Beluchte bodemdrain hoeveel lucht?

Started by Albert-jan, March 12, 2020, 21:13:29 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Heb besloten om toch meer lucht op de bodemdrain te gaan zetten, in de vorm van een Fujimac 60RII luchtpomp.

De nieuwe nitto LA45C staat nu op het bewegend (ipv de LA28) zodat ook hier mee lucht in geblazen wordt.

In totaal dus meer lucht in de vijver en het filter wat denk ik wel de koi te goede komt in de toekomst 😁
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Helemaal mee eens, laat straks het verschil met de nieuwe pomp eens zien in je vijver?

Bas42

Quote from: Albert-jan on April 04, 2020, 23:53:13 PM
Heb besloten om toch meer lucht op de bodemdrain te gaan zetten, in de vorm van een Fujimac 60RII luchtpomp.

De nieuwe nitto LA45C staat nu op het bewegend (ipv de LA28) zodat ook hier mee lucht in geblazen wordt.

In totaal dus meer lucht in de vijver en het filter wat denk ik wel de koi te goede komt in de toekomst 😁
Daar ga je veel plezier van hebben. Je hebt niet snel teveel lucht op je vijver.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Gisteren de fujimac 40 opgehaald voor mijn bwb,bijna geruisloos en heel wat lucht op mijn bwb,deze staat naast mijn koipro 50 ook op het bwb.de andere had pas de geest gegeven.Daarom werk ik ook altijd met 2 pompen op mijn bwb en achter mijn filter,mocht er 1 stuk gaan,dan loopt de andere nog.
Vergeet niet elk jaar jaar je membramen te vervangen in je fujimac luchtpomp,anders vervalt je garantie :y:

Albert-jan

Quote from: Madinees on April 05, 2020, 09:35:32 AM
Helemaal mee eens, laat straks het verschil met de nieuwe pomp eens zien in je vijver?

Ga ik zeker doen  :y:

Quote from: Dennis on April 05, 2020, 17:27:42 PM
Gisteren de fujimac 40 opgehaald voor mijn bwb,bijna geruisloos en heel wat lucht op mijn bwb,deze staat naast mijn koipro 50 ook op het bwb.de andere had pas de geest gegeven.Daarom werk ik ook altijd met 2 pompen op mijn bwb en achter mijn filter,mocht er 1 stuk gaan,dan loopt de andere nog.
Vergeet niet elk jaar jaar je membramen te vervangen in je fujimac luchtpomp,anders vervalt je garantie :y:

Bedankt voor de tip. Zit er al een setje bij de nieuwe pomp?
10m3 vijver met 9 koi.

Dennis

Nee,zit geen setje bij,moet je er los bij bestellen

Croesmaster

Quote from: Bas42 on April 05, 2020, 13:50:55 PM
Quote from: Albert-jan on April 04, 2020, 23:53:13 PM
Heb besloten om toch meer lucht op de bodemdrain te gaan zetten, in de vorm van een Fujimac 60RII luchtpomp.

De nieuwe nitto LA45C staat nu op het bewegend (ipv de LA28) zodat ook hier mee lucht in geblazen wordt.

In totaal dus meer lucht in de vijver en het filter wat denk ik wel de koi te goede komt in de toekomst 😁
Daar ga je veel plezier van hebben. Je hebt niet snel teveel lucht op je vijver.

Weet je wat nu zo mooi is ben ik gisteren achter gekomen? Ook hier geldt de stelling meten is weten... Ik denk dat het raadzaam is om de maximale zuurstof wat in het water kan zitten zo dicht mogelijk moet zien te benaderen. Je hebt door de chemische processen in het water altijd verlies. 
Zie  hieronder wat mogelijk is.

Watertemperatuur in graden celcius   Opgeloste zuurstof in mg per liter water
0                                                                                                  14.6
5                                                                                                  12.8
10                                                                                                  11.3
15                                                                                                  10.2
20                                                                                                    9.2
25                                                                                                    8.4
30                                                                                                    7.6
35                                                                                                    7.1

Gisteren was ik  met mijn zuurstofmeter aan het spelen en het resultaat was verrassend moet ik zeggen.

Temp. 10.5 graden  Zuurstofgehalte wat ik mat 9,5 mg per liter. Beetje aan de lage kant volgens de tabel.  Ik heb toen 2 luchtstenen in de vijver gelegd en aangesloten op een 70 liter pomp.
Na een paar uur bij een temperatuur van 11.1 graden was mijn zuurstofgehalte 10,9 mg per liter!!! Bijna het maximale wat haalbaar is.

Voor mij een must om nu al te beluchten. Of ik met een zwaardere pomp het maximale gehaald had en met een lichtere pomp minder weet ik niet. Ik vermoed dat laatste van wel..

Bas42

Gaaf om te zien Henry! Kan niet wachten op mijn meters. Leuk om zo met de hobby bezig te zijn.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Echt een meerwaarde. Net als zoveel hobbyisten heb ik voorheen nooit mijn zuurstofgehalte gemeten. Een enorme fout kan ik je nu al vertellen.
Jou ervaring van vorig jaar Bas dat je vissen veel vitaler waren met volle bak beluchten heeft me aan het denken gezet. ook Tjaard zweert bij veel lucht/zuurstof. Dat is niet voor niks.
Dit jaar gaat voor mij een jaar worden van veel meten, noteren, bijsturen daar waar mogelijk. En waarschijnlijk ga ik dingen tegen komen die ik niet in de hand heb, ook niet met digitaal meten. Maar ik denk dat het mij een stap(je) gaat helpen met een beter management voor mijn vijver.

Madinees

Eens, leuk om mee bezig te zijn en om van te leren.

Albert-jan

Nou de Fujimac 60RII pomp binnen gekregen vandaag maar vind de opbrengst wat tegenvallen op de bodemdrain. Ook maakt ie meer geluid hoorbaar als de Nitto pomp. Resoneert op en neer qua geluid en dat is best irritant. Vergelijk qua opbrengst als de nitto 45 op mijn bodemdrain.

Dus besloten om terug te sturen en een andere zuinige luchtpomp te gaan zoeken voor de bodemdrain.

Wordt vervolgt.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Vervelend! Maar waarom kies je niet gewoon voor een Nitto? Die zijn toch ook zuinig?

Perry

Quote from: Albert-jan on April 11, 2020, 12:50:12 PM
Nou de Fujimac 60RII pomp binnen gekregen vandaag maar vind de opbrengst wat tegenvallen op de bodemdrain. Ook maakt ie meer geluid hoorbaar als de Nitto pomp. Resoneert op en neer qua geluid en dat is best irritant. Vergelijk qua opbrengst als de nitto 45 op mijn bodemdrain.

Dus besloten om terug te sturen en een andere zuinige luchtpomp te gaan zoeken voor de bodemdrain.

Wordt vervolgt.


De meeste roepen er over dat het de Ferrari onder de luchtpompen is

Dennis

Ik heb hier de fujimac 40 op mijn bwb,maar ik hoor hem niet,Ik hen nog niet zon stille pomp gehad,maar heb ook nooit een nitto gehad.

Madinees

Wat bedoelen ze daarmee? Hoge prestaties maar hoog verbruik, veel onderhoud, vaak kapot en duur?  ;)

Ik heb zelf een Alita 60 en een Nitto 80. De Nitto is veel stiller, veel meer opbrengst en gebruikt maar 10 watt meer dan de Alita in de praktijk.
Vraag me alleen af hoe vaak die zuigers onderhoud nodig hebben, daar hoor je wisselende verhalen over.