ORP - wat meet je nu eigenlijk en wat kan je er praktisch mee doen

Started by Theokoi1962, March 18, 2019, 15:16:26 PM

Previous topic - Next topic

Pat

Wat Theo schrijft klopt.
Met Tds zit je met het probleem van Gh en Kh die nooit stabiel zijn dus je zal nooit nauwkeurig kunnen meten wat je vervuiling is.
Heb een handmeter gehad van Orp enkel die heb ik met een touwtje in de ontluchting v/d airlift gehangen zodat die zich kan stabiliseren.
Wel als je een Orp meter aanschaft zal je de probe moeten testen met een Mv solution moet ijken(140 meen ik) bijstellen lukt niet maar wel kun je zien wat die eventueel afwijkt.
Stel de meter geeft 135 aan in de solution tel je er 5 bij als je de vijverwater test, is die 145 tel je er 5 af.
Hoop dat de meesten het nog snappen.


Bas42

Betreft zo'n afwijking een absolute of relatieve afwijking Pat? Maw moet ik het verschil op- of aftrekken of moet ik hem procentueel corrigeren. Als ik jou goed begrijp is de eventuele afwijking van een meter zowel bij hoge als lage metingen even groot?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Pat

Een Orp kan je niet corrigeren zoals bij een ph meter.
Dus als je een ijkvloeistof heb voor de Orp die van mijn is toevallig 140 Mv dan kijk je wat die op je meter aangeeft +- 15 minuten wachten.
Deze verschil of het nu 1-2-3-4-5 of 10 is moet je die verschil bijtellen of erbij op tellen.
Een ph meter kan je wel ijken, zo ook een Tds meter.
Dus nogmaals na 15 minuten in de solition gezetten te hebben en je meter geeft 120 aan dan tel je er 20 bij op.
Voorbeeld je hangt hem in de vijver en geeft een Orp waarde(Mv) 156 daar tel je er dan 20 bij op dus heb je 176 Mv.

Stelt allemaal in prncipe niets voor .




Madinees

Quote from: Pat on March 20, 2019, 07:41:26 AM
Wat Theo schrijft klopt.
Met Tds zit je met het probleem van Gh en Kh die nooit stabiel zijn dus je zal nooit nauwkeurig kunnen meten wat je vervuiling is.
Heb een handmeter gehad van Orp enkel die heb ik met een touwtje in de ontluchting v/d airlift gehangen zodat die zich kan stabiliseren.
Wel als je een Orp meter aanschaft zal je de probe moeten testen met een Mv solution moet ijken(140 meen ik) bijstellen lukt niet maar wel kun je zien wat die eventueel afwijkt.
Stel de meter geeft 135 aan in de solution tel je er 5 bij als je de vijverwater test, is die 145 tel je er 5 af.
Hoop dat de meesten het nog snappen.

Ik zit net te denken, opgeloste mineralen hebben dan toch ook invloed op de ORP waarde van het water? Dus dan zit daar toch ook de KH/GH in verwerkt?
Ander interessant iets is dat heel de wereld het tegenwoordig over antioxidanten heeft (= gezond?), dat wil zeggen dat in sommige gevallen een negatieve ORP waarde gezond zou zijn?

Of zit ik er nu helemaal naast? ;-)

Theokoi1962

ORP meet het niveau van reductie en oxidatie. Mineralen, GH, KH hebben daar niets mee te maken. Een negatieve ORP is slecht. Al je vissen gaan dood
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Madinees

Quote from: Theokoi1962 on March 20, 2019, 10:35:00 AM
ORP meet het niveau van reductie en oxidatie. Mineralen, GH, KH hebben daar niets mee te maken. Een negatieve ORP is slecht. Al je vissen gaan dood

Das duidelijk ;-)

Bram 3.0

Vraag aan Pat: Als een voerbeurt al een verschuiving in de Orp waarde aangeef,dan moet je toch de vervuiling van verschillende voersoorten kunnen meten?
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Ronald


Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Wim

Ik heb hier een EC meter. Die meet het geleidbaar vermogen van vloeistoffen. En op de site van Lenntech staat een omrekentabel. Mijn meter geeft een waarde in Micro siemens/cm.
Ik meet ongeveer 273 Ms/cm. En volgens de tabel is dat TDS 175.
Moet ik daar ook nog de kh en gh vanaf halen. Of is dat met het omrekenen al gebeurt dan?
Of kan ik toch ook beter een ORP meter aanschaffen? :D
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Madinees

Quote from: Wim on April 13, 2019, 10:41:31 AM
Ik heb hier een EC meter. Die meet het geleidbaar vermogen van vloeistoffen. En op de site van Lenntech staat een omrekentabel. Mijn meter geeft een waarde in Micro siemens/cm.
Ik meet ongeveer 273 Ms/cm. En volgens de tabel is dat TDS 175.
Moet ik daar ook nog de kh en gh vanaf halen. Of is dat met het omrekenen al gebeurt dan?
Of kan ik toch ook beter een ORP meter aanschaffen? :D

Ik vind bij TDS het ook lastig om KH en GH er af te halen. Hoe groot zijn die bij jou? Ik meet een ongeveer evenhoge TDS maar als ik het eraf haal kom ik negatief uit. Ergens klopt het dus niet.

Pat

Quote from: Madinees on April 13, 2019, 11:33:25 AM
Quote from: Wim on April 13, 2019, 10:41:31 AM
Ik heb hier een EC meter. Die meet het geleidbaar vermogen van vloeistoffen. En op de site van Lenntech staat een omrekentabel. Mijn meter geeft een waarde in Micro siemens/cm.
Ik meet ongeveer 273 Ms/cm. En volgens de tabel is dat TDS 175.
Moet ik daar ook nog de kh en gh vanaf halen. Of is dat met het omrekenen al gebeurt dan?
Of kan ik toch ook beter een ORP meter aanschaffen? :D

Ik vind bij TDS het ook lastig om KH en GH er af te halen. Hoe groot zijn die bij jou? Ik meet een ongeveer evenhoge TDS maar als ik het eraf haal kom ik negatief uit. Ergens klopt het dus niet.

Wat heb je gemeten de vijver of kraan water( kraanwater dan moet je meter geijkt worden)?
Als uit je kraan kh en gh van beide 10 is kom je 175 ppm uit. (1 Gh/kh is 17.5) alles erboven zijn andere stoffen.
Ik ben van menig dat een tds meter enkel waarde heeft om osmose water met kraanwater te verhogen tot een bepaalde ppm zoals bij discusvissen.
Voor een koivijver vind ik het minder want als je 1 kg gevoerd hebt is de vervuiling al hoger waardoor je niet meer nauwkeurig de meetwaarde hebt.
Mits je enkel de verhoging ziet oplopen van het Nitraat(daar gebruikte ik hem voor).

Wim

Min kh is al jaren 5 en de gh zit meestal tussen 8 en 12.
Maar ik ga eens kijken voor een ORP meter.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Madinees

Quote from: Wim on April 14, 2019, 20:54:52 PM
Min kh is al jaren 5 en de gh zit meestal tussen 8 en 12.
Maar ik ga eens kijken voor een ORP meter.

Ik doe mee, iemand een tip?