Beluchte bodemdrain hoeveel lucht?

Started by Albert-jan, March 12, 2020, 21:13:29 PM

Previous topic - Next topic

bluecoat

Heb hier een Nitto La 45 draait nu 6 jaar zomer en winter :y:

Madinees

Wanneer moet je de zuigers vervangen?

Noodle

Ik draai hier met Secoh JDK 100 op de vijver en een JDK 50 op de groeibak.
In combinatie met luchtslangen heb ik de meeste opbrengst, of beter gezegd minder verlies dan met schijven.
De pompen kunnen nu tenminste hun capaciteit kwijt.

De groeibak zit op 1 meter diep en 1 meter poreuze slang.
De vijver ligt 240 cm diep met 2 meter slang.

De Nitto zijn iets stiller, de Secoh zuiniger en leveren vooral meer druk op diepte.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

bluecoat


Madinees

Quote from: bluecoat on April 14, 2020, 16:52:14 PM
Quote from: Madinees on April 13, 2020, 11:39:08 AM
Wanneer moet je de zuigers vervangen?

Als hij geen lucht meer geeft

Ok merci, dus niet als preventief onderhoud?

Albert-jan

Heb als test de fujimac 60R luchtpomp is op mijn bwb aangesloten.



Hier moet ik zeggen dat ie het wel goed doet, dus denk dat het aan de diepte en afstand / tegendruk ligt van de luchtpomp tot de bodemdrain. Alleen hoop ik niet dat er nu teveel lucht op het bwb staat al was het met de Nitto ook al een bubbelbad effect.

Op de bodemdrain presteert de Nitto LA45 vele malen beter dus deze weer op de bodemdrain gezet voor nu.

Ga ook een zuurstofmeter aanschaffen om dit seizoen deze O2 waarde goed te kunnen meten om zodoende wellicht toch een andere luchtpomp te nemen. Dit ga ik op basis van metingen beslissen, misschien is de Nitto LA45 prima voor nu.

10m3 vijver met 9 koi.

Dennis



Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Als test prima maar ik zou toch ook voor minder beluchting gaan als ik jou was..

Albert-jan

Hoe kun je meten/weten of je teveel lucht heb in het bwb heb?
10m3 vijver met 9 koi.

Croesmaster

Doorgaans heb je nooit teveel lucht op je vijver of BWB staan echter zijn er vorig jaar nieuwe inzichten gekomen in het voedingspatroon van Nitrificerende bacteriën. De voedingsbron is C02. Als je "teveel" belucht in de BWB dan wasem je C02 uit (wat in de vijver goed is om er 02 voor in de plaats te krijgen) maar dat is nu de voedingsbron van je bacteriën die Ammoniac omzetten in Nitriet, en andere bacteriën die Nitriet omzetten in Nitraat.
Daarom is het wijs om niet teveel lucht op je BWB te zetten. Vandaar mijn opmerking > er mag wat minder lucht op. Als het maar net ronddraait is voldoende. In het filmpje is het een rollercoaster.

Albert-jan

Misschien een rare vraag, maar er zit toch een deksel op dus gassen kunnen niet weg zoals in de vijver?
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Albert-jan on April 23, 2020, 20:32:19 PM
Misschien een rare vraag, maar er zit toch een deksel op dus gassen kunnen niet weg zoals in de vijver?

In je BWB bedoel je? bij mij zit er een gat in het deksel. Maar andes heb je misschien wel een punt.

Dennis

Ik laat hier altijd de deksel op een kiertje staan,om verse lucht, zuurstofrijke lucht,toe te laten,aangezien door de beweging van het water,er meer zuurstof in komt.
Ik heb hier nog een ton met 170 liter water draaien,met 6 liter mutag en 10 liter biocarrier,met volop lucht erop,en daar word het ammonia volledig omgezet in nitriet en vervolgens in nitraat.
Elke dag voeg ik hier 22ml ammonia aan toe en de volgende dag meet ik alleen nitraat,wel bij een temp. van 16 graden of hoger.dus hier heeft de uitwazeming van co2 weinig invloed lijkt mij zo.
Maar ik ben benieuwd naar de nieuwe inzichten van de invloed van co2,op het bwb.