredb

Started by Fredb, July 24, 2020, 19:18:51 PM

Previous topic - Next topic

Fredb


Dennis


Fredb


Fredb

Het water blijf vrij stabiel. Het is niet ideaal, maar voor opstarten met een nieuw filter ben ik zeker positief!!! :-D

Bas42

Quote from: Fredb on September 20, 2020, 19:08:22 PM
Het water blijf vrij stabiel. Het is niet ideaal, maar voor opstarten met een nieuw filter ben ik zeker positief!!! :-D
Waterwaarden zijn toch niet verkeerd Fred? Heb ze wel slechter gezien .... Meet jij je kH ook digitaal met een Hanna Checker?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Ze zijn zeker niet verkeer Bas. Het valt mij ook alles mee tot nu. Ik meet alle waardes digitaal met een Idip.

Fredb

De besturing van de trommel wordt gedaan door Siemens logo. Hier kan je ook een netwerk-kabel op aansluiten, en zo op je computer of telefoon laten zien. Ook kan je de trommel zo instellen.
Maar als alles goed staat, hoeft dit niet, en is het niet iets wat je echt nodig heb. Maar wel leuk! :y: :)

gertjan

Mooi filter alleen dat UV licht geeft me op de film al oogpijn... 8) Hoeveel water pomp je er nou doorheen? Ik denk dat het wel een stuk meer is als met je bead.

Fredb

Ik heb geen idee. Maar zeker meer als met het beadfilter

Quote from: Fredb on September 11, 2020, 20:41:38 PM
na de trommel (hiervoor na de zeef) komt een BE240. Deze heb ik als extra stomingpomp door de verwarming, naar een retour onder in de vijver. Dit zijn allemaal 63  buizen. Deze werd eerst gevoed vanaf de zeef met een 63 buis met kogelkraan. Dit is nu vanaf het trommelfilter 110 met een 110 schuifkraan. Na de pomp gaat het verder in 63, maar 1 mtr minder lang dan de oude situatie.

De tweede pomp is een BE320. Deze was ook eerst vanaf de zeef naar het Beadfilter, en nu vanaf het trommelfilter naar de VBBR. Vanaf de zeef 63 doorvoer, ging ie over naar 110,  en na de pomp 75 naar het Beadfilter. Vanaf het Beadfilter 75, via een kogelkraan, en 90 naar de vijver.
Nu vanaf de trommel 110, na de VBBR 110 tot de kogelkraan 75, overgaan naar 90 tot de vijver.

Ik heb geen flowmeter, dus doe ik het op gevoel, ervaring van de vijver. De pompen staan nu lager qua toeren, en ik heb meer flow. Dat ik meer flow heb, kan ik zien aan de waterstroom naar de skimmer, en aan de wervelingen in het water bij de retour. De zeef kon 21 m3 per uur aan. Ik had de pompen in de zomer maximaal staan. Als ik ze krachtiger liet draaien, zogen ze lucht aan. Dus stel dat er 20 kuub over de zeef ging.

de BE240 draaide eerst 1650 toeren, 51 watt. nu 1400, en 34 watt
de BE320 draaide eerst 2450 toeren, 182 watt, nu 1500 en 47 watt.

Fredb

Wat mij verbaasd is dat nu wel het nitriet oploopt. Ook het nitraat, dus hoop dat het systeem het oppakt.

Bas42

#55
Fred hoe is je voergedrag geweest tot op heden (opbouwend?)? Kan het niet zijn dat je nu in je nitrietpiek beland (ook al is het voor je gevoel vrij laat en zo te zien geen ammoniak piek gehad)? Temperatuur van het water gaat nu ook een rol spelen. Heb hier het voer ook drastisch terug moeten schroeven omdat het filter het niet meer bij kon werken.

Edit Fred; automatische spelling fout hersteld
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Het voergedrag is precies hetzelfde. 7.30, 12.30, 17.30 en 21.30. Ongeveer totaal 200 gram per dag. JPD wintervoer.

Ik ben nu wat meer aan het verversen. De temperatuur zakt naar 15 graden, dus ik ga ook wat minder voeren. Komende week weer testen, en kijken welke kant het opgaat. De vissen gaan wel nog steeds goed.

Bas42

Ik blijf er bij: de vissen vertellen het eerlijke verhaal. Je moet natuurlijk wel waken voor een omslagpunt. Maw als je vissen afwijkend ongewenst gedrag gaan vertonen ben je eigenlijk te laat .... Dus de kunst is wel om tijdig bij te sturen zonder dat de vissen er noemenswaardig last van hebben. Overigens is mijn ervaring dat koi best wat verhoging van ammoniak en nitriet kunnen hebben zonder schade en/of afwijkend gedrag. Zie veel mensen in de stress schieten bij een lichte verhoging nitriet terwijl dat in mijn ogen nergens voor nodig is. Bijsturen is natuurlijk wel belangrijk. Je moet het niet op zijn beloop laten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

ik schiet niet in de stres, maar hou het wel in de gaten. Het moet weer naar beneden. Als ik het aan de vissen ga zien, is het niet best.

Noodle

Quote from: Fredb on September 20, 2020, 19:08:22 PM
Het water blijf vrij stabiel. Het is niet ideaal, maar voor opstarten met een nieuw filter ben ik zeker positief!!! :-D

Hoe kom je aan die lage GH?
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen