Advies trickle gevraagd

Started by Madinees, July 19, 2020, 14:24:14 PM

Previous topic - Next topic

Dennis

Ik zal het balletje ook even mee laten rollen.Ik filter hier ook met trommel en bwb,ik heb hier vorig jaar een kleine trickle bij geplaatst,mijn pomp heb ik op de vuil aflaat van de trommelkamer gezet,die gebruikte ik toch niet.De trickle staat op de waterval en is70cm hoog  50cm breed en 30cm diep,ik heb voor dit formaat gekozen omdat ie dan mooi op de waterval past,ik heb de geperforeerde platen die er in zaten,vervangen door roosters,zodat het water er goed doorheen valt.Ik heb nu nog wel last van nitriet,maar ben aan het experimenteren met het toevoegen van extra ingedraaid filtermedia in het bwb,en dit lijkt te helpen.Let wel op als je de trickle in het najaar uitzet,kun je ook een piek verwachten,ik heb vorig jaar mijn trickle uitgezet op 15 september bij een water temp van 17graden bij een nitrietwaarde van0,079,op22 september had ik een nitriet waarde van 0,249 bij 14 graden water temp.dus de trickle,al is ie klein doet wel wat.

Dennis

Ik ben ook wel benieuwd naar de hoeveelheden filtermedia jullie gebruiken en de hoeveelheid voer en nitrietwaardes.

Budeltje

Ik filter met 2 separate bakki showers. De herrie die hier vanaf komt vind ik mee vallen en ook mijn buren hadden er aan alle kanten geen last van.

Tegenwoordig heb ik er wel een filterhok omheen gebouwd en nu hoor je m helemaal niet meer als de deur dicht is.

De Waterhof is inderdaad waar je moet zijn voor dit soort filters. Ik heb ze indertijd niet door hem laten maken, maar heb hier achteraf spijt van, want daardoor ben ik ook zijn advies misgelopen en uiteindelijk niks goedkoper, zo niet zelfs duurder uit.

En kleuren zijn altijd te overleggen met de maker natuurlijk.

Perry

Nee meet geen gekke dingen in de vijver
Opgroeibak wel 🙈 maar vissen lijken nergens last van te hebben

Madinees

Quote from: Budeltje on July 22, 2020, 17:47:05 PM
Ik filter met 2 separate bakki showers. De herrie die hier vanaf komt vind ik mee vallen en ook mijn buren hadden er aan alle kanten geen last van.

Tegenwoordig heb ik er wel een filterhok omheen gebouwd en nu hoor je m helemaal niet meer als de deur dicht is.

De Waterhof is inderdaad waar je moet zijn voor dit soort filters. Ik heb ze indertijd niet door hem laten maken, maar heb hier achteraf spijt van, want daardoor ben ik ook zijn advies misgelopen en uiteindelijk niks goedkoper, zo niet zelfs duurder uit.

En kleuren zijn altijd te overleggen met de maker natuurlijk.

Dank je! Wat is nu het grootste verschil met een bakki en een trickel? Ik snap het volume, maar hoe groot is dat verschil en wat nog meer?
En in de praktijk mbt waterwaardes?

Madinees

Quote from: Perry on July 22, 2020, 19:16:19 PM
Nee meet geen gekke dingen in de vijver
Opgroeibak wel 🙈 maar vissen lijken nergens last van te hebben

AI das serieus de moeite! Flink verversen dus.
Ps. heb je net een PB gestuurd mbt zuurstofmeters.
Ps2. misschien een actie met de Waterhof doen ;-)

Fredb

Als zuurstof het probleem is, hoe verklaar je het dan dat de meeste beads dit probleem niet hebben?

Befil heeft een trickle die onder waterniveau geplaatst kan worden. Dan heb je geen last van de herrie.

Madinees

Quote from: Fredb on July 22, 2020, 21:18:40 PM
Als zuurstof het probleem is, hoe verklaar je het dan dat de meeste beads dit probleem niet hebben?

Befil heeft een trickle die onder waterniveau geplaatst kan worden. Dan heb je geen last van de herrie.

Zuurstof is niet het probleem, het veel beluchten en dus uitdrijven van CO2 is wellicht een oorzaak.
Bij een Bead heb je dat niet omdat je geen CO2 uitdrijft. Wellicht dus een verklaring?

Fredb

Dat zou dan kunnen. maar blijf ik wel een vreemd verhaal vinden dat de trikle dit dan oplost.
Slimmer zou dan zijn om een bewegend bed te ontwikkelen waar minder lucht voor nodig is

Bas42

Quote from: Fredb on July 22, 2020, 22:33:50 PM
Dat zou dan kunnen. maar blijf ik wel een vreemd verhaal vinden dat de trikle dit dan oplost.
Slimmer zou dan zijn om een bewegend bed te ontwikkelen waar minder lucht voor nodig is
Volgens mij is dat geen hele ingewikkelde ontwikkeling .... Kwestie van minder beluchten. Volgens die hoogleraar visteelt op de HAS zijn onze concentraties zuurstof over het algemeen meer dan toereikend voor de zuurstofbehoefte van de nitrificerende bacterien. Dat zou betekenen dat er over het algemeen veel te veel lucht op het BWB staat (veelal met als doel het medium in beweging te houden). Kom vaak behoorlijke "Jacuzzi's" tegen. Overigens wordt dit verhaal inmiddels ook bevestigd door de leverancier (net aan de telefoon gehad).
Let wel op dat matig beluchten in het BWB niet betekent dat je ook minder moet beluchten in de vijver. Ik heb bv weer hele goede ervaring met het continue beluchten van de vijver (maar dat heft niet de intensiteit van het beluchten in een BWB). De vissen doen het daar heel goed op.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on July 23, 2020, 14:16:01 PM
Quote from: Fredb on July 22, 2020, 22:33:50 PM
Dat zou dan kunnen. maar blijf ik wel een vreemd verhaal vinden dat de trikle dit dan oplost.
Slimmer zou dan zijn om een bewegend bed te ontwikkelen waar minder lucht voor nodig is
Volgens mij is dat geen hele ingewikkelde ontwikkeling .... Kwestie van minder beluchten. Volgens die hoogleraar visteelt op de HAS zijn onze concentraties zuurstof over het algemeen meer dan toereikend voor de zuurstofbehoefte van de nitrificerende bacterien. Dat zou betekenen dat er over het algemeen veel te veel lucht op het BWB staat (veelal met als doel het medium in beweging te houden). Kom vaak behoorlijke "Jacuzzi's" tegen. Overigens wordt dit verhaal inmiddels ook bevestigd door de leverancier (net aan de telefoon gehad).
Let wel op dat matig beluchten in het BWB niet betekent dat je ook minder moet beluchten in de vijver. Ik heb bv weer hele goede ervaring met het continue beluchten van de vijver (maar dat heft niet de intensiteit van het beluchten in een BWB). De vissen doen het daar heel goed op.


Maar dan impliceer je ook dat het CO2 gehalte in de vijver lager is dan in het BWB? Daar zit bij mij de vraag een beetje. Ik belucht maximaal in de vijver met veel verzadiging als gevolg en veel CO2 dat uitgedreven wordt (hoge PH). Dat water gaat dan in men trommel combi. Als ik daar nu minimaal belucht lijkt me dat weinig verschil maken met de vijver?

Bas42

Yep, dat is nog een dilemma in de hypothese. Ik weet dat Tjaard van KKW aangeeft om maximal te beluchten. Dat gaat goed zolang je filter niet de beperkende factor wordt. Er zijn ook deskundigen die aangeven dat maximal beluchten een keerzijde heft. Dat is oa het uitwasemen van CO-2. Dus wat mij betreft alles met beleid. Ik heb 2 beluchte bodemdrains en een fijnmazige beluchting zodat het geen kolkende massa wordt. Het blijft toch een beetje aan de knoppen draaien om het optimum te zoeken ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Ja ik heb ook fijnmazige beluchting; 6 meter Japanse slang  in de vijver. Om eerlijk te zijn denk ik dat het alleen maar meer CO2 uitdrijft. Ik heb 6 meter lang het geluid van een sissende cola fles ;-)
Mijn hoop is dat een trickle het nitriet laat zakken onder deze omstandigheden. Dan heb je én een maximale zuurstofverzadiging én geen nitriet. Doordat je CO2 uitdrijft is je PH wat hoger en daardoor het beetje nitriet weinig giftig meer.
Tenminste dat is hoe ik het zie.

Bas42

We kunnen elkaar een hand geven  ;) :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on July 24, 2020, 08:25:43 AM
We kunnen elkaar een hand geven  ;) :y:

Dat mag in deze tijden niet ;-)