ORP - wat meet je nu eigenlijk en wat kan je er praktisch mee doen

Started by Theokoi1962, March 18, 2019, 15:16:26 PM

Previous topic - Next topic

GinRin

Quote from: Pat on March 20, 2019, 07:41:26 AM
Met Tds zit je met het probleem van Gh en Kh die nooit stabiel zijn dus je zal nooit nauwkeurig kunnen meten wat je vervuiling is.

Je vijverwater zou een vrijwel identieke KH (en GH) moeten weergeven als het kraanwater. Wanneer je dus de TDS van je kraanwater aftrekt van de TDS van je vijverwater, heb je een hele goede indicatie van de mate van vervuiling. Moet je natuurlijk geen zout in je vijver gooien ;-)

Theo, mooi stuk. Zit er nog een wezenlijk verschil tussen een ORP meter en een RedOx meter of zijn dat synoniemen? Nadeel van RedOx vind ik is dat er geen rekening met de pH wordt gehouden, geldt neem ik aan ook voor ORP meter?

Joop

GinRin

Theo, laat maar, dit was het eerste topic dat ik las over ORP, in een eerder stuk geef je al aan dat dit inderdaad de Redox waarde betreft.

Joop

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Madinees

Toch wel een heel interessant topic. Jammer dat het zo stil is (op heel het forum eigenlijk wel). Zelf ben ik me ook erg aan het verdiepen in waterkwaliteit echter mijn Hanna PH/ORP meter helpt niet echt. Twijfel aan de correctheid. Mijn ORP waarde is erg laag, ca. 170. Aan de andere kant is mijn PH weer hoog 8,5 waardoor de redoxwaarde nog wel redelijk is (29-30). Uiteindelijk gaat het daarom begrijp ik?

Wat ik nergens kan vinden: is er een relatie tussen ORP en PH? Dus als je PH stijgt daalt dan ook de ORP waarde?
Of is daar geen relatie?


J@@p

Quote from: Madinees on April 18, 2021, 23:23:54 PM
Toch wel een heel interessant topic. Jammer dat het zo stil is (op heel het forum eigenlijk wel). Zelf ben ik me ook erg aan het verdiepen in waterkwaliteit echter mijn Hanna PH/ORP meter helpt niet echt. Twijfel aan de correctheid. Mijn ORP waarde is erg laag, ca. 170. Aan de andere kant is mijn PH weer hoog 8,5 waardoor de redoxwaarde nog wel redelijk is (29-30). Uiteindelijk gaat het daarom begrijp ik?

Wat ik nergens kan vinden: is er een relatie tussen ORP en PH? Dus als je PH stijgt daalt dan ook de ORP waarde?
Of is daar geen relatie?

Hoi Madinees, als je twijfelt aan de meter dan kun je hem natuurlijk controleren met een ijkvloeistof. Ik zou niet willen twijfelen aan mijn meter, je meet tenslotte niet voor niets.
Ik laat mijn meter altijd wat langer in het water zitten. Doe dan de andere metingen en als laatste lees ik de waarden pH, ORP en temperatuur af.

Groeten,

Jaap.

abroeders

Hoi Madinees,

Heb je je ORP sensor al een een uurtje of twee in het vijverwater gelaten? Ik merk bij mij dat het bij vijverwater langer duurt om een stabiele meting te krijgen dan met kalibratievloeistof. Steevast start het te laag en loopt langzaam op. Ook mijn handheld meter (zo'n goedkope 7-in-1 van aliexpress) heeft hetzelfde gedrag. Bij mij duurt het ongeveer 30 min als ik de sensor verwijderd heb (om schoon te maken) tot de waarde weer juist is. (Bij de KP behandeling was het weer wel snel)

Mijn sensor heb ik gekalibreerd met de Atlas Scientific 225mV solution en daarna getest met Hanna 470mV oplossing, was binnen 10 seconden spot-on en verloopt niet meer. Bij vijverwater is dit niet, weet ook niet waarom.  :-\

Bas42

Quote from: abroeders on April 19, 2021, 18:09:14 PM
Hoi Madinees,

Heb je je ORP sensor al een een uurtje of twee in het vijverwater gelaten? Ik merk bij mij dat het bij vijverwater langer duurt om een stabiele meting te krijgen dan met kalibratievloeistof. Steevast start het te laag en loopt langzaam op. Ook mijn handheld meter (zo'n goedkope 7-in-1 van aliexpress) heeft hetzelfde gedrag. Bij mij duurt het ongeveer 30 min als ik de sensor verwijderd heb (om schoon te maken) tot de waarde weer juist is. (Bij de KP behandeling was het weer wel snel)

Mijn sensor heb ik gekalibreerd met de Atlas Scientific 225mV solution en daarna getest met Hanna 470mV oplossing, was binnen 10 seconden spot-on en verloopt niet meer. Bij vijverwater is dit niet, weet ook niet waarom.  :-\
Ik heb dezelfde ervaring. In vijver- of leidingwater duurt het erg lang voor de meting stabiel wordt en met een kP-behandeling direct een goede meting. Idem kalibratievloeistof. Het lijkt te maken te hebben met lage en hoge metingen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Ik heb een stukje polijst papier meegeleverd gekregen,waarmee ik de sensor tip (platina) oppoets voor gebruik.
Belangrijk is ook de juiste bewaarvloeistof,als je b.v. Kraanwater gebruikt sloop je je sensor.Dit heeft te maken met ionen overdracht.
Dus juiste bewaarvloeistof,en controlevloeistof(ik gebruik 468mv)Dit geldt hetzelfde voor de pH sensor.Ijken ph7 eerst,ph4 tweede,pH 10 laatst.(driepunts ijken)tussen de ijkpunten sensor spoelen met gedistilleerd water.bewaren in geschikte bewaarvloeistof (wordt meegeleverd).
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

abroeders

Bewaaroplossing kun je heel gemakkelijk zelf maken. Het is een 3MOL KCL oplossing. 100 ml gedestileerd/demi/osmosewater met daarin 22 gram Kaliumchloride opgelost. Het komt niet op de gram nauwkeurig voor dit doel.
Scheelt heel wat euro's in vergelijking met een fles bewaarvloeistof en geschikt voor pH en ORP sensoren.

Kraanwater mag wel, maar is minder goed, gedestilleerd/osmose/demi water om deze sensoren op te slaan is desastreus. Alleen gebruiken om te spoelen als je wisselt tussen kalibratievloeistof.

Polijsten en zoutzuur heb ik ook geprobeerd. Vijverwater blijft langzamer reageren dan echte bufferoplossingen. (Misschien wel door de bufferende werking). Ik heb een consumer-grade probe gekocht. Als deze te snel versleten is (is nu een half jaar continue in gebruik, maar werkt nog prima) ga ik hem misschien vervangen door een lab-grade exemplaar, het prijsverschil is echter wel heel groot en de traagheid is voor een continue meting geen probleem, ik wil overtuigt zijn dat een dubbel zo dure sensor dan ook dubbel zo lang meegaat  ;).

Madinees

Quote from: abroeders on April 19, 2021, 18:09:14 PM
Hoi Madinees,

Heb je je ORP sensor al een een uurtje of twee in het vijverwater gelaten? Ik merk bij mij dat het bij vijverwater langer duurt om een stabiele meting te krijgen dan met kalibratievloeistof. Steevast start het te laag en loopt langzaam op. Ook mijn handheld meter (zo'n goedkope 7-in-1 van aliexpress) heeft hetzelfde gedrag. Bij mij duurt het ongeveer 30 min als ik de sensor verwijderd heb (om schoon te maken) tot de waarde weer juist is. (Bij de KP behandeling was het weer wel snel)

Mijn sensor heb ik gekalibreerd met de Atlas Scientific 225mV solution en daarna getest met Hanna 470mV oplossing, was binnen 10 seconden spot-on en verloopt niet meer. Bij vijverwater is dit niet, weet ook niet waarom.  :-\

Dank beiden. Mijn Hanna kan ik niet calibreren, naja ik kan hem in de vloeistof doen en dan de afwijking aflezen. Bij mijn meter 30 punten! Dus ik tel de 30 punten maar op bij de waarde die ik meet. Volgens mij moet het ook zo. Kreeg nog wel de tip van Stefan van A&A om dit te doen bij de juiste temperatuur die op het zakje staat.

Ik dacht dat mijn water best goed was maar ik heb maar een ORP van 171. Als ik iedereen zijn verhalen lees is dat heel laag. Water bevat weinig vervuiling (denk ik) en flow is zeer hoog. Zuurstofgehalte is ook altijd boven de 90%. Wel is mijn PH 8,5 dus daardoor de Redoxwaarde nog iets van 29,7 wat dan weer goed is begrijp ik.

Mijn vragen:
- Zorgt een hogere PH voor een lagere ORP waarde? Is daar een relatie tussen?
- Is er een relatie tussen temperatuur en de ORP waarde?

Ik probeer deze materie wat beter te begrijpen :-)

Bram 3.0

En voordat je het doorheb ,heb je een heel laboratorium  nodig om je waterkwaliteit en samenstelling te monitoren.
Maar het is ook meer hobby!.Hoe beter je water,hoe blijer je vissen.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

J@@p

Quote from: Madinees on April 19, 2021, 21:29:19 PM
Quote from: abroeders on April 19, 2021, 18:09:14 PM
Hoi Madinees,

Heb je je ORP sensor al een een uurtje of twee in het vijverwater gelaten? Ik merk bij mij dat het bij vijverwater langer duurt om een stabiele meting te krijgen dan met kalibratievloeistof. Steevast start het te laag en loopt langzaam op. Ook mijn handheld meter (zo'n goedkope 7-in-1 van aliexpress) heeft hetzelfde gedrag. Bij mij duurt het ongeveer 30 min als ik de sensor verwijderd heb (om schoon te maken) tot de waarde weer juist is. (Bij de KP behandeling was het weer wel snel)

Mijn sensor heb ik gekalibreerd met de Atlas Scientific 225mV solution en daarna getest met Hanna 470mV oplossing, was binnen 10 seconden spot-on en verloopt niet meer. Bij vijverwater is dit niet, weet ook niet waarom.  :-\

Dank beiden. Mijn Hanna kan ik niet calibreren, naja ik kan hem in de vloeistof doen en dan de afwijking aflezen. Bij mijn meter 30 punten! Dus ik tel de 30 punten maar op bij de waarde die ik meet. Volgens mij moet het ook zo. Kreeg nog wel de tip van Stefan van A&A om dit te doen bij de juiste temperatuur die op het zakje staat.

Ik dacht dat mijn water best goed was maar ik heb maar een ORP van 171. Als ik iedereen zijn verhalen lees is dat heel laag. Water bevat weinig vervuiling (denk ik) en flow is zeer hoog. Zuurstofgehalte is ook altijd boven de 90%. Wel is mijn PH 8,5 dus daardoor de Redoxwaarde nog iets van 29,7 wat dan weer goed is begrijp ik.

Mijn vragen:
- Zorgt een hogere PH voor een lagere ORP waarde? Is daar een relatie tussen?
- Is er een relatie tussen temperatuur en de ORP waarde?

Ik probeer deze materie wat beter te begrijpen :-)
Ik heb net even naar mijn metingen ik kan geen verschil ontdekken tussen een hoge pH en ORP waarde. Evenmin een verschil bij verschillenden temperaturen. Maar dat zijn gegevens van de afgelopen jaren van mijn vijver. PH meestal 8,4, ORP ongeveer 220.

Groeten,

Jaap.

abroeders

Quote from: Bram 3.0 on April 20, 2021, 08:43:10 AM
En voordat je het doorheb ,heb je een heel laboratorium  nodig om je waterkwaliteit en samenstelling te monitoren.
Maar het is ook meer hobby!.Hoe beter je water,hoe blijer je vissen.
Gr Bram 3.0

Herkenbaar Bram, ik hou ervan  :D

abroeders

Quote from: Madinees on April 19, 2021, 21:29:19 PM

Mijn vragen:
- Zorgt een hogere PH voor een lagere ORP waarde? Is daar een relatie tussen?
- Is er een relatie tussen temperatuur en de ORP waarde?

Ik probeer deze materie wat beter te begrijpen :-)

Er zal zeker een relatie tussen pH en ORP zijn. Als er geen evenwicht is dan zal door de redox reactie zuurstof gebonden worden aan waterstof. Vrije waterstof verdwijnt en maakt de oplossing meer basisch/minder zuur.
Één zuurstof molecuul en 4 waterstofionen (die voor zuurheid van het water zorgen) plus 4 electronen vormen 2 moleculen water volgens deze redox reactie: O2 + 4H+ + 4e- ==> 2H2O

Ik durf vanuit de theorie niet te onderbouwen dat als de pH oploopt per definitie de potentiaalspanning (ORP) afneemt. Ik zie dat in mijn metingen niet gebeuren iniedersgeval. Wat ik wel zie en weet is dat de rH waarde (de waarde waaraan we wèl duidelijk de mate van redox kunnen aflezen) op de pH gecorrigeerd wordt. Hogere pH => hoger oxiderend vermogen bij gelijkblijvende ORP. Als ik bij mij kijk in de grafiekjes dan zie ik de rH een klein beetje mee variëren met de pH waarbij de ORP eigenlijk constant blijft.

Er is zeker een relatie tussen temperatuur en ORP in een vloeistof, maar de ORP waarde wordt niet gecompenseerd hierop. Calibratievloeistoffen zijn zover ik ze gezien heb allemaal bedoeld bij een temperatuur van 25 graden celsius. Bij sommige calibratievloeistoffen is er een tabel met afwijkende temperaturen en ORP waarden meegeleverd. Feit blijft dat ORP gewoon elektrische spanning is die gemeten wordt, elektrische spanning is niet temperatuursafhankelijk, maar een temperatuursverandering van de vloeistof kan wel een andere potentiaalspanning tot gevolg hebben. Ik hoop dat je begrijpt wat ik probeer te vertellen.

De rH waarde kan wel temperatuur gecompenseerd worden, meestal wordt het niet gedaan omdat de variatie niet bijzonder groot is. Ik houd de rH waarde wel en niet temperatuur gecompenseerd bij en bij 5 graden vijverwater was het verschil een waarde van ongeveer 0,7 rH, nu bij 11 graden is het verschil bijna 0,6 rH. Niet noemenswaardig, iets meer oxiderend vermogen bij lagere temperaturen dus.

Eigenlijk maakt die bronspanning totaal niet uit als je iets met de redox waarde wil doen, een pH electrode levert ook een bronspanning, die 0mV is bij pH 7 en die bij elke 1 'punt' pH afwijking, 45 mV op resp. afloopt (bij 25C). Dit wordt door een pH meter automatisch omgezet.

Bij redox rH kan dit niet standaard, omdat je minimaal ook de pH nodig hebt om dit te berekenen.

Bram 3.0

Gevraagd naar temp en orp waarde,kan ik melden dat de watertemperatuur.geen rol speel bij een orp meting
Pas als je de rh wil berekenen,speel de pH een rol.En daar komt ook de watertemperatuur in als een factor.
n.l.een zuivere pH meting is watertemperatuur gecorrigeerd.Als ik mijn pH meet moet ik ook mijn tempratuur sensor aansluiten
En dan spreek je van een tempratuur gecorrigeerde pH.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0