Advies trickle gevraagd

Started by Madinees, July 19, 2020, 14:24:14 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Quote from: Bas42 on July 24, 2020, 08:25:43 AM
We kunnen elkaar een hand geven  ;) :y:

Hoe kijk jij naar grover gaas in een trommel icm nitriet?

Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Quote from: Madinees on July 24, 2020, 13:25:51 PM
Quote from: Bas42 on July 24, 2020, 08:25:43 AM
We kunnen elkaar een hand geven  ;) :y:

Hoe kijk jij naar grover gaas in een trommel icm nitriet?
Ik heb het daarover gehad met mijn leverancier van de trommel. Ik kan daar bv 120 mu bestellen als ik zou willen maar hij raad het af. Zijn ervaring is dat het meer doorslag geeft van kleine algen waardoor bv mattenfilters die er eventueel achterstaan snel vervuilen en dicht slaan. Dus meer zweefvuil in het filter. Het geeft wel minder spoelingen aangezien het niveau minder snel zal dalen in de trommel. Maatje van me heeft het aangepast maar heeft toch nog steeds verhoogd nitriet (overigens niet meer in die mate als eerst c.q. wat je zou verwachten bij een opstartend filter). Echter de vraag is natuurlijk of dat anders ook zo was geweest. Hij heeft namelijk een relatief lage visbezetting.
In oude NVN-bladen hebben tevens wat semi-wetenschappelijke artikelen gestaan waarbij werd aangegeven dat hoe kleiner de concurrentie was voor de nitrificerende autotrofe bacterien hoe beter zij hun werking konden doen (concurrentie komt dan met name van hetrotrofe bacterien). Als er teveel organische vervuiling mee komt richting BWB betekent dat voeding voor de hetrotrofe bacterien en dus concurrentie. In die zin lijkt het dus niet logisch. Echter de hetrotrofe bacterien zetten het organisch materiaal ook weer om naar oa CO2 wat dus weer voeding is voor de autotrofe bacterien .... Kun je het nog volgen? Dus in het verleden leek er in een BWB zonder trommel een beetje een evenwicht te ontstaan tussen concurrentie enerzijds en een soort van symbiose anderzijds. Nu is de vraag of CO2 daadwerkelijk de beperkende factor is voor onze BWB achter de trommel. Als dat daadwerkelijk het geval is dan is een trommel met een grover zeef niet aan te raden maar moeten we het zoeken in de CO2. ALs de CO2 niet de beperkende factor is dan zou een grover zeef mogelijk een oplossing kunnen zijn. Maar de reden daarvoor blijft dan toch onduidelijk wat mij betreft.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Ja dat kan ik wel volgen. Ik wil ook geen grover gaas, vooral omdat het niet ongebouwd is. Voor de flow hoef je het niet te doen (wordt vaak gezegd) mits je een voldoende grote trommel hebt. Ik geloof in het feit dat je organisch materiaal zo snel mogelijk moet afvoeren. Zou interessant zijn om eens een proef te doen door CO2 aan het water toe te voegen in het filter. Volgens mij kan dat met een gasfles en een beluchter?

Aan de andere kant, als je optimaal water wil (geen ammonia, nitriet, hoge DO en ORP) dan kom je bij een combifilter bijna niet om een trickel heen.
Zou het wellicht zijn dat een trickle door het vallende water CO2 aan de bacterieen toevoegd (aanname)?

Madinees

Aardig artikel over de giftigheid van nitriet, bij een PH van 8,5 (zoals ik die heb) dus eigenlijk helemaal niet giftig volgens dit artikel: https://www.koi-hobby.de/wasser_fuer_koi/neues_zu_nitrit.html
Kent/heeft iemand dat computer programma waar naar gerefereerd wordt?


Bas42

Quote from: Madinees on July 26, 2020, 13:14:21 PM
Aardig artikel over de giftigheid van nitriet, bij een PH van 8,5 (zoals ik die heb) dus eigenlijk helemaal niet giftig volgens dit artikel: https://www.koi-hobby.de/wasser_fuer_koi/neues_zu_nitrit.html
Kent/heeft iemand dat computer programma waar naar gerefereerd wordt?
Dit is idd wel interessante kost. Ik heb een pH van 8,2 die ook redelijk constant is over de dag heen. Ondanks verhoogd nitrite in de zomermaanden hebben mijn koi er ogenschijnlijk weinig last van en al helemaal geen fysieke afwijkingen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on July 27, 2020, 10:44:46 AM
Quote from: Madinees on July 26, 2020, 13:14:21 PM
Aardig artikel over de giftigheid van nitriet, bij een PH van 8,5 (zoals ik die heb) dus eigenlijk helemaal niet giftig volgens dit artikel: https://www.koi-hobby.de/wasser_fuer_koi/neues_zu_nitrit.html
Kent/heeft iemand dat computer programma waar naar gerefereerd wordt?
Dit is idd wel interessante kost. Ik heb een pH van 8,2 die ook redelijk constant is over de dag heen. Ondanks verhoogd nitrite in de zomermaanden hebben mijn koi er ogenschijnlijk weinig last van en al helemaal geen fysieke afwijkingen.
Hier ook zo, heb wel eens een beetje ammonia als ik opeens wat meer ga voeren (maar heel even) dat zie ik wel aan de koi. Nitriet heeft bij mij (PH8,5) ook bijna geen gevolg lijkt het. Zou wel kloppen met de tekst uit het artikel. Misschien eens interessant om die professor te benaderen.

Bas42

Overigens is de balans zoals die beschreven staat tussen salpeterig zuur en nitriet bekend. Het artikel focust echter alleen op de giftigheid van salpeterig zuur en veronderstelt dat nitriet niet giftig zou zijn. Wat ik echter altijd heb begrepen is dat de nitriet-ionen zich binden aan het hemoglobine in het bloed van de koi waardoor de zuurstofopname / transport ernstig kan worden belemmerd. Maw nitriet kan bij hogere concentraties ook indirect problemen veroorzaken doordat koi te weinig zuurstof op kunnen nemen ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on July 27, 2020, 17:55:48 PM
Overigens is de balans zoals die beschreven staat tussen salpeterig zuur en nitriet bekend. Het artikel focust echter alleen op de giftigheid van salpeterig zuur en veronderstelt dat nitriet niet giftig zou zijn. Wat ik echter altijd heb begrepen is dat de nitriet-ionen zich binden aan het hemoglobine in het bloed van de koi waardoor de zuurstofopname / transport ernstig kan worden belemmerd. Maw nitriet kan bij hogere concentraties ook indirect problemen veroorzaken doordat koi te weinig zuurstof op kunnen nemen ....
Eens, zo heb ik het ook geleerd. Misschien dat het dan niet giftig is (in de zin van blijvende schade gevend)?

Zoetekouw

Is er iemand met een talenknobbel die een samenvatting, of beter nog, een vertaling kan doen voor hobbyisten met een klein knobbeltje?

Madinees

Quote from: Zoetekouw on July 29, 2020, 20:22:41 PM
Is er iemand met een talenknobbel die een samenvatting, of beter nog, een vertaling kan doen voor hobbyisten met een klein knobbeltje?

Je kunt zon link handig in Google translate plakken. Niet geheel perfect maar het wordt steeds beter:

https://translate.google.nl/translate?sl=de&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fwww.koi-hobby.de%2Fwasser_fuer_koi%2Fneues_zu_nitrit.html

Zoetekouw

Kijk, dat gaan we eens proberen. Dank je wel.

Madinees

Vraagje: ik ben momenteel bezig met het plaatsen van een trickel. Aangezien mijn vijver ca. 65cm boven de grond komt moet ik de trickle ook verhoogd plaatsen (hij komt niet bij de vijver aangezien ik het niet mooi vindt maar een meter of 10 er vandaan).

Nu is mijn idee om mijn trickle in een stevige bak te zetten van ca. 100cm hoog en die bak vol te stoppen met matten. Dus een mattenkamer onder de trickle. Mijn vragen:
- Iemand een idee waar je stevige betaalbare bakken kunt kopen (maat ca. 100cm x 60 x 100)?
- Liefst doe ik de matten onbelucht, heeft iemand daar ervaring mee vs belucht?

Bedankt voor de tips.

Perry

Denk dat als je wat valhoogte van het water hebt je al zuurstof toevoegt

Je zou als bak wellicht voor zo'n palletbak kunnen
Die zijn er ook halve

Perry

Deze bedoel ik
Zijn vast ook tweedehands aan te komen