ORP - wat meet je nu eigenlijk en wat kan je er praktisch mee doen

Started by Theokoi1962, March 18, 2019, 15:16:26 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Quote from: Bram 3.0 on April 20, 2021, 19:19:21 PM
Gevraagd naar temp en orp waarde,kan ik melden dat de watertemperatuur.geen rol speel bij een orp meting
Pas als je de rh wil berekenen,speel de pH een rol.En daar komt ook de watertemperatuur in als een factor.
n.l.een zuivere pH meting is watertemperatuur gecorrigeerd.Als ik mijn pH meet moet ik ook mijn tempratuur sensor aansluiten
En dan spreek je van een tempratuur gecorrigeerde pH.
Gr Bram 3.0

Ok dank! Mijn ORP is best laag als ik alle getallen hoor maar mijn PH vrij hoog. Daardoor is de RH waarde wel weer gewoon ergens in de 29 en dus goed.
Mijn Hanna pen heeft ook temperatuur correctie op PH las ik dus gaat goed. Nu ff doorsparen voor continue meting.

Madinees

Quote from: abroeders on April 20, 2021, 18:21:59 PM
Quote from: Madinees on April 19, 2021, 21:29:19 PM

Mijn vragen:
- Zorgt een hogere PH voor een lagere ORP waarde? Is daar een relatie tussen?
- Is er een relatie tussen temperatuur en de ORP waarde?

Ik probeer deze materie wat beter te begrijpen :-)

Er zal zeker een relatie tussen pH en ORP zijn. Als er geen evenwicht is dan zal door de redox reactie zuurstof gebonden worden aan waterstof. Vrije waterstof verdwijnt en maakt de oplossing meer basisch/minder zuur.
Één zuurstof molecuul en 4 waterstofionen (die voor zuurheid van het water zorgen) plus 4 electronen vormen 2 moleculen water volgens deze redox reactie: O2 + 4H+ + 4e- ==> 2H2O

Ik durf vanuit de theorie niet te onderbouwen dat als de pH oploopt per definitie de potentiaalspanning (ORP) afneemt. Ik zie dat in mijn metingen niet gebeuren iniedersgeval. Wat ik wel zie en weet is dat de rH waarde (de waarde waaraan we wèl duidelijk de mate van redox kunnen aflezen) op de pH gecorrigeerd wordt. Hogere pH => hoger oxiderend vermogen bij gelijkblijvende ORP. Als ik bij mij kijk in de grafiekjes dan zie ik de rH een klein beetje mee variëren met de pH waarbij de ORP eigenlijk constant blijft.

Er is zeker een relatie tussen temperatuur en ORP in een vloeistof, maar de ORP waarde wordt niet gecompenseerd hierop. Calibratievloeistoffen zijn zover ik ze gezien heb allemaal bedoeld bij een temperatuur van 25 graden celsius. Bij sommige calibratievloeistoffen is er een tabel met afwijkende temperaturen en ORP waarden meegeleverd. Feit blijft dat ORP gewoon elektrische spanning is die gemeten wordt, elektrische spanning is niet temperatuursafhankelijk, maar een temperatuursverandering van de vloeistof kan wel een andere potentiaalspanning tot gevolg hebben. Ik hoop dat je begrijpt wat ik probeer te vertellen.

De rH waarde kan wel temperatuur gecompenseerd worden, meestal wordt het niet gedaan omdat de variatie niet bijzonder groot is. Ik houd de rH waarde wel en niet temperatuur gecompenseerd bij en bij 5 graden vijverwater was het verschil een waarde van ongeveer 0,7 rH, nu bij 11 graden is het verschil bijna 0,6 rH. Niet noemenswaardig, iets meer oxiderend vermogen bij lagere temperaturen dus.

Eigenlijk maakt die bronspanning totaal niet uit als je iets met de redox waarde wil doen, een pH electrode levert ook een bronspanning, die 0mV is bij pH 7 en die bij elke 1 'punt' pH afwijking, 45 mV op resp. afloopt (bij 25C). Dit wordt door een pH meter automatisch omgezet.

Bij redox rH kan dit niet standaard, omdat je minimaal ook de pH nodig hebt om dit te berekenen.

Dank je! Paar keer doorgelezen en denk het te begrijpen. Ga het dit jaar wel wat meer volgen. Interessant onderwerp. Maar als de RH tussen de 28-30 moet zijn waarom gebruiken dan mensen Ozon? In theorie zou ozon dan alleen nuttig zijn met een lage PH. Mijn PH is altijd wel tussen de 8,2-8,6, als ik Ozon zou gebruiken zit je al snel met een veel te hoge RH?

abroeders

Hoi Madinees,

Ik denk dat het stellen van de rH moet tussen de 28-30 zijn een verkeerd uitgangspunt is. De rH moet minimaal 28 (28,4 om precies te zijn) zijn om een oxiderend milieu te verkrijgen. Mijn rH ligt standaard rond de 31,5 waar ik heel blij mee ben (Bij een pH tussen de 8 - 8,5). Ik denk dat de rH zonder kunstgrepen (ozon/kp/virkon) nooit te hoog kan worden. In mijn draadje over rH/Virkon/KP noem ik 28-35 als normaal vijvermilieu waar koi onbepaalde tijd kunnen verblijven zonder nadelige effecten. Ik heb deze informatie van koiphen, waar ze al meer dan 10 jaar dit soort discussies hebben. Die amerikanen zijn wat dat betreft al decennia op ons vooruit. Ik denk dat die 28-35 het streefniveau moet zijn en dat het zonder toevoegingen aan het water haast onmogelijk zal zijn om boven die 35 uit te komen. Onder de 28 zou ik me zorgen gaan maken.

Als je kijkt naar desinfectie, dan wordt altijd gesproken over de combinatie van concentratie van de desinfectant en de contacttijd. naar mijn mening is dat juist het geheim van ozon, zorg voor een enigzins mild oxiderend klimaat (32-34) gedurende heel lange tijd en je kunt weinig problemen verwachten.