Automatiseren - Domotica van Koivijver

Started by Madinees, March 17, 2019, 21:55:21 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

All,

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die Domotica gebruiken voor het monitoren en automatiseren van hun Koivijver?
Zelf ben ik begonnen met het proberen van Domoticz op een RaspberryPi. Moet zeggen dat dit leuker en simpeler is dan ik dacht!
Nu gebruik ik het vooral voor het monitoren van alle onderdelen en het verbruik. Komende zomer ga ik ook naar het automatiseren kijken.

Wat ik wel geautomatiseerd heb:
- Bij temp < 0 graden springt de verwarming in de put aan en krijg ik een melding
- Ik kan mijn spoelgoot 'flushen' door 10 seconden men pompen uit te zetten en automatisch weer aan
- Meldingen bij uitval van pompen

Persoonlijk vind ik het leuk om mee bezig te zijn! Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Noodle

Supermooi onderwerp waar ik eigenlijk alles van wil weten maar dit is iets wat er steeds niet van komt.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bram 3.0

Domotica vijver: Seneye via internet en mijn verwarmijngs lint heb ik in een stekker doos via bleutooth en ik monitor op de iPad ,verbruik /etmaal,week of hele winter
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Quote from: Noodle on March 17, 2019, 22:42:29 PM
Supermooi onderwerp waar ik eigenlijk alles van wil weten maar dit is iets wat er steeds niet van komt.
Sluit ik me bij aan. de Red Label zou toch ook nog komen met een update ....? Maar gaaf ontwerp en ben benieuwd wat je allemaal kunt monitoren zonder allerlei dure apparatuur aan te schaffen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on March 18, 2019, 13:12:40 PM
Quote from: Noodle on March 17, 2019, 22:42:29 PM
Supermooi onderwerp waar ik eigenlijk alles van wil weten maar dit is iets wat er steeds niet van komt.
Sluit ik me bij aan. de Red Label zou toch ook nog komen met een update ....? Maar gaaf ontwerp en ben benieuwd wat je allemaal kunt monitoren zonder allerlei dure apparatuur aan te schaffen.

Ik heb een RaspberryPi starter pack gekocht: https://www.robbshop.nl/raspberry-pi-v3-model-b?sqr=raspberr&
En daarbij een z-wave stick (om apparaten aan te sturen). Is nou niet echt de investering.
Domoticz is gratis en kun je gebruiken om de boel aan te sturen: https://dannyvorst.nl/domotica/domoticz-wat-is-het-en-wat-kan-ik-ermee/

Het wordt wel duurder als je daarna stopcontacten, sensoren etc. gaat kopen.

Madinees

Het voordeel van Z-wave is is dat het een mesh-netwerk is. Dat wil zeggen dat alle apparaten elkaar versterken zodat je een stabiel netwerk kan opbouwen met een grote reikwijdte.
Ook meten de Z-wave stopcontacten het stroomverbruik, is ook leuk om te zien. Op de Rasberry kun je trouwens meerdere protocollen tegelijk aansturen (bv klik-aan-klik-uit).

Ga binnenkort waterbijvul systeem maken wat op temperatuur reageert (dus hoe warmer hoe meer verversen).

gertjan

Andere goedkope optie is sonoff, met wat zoekwerk kun je die 'flashen' met andere software waardoor een je een ip schakelaaar krijgt van grofweg 5 euro.
De schakelaar is ook te gebruiken in b.v domoticz of home assistant. werkt dus via je wifi netwerk. Of voor minder kritische dingen klikaanklikuit. Schakelaartjes zijn goedkoop bij de action te koop.

Madinees

Een groot voordeel van Z-wave is is dat het ook een signaal teruggeeft. Dwz dat als je bv je pomp een signaal uit geeft hij ook echt uit staat.
Idem voor terug aanzetten. Je weet dus zeker dat iets geschakeld is. Klik-Aan en die andere hebben dat niet. Vooral bij een vijver wil je toch echt zeker zijjn vind ik.

gertjan

Daarom zeg ik ook: voor minder kritische dingen klikaanklikuit.
SONOFF is eigenlijk een wifi schakelaar met een eigen webservice die actief uit te vragen is, dus ook die heeft terugkoppeling, de staat is elk moment op te vragen.

Remco

Ben wel benieuwd hoe dit werkt..
Zie ook SOM systeem op internet en koitronics, beide Nederlandse bedrijven. Seneye moet je elke maand toch n nieuw slide  kopen?
Maar wat werkt nu het mooiste en het gemakkelijkste.
En kun je dan ook je watertest gegevens er vanaf lezen?
Of ben je daar dan weer hele andere test meters voor nodig?
En kun je dan ook voor het filter en na het filter meten, zodat je kunt zien wat het filter doet?
Of is dit overbodig omdat je dan eigenlijk al meet wat  de waardes zijn van het water?
Heb er zelf nog te weinig kennis over deze programma''s,
Maar het lijkt me wel gaaf en zinvol om het meer inzichtelijk te maken wat er nou echt gebeurd in je vijver dmv grafieken.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Madinees

Quote from: Remco on November 30, 2019, 10:20:19 AM
Ben wel benieuwd hoe dit werkt..
Zie ook SOM systeem op internet en koitronics, beide Nederlandse bedrijven. Seneye moet je elke maand toch n nieuw slide  kopen?
Maar wat werkt nu het mooiste en het gemakkelijkste.
En kun je dan ook je watertest gegevens er vanaf lezen?
Of ben je daar dan weer hele andere test meters voor nodig?
En kun je dan ook voor het filter en na het filter meten, zodat je kunt zien wat het filter doet?
Of is dit overbodig omdat je dan eigenlijk al meet wat  de waardes zijn van het water?
Heb er zelf nog te weinig kennis over deze programma''s,
Maar het lijkt me wel gaaf en zinvol om het meer inzichtelijk te maken wat er nou echt gebeurd in je vijver dmv grafieken.

Dit systeem werkt op Domoticz (Google maar eens) dat is een open-source (dus gratis) Domotica systeem met veel gebruikers.
Ik draai het op een Raspberry PI, tip: kun je kant-en-klaar-kopen: https://www.robbshop.nl/raspberry-pi-v4-model-b-domoticz-starterpack?sqr=raspberry&
Hiermee kun je van alles aansturen.

Momenteel meet ik nog niks in het water (wel een hoop daarnaast), daar ga ik me deze winter in verdiepen want dat kan wel.
Wat ik wil gaan meten: watertemp, vervuiling (TDS/ORP) en EC. Dit zijn namelijk zaken die je goed continue kunt meten.
Domoticz maakt automatisch grafieken, mogelijkheid tot meldingen etc.

Onderstaand mijn actuele situatie. Wat trouwens leuk is dat je vanaf zon 'plaatje' ook alles kunt aansturen.


Remco

Ja top dat maakt het wel duidelijker die afbeeldingen  :y:
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Madinees

Er is vooral op internet veel te vinden over Domoticz en andere alternatieven.
Dat geeft ook veel duidelijkheid wat er allemaal mogelijk is.

Croesmaster

Misschien een keer een lezing houden voor de Cavers? Er zullen zeker meer mensen interesse hebben in het monitoren van hun system (en).

Madinees

Quote from: Croesmaster on December 01, 2019, 17:45:40 PM
Misschien een keer een lezing houden voor de Cavers? Er zullen zeker meer mensen interesse hebben in het monitoren van hun system (en).

"lezing" is een groot woord,  daar heb ik ook nog niet genoeg kennis van, maar idee spreekt me wel aan. Misschien volgend jaar met een "vijvertoer" of zo combineren.
Die worden toch wel eens georganiseerd?

Het is een leuk onderwerp, er is veel mogelijk en er is makkelijk veel zelf te doen. Zeker als je kennis met elkaar deelt.