Beluchte bodemdrain hoeveel lucht?

Started by Albert-jan, March 12, 2020, 21:13:29 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Hoeveel lucht hebben jullie op de beluchte bodemdrain staan?

Momenteel ben ik geswitched naar een Nitto LA45 wat op zich voldoende is lijkt mij of is meer nog beter? Zit aangesloten via pvc rechtstreeks op de pomp.

Wat voor extra beluchting passen jullie toe straks in de zomer?

Filmpje voor de sfeer.

10m3 vijver met 9 koi.

Leon77

Ik had er een aquaforte ap-100 op een Japanse luchtring met 9mm leiding. Leek wel een golfslagbad niet normaal. Maar die liep warm, hij kon zn druk niet kwijt. Als hij afgekoelt was deed hij het weer. Dus heb ik er een aquaforte 60liter opgezet. Werkt goed. Die 100liter pomp staat nu stof te vangen. Helaas.

Madinees

Quote from: Albert-jan on March 12, 2020, 21:13:29 PM
Hoeveel lucht hebben jullie op de beluchte bodemdrain staan?

Momenteel ben ik geswitched naar een Nitto LA45 wat op zich voldoende is lijkt mij of is meer nog beter? Zit aangesloten via pvc rechtstreeks op de pomp.

Wat voor extra beluchting passen jullie toe straks in de zomer?


Ik zou er een iets zwaardere pomp op zetten als ik jou was (wel mooi zo verder!). Zelf heb ik een Nitto 80 op 5 meter luchtslang zitten die aan een kant van de vijver ligt.
Dit vooral omdat ik zo toch veel beluchting heb en niet het nadeel van een verstorend beeld. Had dit een keer op een forum in USA gezien.
Bij een Nitto pomp moet je er ook rekening mee houden dat hij boven de 1,5 meter diepte fors minder capaciteit levert. Verder zijn het perfecte en heel stille pompen!


Leon77

 :y: Hoe diep heb je die slang liggen? Ziet er goed uit. Als je dan nog stroming hebt die er langs hern gaat wordt het mooi verdeeld en kun je ook de vissen goed zien.

Madinees

Quote from: Leon77 on March 13, 2020, 20:26:10 PM
:y: Hoe diep heb je die slang liggen? Ziet er goed uit. Als je dan nog stroming hebt die er langs hern gaat wordt het mooi verdeeld en kun je ook de vissen goed zien.

Stroming heb ik genoeg, het is inmens hoeveel waterverplaatsing je hier mee krijgt. Slang ligt op 150cm (diepte aan de kant).
Voordeel is veel zicht en heel veel waterverplaatsing en daardoor goede zuurstofuitwisseling. Nadeel tov beluchte drains is dat water niet zoals met een beluchte drain naar de drain wordt gezogen.

Leon77

Vind het wel mooi zo. Waar heb je die luchtslang vandaan?

Madinees

Is Japanse luchtslang, dezelfde die je wel eens ziet voor rond een drain. Ik heb deze mijne twee jaar geleden via iemand besteld maar die heeft het bij A2 koi gehaald geloof ik.
Ben er zelf ook wel blij mee werkt goed. Ook door de ruit is het een gaaf gezicht (dat vind ik bij een drain die belucht is juist lelijk).

Leon77

Ziet er echt goed uit. Heb nu alleen een japanse luchtring in de vijver. Zit te denken om een zo'n slang erbij te leggen. Dan kan ik die 100 liter pomp ook weer gebruiken op die slang en ring te gelijk. Kan die pomp zn lucht kwijt en minder golfslag.

Madinees

Quote from: Leon77 on March 14, 2020, 15:07:32 PM
Ziet er echt goed uit. Heb nu alleen een japanse luchtring in de vijver. Zit te denken om een zo'n slang erbij te leggen. Dan kan ik die 100 liter pomp ook weer gebruiken op die slang en ring te gelijk. Kan die pomp zn lucht kwijt en minder golfslag.

Om de slang netjes tegen de kant te houden heb ik er 2 RVS staven (Hornbach) in gedaan, werkt goed.

Albert-jan

Goede oplossing om zomers extra lucht in de vijver te brengen inderdaad icm de bodemdrain. Heb zelf nog 50L pomp staan die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Zou dit ook tijdelijk gemaakt kunnen worden?Want deze beluchting hangt gewoon los in het water dus als ik het goed begrijp aangesloten met vast pvc?

Heb je hier toevallig fotos van?

10m3 vijver met 9 koi.

Leon77

Quote from: Madinees on March 14, 2020, 16:31:35 PM
Quote from: Leon77 on March 14, 2020, 15:07:32 PM
Ziet er echt goed uit. Heb nu alleen een japanse luchtring in de vijver. Zit te denken om een zo'n slang erbij te leggen. Dan kan ik die 100 liter pomp ook weer gebruiken op die slang en ring te gelijk. Kan die pomp zn lucht kwijt en minder golfslag.

Om de slang netjes tegen de kant te houden heb ik er 2 RVS staven (Hornbach) in gedaan, werkt goed.

Is dat een 18mm aansluiting of ook 9mm. Gebruik je verzwaarde slang er naar toe of alles vast pvc 20 neem ik aan?

Madinees

Albert-Jan, Leon, antwoorden op jullie vragen:

Je kunt het prima tijdelijk maken al heb ik het permanent, het is bij mij 5,50 meter Japanse slang verzwaard met 2 RVS staven (zitten in de slang) van de Hornbach. Daaraan heb ik gewoon met een bochtje een pvc buis naar boven gemaakt (tegen de kopse kant van de vijver). Je ziet bij mij bovenaan dus een klein stukje buis, het kan natuurlijk ook met een doorvoer. Pvc wat ik gebruik heb is 32mm en heb er een verloop voor slang aan gelijmd. Ik heb er een Nitto 80 op staan en dat werkt goed.

Als ik aan mijn pvc buis een koppeling zou maken dan zou ik hem in theorie er zo uit kunnen tillen. Dit heb ik echter niet daar ik mijn vijver jaarrond belucht (via Domotica), afhankelijk van de temperatuur meer of minder. Dit houd in dat in de winter hij maar 2x per dag een uur aangaat, niet zozeer voor de zuurstof maar ook voor het waterverplaatsing waardoor er zeker nergens vuil blijft liggen.


Madinees

Heb even een foto gemaakt zodat je het goed ziet. Ik ga het grijze buisje dit jaar wel vervangen door een zwart/donker exemplaar.
Gelukkig valt het grootste deel weg door de klep die er over valt.


Madinees

En een filmpje, moet zeggen met de zon erop is het effect wel veel mooier. Het zou vandaag een lentedag worden maar het is eerder herfst hier....




Leon77

Ziet er mooi uit zo. Ben nog bezig met mijn qbak maar als die klaar is heb ik weer een volgend project 😂