Vervanging filterlijn Fredb

Started by Fredb, July 24, 2020, 19:18:51 PM

Previous topic - Next topic

Fredb

 :y: Bedankt allemaal! Ik zal later de waterwaardes posten

Perry

Ziet er apart uit maar als het werkt prima toch  :y:

Fredb

na de trommel (hiervoor na de zeef) komt een BE240. Deze heb ik als extra stomingpomp door de verwarming, naar een retour onder in de vijver. Dit zijn allemaal 63  buizen. Deze werd eerst gevoed vanaf de zeef met een 63 buis met kogelkraan. Dit is nu vanaf het trommelfilter 110 met een 110 schuifkraan. Na de pomp gaat het verder in 63, maar 1 mtr minder lang dan de oude situatie.

De tweede pomp is een BE320. Deze was ook eerst vanaf de zeef naar het Beadfilter, en nu vanaf het trommelfilter naar de VBBR. Vanaf de zeef 63 doorvoer, ging ie over naar 110,  en na de pomp 75 naar het Beadfilter. Vanaf het Beadfilter 75, via een kogelkraan, en 90 naar de vijver.
Nu vanaf de trommel 110, na de VBBR 110 tot de kogelkraan 75, overgaan naar 90 tot de vijver.

Ik heb geen flowmeter, dus doe ik het op gevoel, ervaring van de vijver. De pompen staan nu lager qua toeren, en ik heb meer flow. Dat ik meer flow heb, kan ik zien aan de waterstroom naar de skimmer, en aan de wervelingen in het water bij de retour. De zeef kon 21 m3 per uur aan. Ik had de pompen in de zomer maximaal staan. Als ik ze krachtiger liet draaien, zogen ze lucht aan. Dus stel dat er 20 kuub over de zeef ging.

de BE240 draaide eerst 1650 toeren, 51 watt. nu 1400, en 34 watt
de BE320 draaide eerst 2450 toeren, 182 watt, nu 1500 en 47 watt.

Madinees

Scheelt je bijna 300 euro per jaar én meer flow!

Fredb

Quote from: Madinees on September 11, 2020, 20:58:03 PM
Scheelt je bijna 300 euro per jaar én meer flow!
1 watt was toch een euro per jaar?

maar inderdaad super. Doe je het niet voor het geld, dan voor het milieu.  8) 


Dennis

1 watt scheelt ongeveer 2 euro per jaar

Fredb


bluecoat


Fredb

Tot nu toe ben ik ook wel blij met de waterwaardes. Afgelopen zondag een beetje beginnen te voeren, en vanaf woensdag naar 3x per dag. Ik voer jpd wintervoer nu.

Fredb


Bartje

Bijzondere opstelling maar ziet er nice uit.  :y:
25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.

Fredb

#42
Ik ben ff aan het uitzoeken hoe ik een filmpje kan plaatsen 8)
https://www.youtube.com/watch?v=Efg4zzcoCLo

Fredb


Dennis