Automatiseren - Domotica van Koivijver

Started by Madinees, March 17, 2019, 21:55:21 PM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Goed idee om het te combineren met de vijvertoer. Deze wordt inderdaad elk jaar gehouden. De aankondiging zal zeker langskomen op het forum.

Remco

Dan probeer ik daar ook bij te zijn, wil het wel zien hoe het nu in het echt werkt.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Bas42

Zeker interessant. Zeker als het door een beetje handige doe het zelver zelf te maken is!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in het meten van waterwaardes. Zag ook een goede tip in de Facebookgroep van KVA.
Facebook is echter minder handig om de voortgang te volgen vind ik.

Momenteel heb ik mijn Raspberry (minicomputer waarop Domoticz draait) in huis staan.
Ik zat heel de tijd te denken hoe ik het signaal van de sensors kan overzenden en iets toch simpel kan houden.
Nu las ik ergens dat je simpel een aparte Raspberry als 'slave' kunt koppelen.
Tip: https://www.robbshop.nl/raspberry-pi-v4-model-b-domoticz-starterpack
In mijn filterput heb ik een slechte Wifi verbinding dus ik ga denk ik of een versterker plaatsen óf proberen met internet over het stopcontact.

Nu kwam ik in de Facebook groep deze website tegen: https://www.robesol.nl/nl/atlas-scientific/
Hier staan een aantal interessante sensoren tussen.

Mijn volgorde:
- Internet in mijn filterput maken
- Raspberry minicomputer met Domoticz in de filterput installeren
- Testen met een temperatuursensor
- Daarna ORP, O2 en PH toevoegen als sensoren
- Magneetklep op waterleiding in put maken
- Script in Domoticz maken voor verversen op basis van waterwaardes

Fase2:
- Siemens controller van men trommel koppellen (ik kan nu al wel spoelbeurten uitlezen maar hem niet aansturen)
- 10 volt uitgangen van de Blue Eco's koppelen aan de Raspberry in de put om toerental te kunnen regelen op afstand

Eerst maar eens beginnen met het uitlezen van de waterwaardes. Hopelijk zijn er hobbyisten die mee willen doen.
Dat is niet zo heel ingewikkeld.

Madinees

Ook een voercomputer is simpel te koppelen en aan te sturen (ik volg het andere topic) maar dit is door een handige hobbyist echt niet moeilijk te maken.
Gebruik makend van Domotica software die vooral voor huis en tuin gemaakt is.

Yannick

Quote from: Madinees on December 27, 2019, 21:17:38 PM
Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in het meten van waterwaardes. Zag ook een goede tip in de Facebookgroep van KVA.
Facebook is echter minder handig om de voortgang te volgen vind ik.

Momenteel heb ik mijn Raspberry (minicomputer waarop Domoticz draait) in huis staan.
Ik zat heel de tijd te denken hoe ik het signaal van de sensors kan overzenden en iets toch simpel kan houden.
Nu las ik ergens dat je simpel een aparte Raspberry als 'slave' kunt koppelen.
Tip: https://www.robbshop.nl/raspberry-pi-v4-model-b-domoticz-starterpack
In mijn filterput heb ik een slechte Wifi verbinding dus ik ga denk ik of een versterker plaatsen óf proberen met internet over het stopcontact.

Nu kwam ik in de Facebook groep deze website tegen: https://www.robesol.nl/nl/atlas-scientific/
Hier staan een aantal interessante sensoren tussen.

Mijn volgorde:
- Internet in mijn filterput maken
- Raspberry minicomputer met Domoticz in de filterput installeren
- Testen met een temperatuursensor
- Daarna ORP, O2 en PH toevoegen als sensoren
- Magneetklep op waterleiding in put maken
- Script in Domoticz maken voor verversen op basis van waterwaardes

Fase2:
- Siemens controller van men trommel koppellen (ik kan nu al wel spoelbeurten uitlezen maar hem niet aansturen)
- 10 volt uitgangen van de Blue Eco's koppelen aan de Raspberry in de put om toerental te kunnen regelen op afstand

Eerst maar eens beginnen met het uitlezen van de waterwaardes. Hopelijk zijn er hobbyisten die mee willen doen.
Dat is niet zo heel ingewikkeld.


Hi Madinees,

Interessant om je bevindingen te lezen. Zelf ben ik recentelijk begonnen met het automatiseren van mijn vijver d.m.v. domoticz. Ik heb een Raspberry Pi aangeschaft en ben begonnen met het programmeren.

Helaas heb ik niet echt veel mensen kunnen vinden of bereiken die met hetzelfde zijn gestart en waarmee ik wat kan sparren en ideeën van kan opdoen, dus wellicht kan dat hier. Ik hoop dan ook dat je je bevindingen van de laatste weken kunt uitschrijven.

Ik sta momenteel op het punt om (inbouw)schakelaars of plugs te gaan kopen om in het systeem te gaan opnemen alsmede als tweede stap de sensoren.
Ik twijfel of ik ga voor Z-wave plugs (kunnen die tegen lichtvochtigheid in een filterput) of inbouwschakelaars (bijv. van Fibaro). Tevens ook nog de optie om te kiezen voor rode inbouw schakelaars van Shelly te gaan (op Wifi). Wat zou je adviseren?

Daarnaast even een side-question; laatste tijd heb ik vaak last dat Domoticz onbereikbaar is via de app en web via 8080-poort. Er lijkt verder niks mis te zijn met de Raspberry Pi, maar het bereiken van Domoticz kan dan enkel via restart via SSH. En dat terwijl tijdens een SSH de status vooraf gewoon goed lijkt te zijn. Herkenbaar?

Ik heb zoveel meer vragen, waarom over het hele sensoren verhaal en of je dit al gelukt is, maar ik hou het hier eventjes bij.

Gr. Yannick


Madinees

Leuk om nog iemand te treffen die er mee bezig is. Domoticz is heel populair maar blijkbaar minder bij de 'vijveraars'.

Ik heb zelf de Fibaro plugs, die zitten er nu 1,5 jaar in en werken nog steeds goed. Heb er totaal een stuk of 8 in men put en er is er nog nooit een uitgevallen.
Dus ondanks de hoge luchtvochtigheid gaat dit goed. Inbouw exemplaren in een waterdichte kast is nog beter natuurlijk.
Wel zitten ze bij mij 'droog' er kan geen water opkomen, alleen de luchtvochtigheid kan een probleem zijn.

Ik zou geen Wifi schakelaars nemen. Het voordeel van Z-wave is dat het betrouwbaar is maar ook dat het een signaal terug geeft.
Dat wil zeggen dat hij controleert of iets daadwerkelijk geschakeld heeft.

Bij mij is Domoticz altijd goed bereikbaar. Wel heb ik een tijd geupdated naar de laatste versie. Daarvoor had het ik het heel soms.

Met betrekking tot de sensoren heb ik nog helemaal niks gedaan. Meer een klusje voor als het weer lekker weer is.
Wel heb ik op internet er veel over gevonden (in andere situaties). Op het forum kun je ook van alles vinden: https://www.domoticz.com/forum/

Madinees

Je kunt ook zaken combineren, bv Z-wave met Wifi. Ik zou gewoon eens een plug kopen en dan wat testen. Zo heb ik bij mij ook stap-voor-stap alles gemaakt.
En heb je ook niet zo in de gaten dat ondanks een gratis programma je achteraf toch veel geld kwijt bent ;-)

Madinees

Ook leuk is om een virtueel weerstation toe te voegen om wat mee te proberen: https://achtenveertig.nl/?p=473

Je kunt dan op basis van die waarden weer andere dingen laten schakelen.

brian

Inderdaad leuk om mensen zo te vinden die ook bezig zijn met de domotica van de vijver!

Zelf ben ik hier ook langzaam mee bezig om het een en ander te laten schakelen op elkaar. Heb ook Domoticz draaien op een Pi welke weer wat schakelingen doet op zwave.

Verder ook gelezen dat er sensoren te koop zijn welke je weer kan koppelen aan een binaire controller zodat er het een en ander uitgelezen kan worden.
Zoals temp, zuurstof ph e.d.

Zelf twijfel ik er nog over om bij Domoticz te blijven en niet te gaan voor een andere controller zoals een Fibaro HC of een Homey of iets.
Wellicht zelfs nog iets met OpenHAB of Homeassistant.

Madinees

Waarom zou je willen wisselen? Zelf vind ik Domoticz soms wel wat lastig maar het grote voordeel is dat het enorm stabiel is.

Hoe heb je dat gedaan met de waterwaarden? Zou ik ook graag willen leren en heb ik voor dit jaar op men to-do-list staan!

brian

Op dit moment heb ik alleen temperatuur sensoren waarvan ik de waarde uitlees.

De temperatuur heb ik op basis van een DS18b20 sensor.
Deze is aangesloten op de Smart Implant van Fibaro.

De Smart Implant zou ook gebruikt kunnen worden voor andere sensoren lijkt mij, maar zover ben ik ook nog niet. Probeer daar inderdaad deze zomer nog mee te stoeien.

Precies met wat je zegt, Domoticz zit soms wat lastig in elkaar, en met andere systemen zou het wat meer interface gebaseerd zijn en wat makkelijker (zeggen ze en zo lijkt het).
Maar ik ben bang dat het een kwestie is van zo'n controller kopen en hiermee gaan stoeien om te kijken of dat wel aansluit op wat de wensen zijn.

Madinees

Dank je! Ik wilde het ook op deze manier doen óf met een Arduino die ik dan in de put hang.
Hierop zijn meer sensors direct aan te sluiten. De Arduino wil ik dan op afstand met Domoticz uitlezen.


brian

Met een Arduino heb ik nog niet zo heel veel ervaring, ik ga daar eens wat dieper in duiken. Als hiermee de sensoren wat meer betaalbaarder worden is dit natuurlijk wat interessanter om wat meer sensoren aan te schaffen.

Madinees

Quote from: brian on March 25, 2020, 09:52:37 AM
Met een Arduino heb ik nog niet zo heel veel ervaring, ik ga daar eens wat dieper in duiken. Als hiermee de sensoren wat meer betaalbaarder worden is dit natuurlijk wat interessanter om wat meer sensoren aan te schaffen.

Sensoren worden daar zeker veel meer betaalbaar mee. Zelf heb ik besloten om van Domoticz naar Home Assistant over te stappen (nog steeds op mijn Raspberry PI). De reden is vooral dat ik Domoticz dit weekend wilde updaten naar een nieuwe versie maar dat ik zoveel opnieuw moet instellen dat ik liever overstap. Dit stond al langer op mijn verlanglijstje omdat Home Assistent (nog) meer sensoren ondersteund. Hiermee kun je makkelijk(er) een Arduino koppelen waar ik mijn waterwaardes mee wil meten, mijn trommel mee wil uitlezen en mijn Blue Ecos wil sturen (dat kan ik nu nog niet).

Tips voor mensen die ook willen beginnen is de Hass.io oplossing. Dit is een kant-en-klare, gratis, oplossing die je op een Rasberry installeert: https://www.home-assistant.io/hassio/