Beluchte bodemdrain hoeveel lucht?

Started by Albert-jan, March 12, 2020, 21:13:29 PM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Dennis. Beweging van het water zorgt zeker voor meer zuurstofopname. Door de beweging en verbinding met de open lucht krijg je uitwaseming van C02 en opname van 02. De bacteriën verbruiken 02 en dat kan je ook meten.  Er is voor een na een BWB een duidelijke afname van opgenome 02 in het water. Is het schokkend? Nee dat niet, maar zeker waarneembaar.

Dat jou nabootsing van de filtratie in je BWB werkt snap ik. Maar of het sneller had gewerkt of dat er wellicht meer ml ammonia verwerkt kon worden in een minder kolkend BWB weten we niet. En dat zou interessant zijn om na te bootsten. Dan weten we het verschil.  8)
Geef ik jou nu onbewust een opdracht mee om dit te gaan testen?? O:-)

Fredb

bij een bewegend bed zal altijd de lucht kunnen ontsnappen. Als de lucht niet weg kan zal je het filter opblazen. :)

Perry


Dennis

Dat er lucht kan onsnappen dat klopt,alleen vraag ik mij dan af,of dat kleine kiertje waar het ontsnappen kan genoeg is om de benodigde hoeveelheid zuurstof toe te laten.
ik was al van plan om met 2 verschillende bewegendmedia te gaan testen met een verschillen bacterie oppervlak,om te kijken hoeveel ammonia er meer word afgebroken.
Maar deze test kan er ook nog wel bij ;)
Ik heb nog een extra lucht pomp staan,met luchtschijf die ik kan toevoegen om er een echte jacuzzi van te maken,maar dit is voor later.

Fredb

Als je er met je luchtpomp b.v. 40 liter lucht in pompt, zal er ook 40 liter weg geblazen worden aan de bovenkant. Andere lucht van buitenaf zal er niet bijkomen. (maar zonder deksel ook niet)

Dennis

zuurstof ook niet?ik dacht dat de beluchting van je filter voor de zuurstof van je bacterieen zorgde,hoe meer je oppervlakwater beweegt hoe meer zuurstof er uitgewisseld word toch?
anders kun je net zo goed de beluchting op je filter weg laten en deze rechstreeks in je vijver bij plaatsen?

Fredb

De lucht uit je pomp bevat ook zuurstof. Het is niet zo dat die pomp dat er uit haalt. Deze lucht hangt boven het bewegende water.
Wat ik er van weet is dat het bwb het doel heeft, door de beweging het maximale contact met het water heeft, zonder dat er vuil aan kan hechten. Waardoor de bacteriën beter hun werk kunnen doen. b.v. matten  beluchten heeft de functie dat er geen vuil in blijft hangen. Een voorfilter belucht je niet. Daar blijft het vuil.

Madinees

Een bewegend bed (en alle filters) gebruiken zuurstof, percentage DO eruit is altijd lager dan erin.
Zuurstof wordt vooral uit het water gehaald en in een BWB weinig toegevoegd denk ik, gebeurt meer in de vijver.
Luchtpomp is belangrijk voor de beweging én om voldoende water te mengen in het BWB (afhankelijk van het type filter).