Automatiseren - Domotica van Koivijver

Started by Madinees, March 17, 2019, 21:55:21 PM

Previous topic - Next topic

brian

Quote from: Madinees on March 25, 2020, 12:29:13 PM
Quote from: brian on March 25, 2020, 09:52:37 AM
Met een Arduino heb ik nog niet zo heel veel ervaring, ik ga daar eens wat dieper in duiken. Als hiermee de sensoren wat meer betaalbaarder worden is dit natuurlijk wat interessanter om wat meer sensoren aan te schaffen.

Sensoren worden daar zeker veel meer betaalbaar mee. Zelf heb ik besloten om van Domoticz naar Home Assistant over te stappen (nog steeds op mijn Raspberry PI). De reden is vooral dat ik Domoticz dit weekend wilde updaten naar een nieuwe versie maar dat ik zoveel opnieuw moet instellen dat ik liever overstap. Dit stond al langer op mijn verlanglijstje omdat Home Assistent (nog) meer sensoren ondersteund. Hiermee kun je makkelijk(er) een Arduino koppelen waar ik mijn waterwaardes mee wil meten, mijn trommel mee wil uitlezen en mijn Blue Ecos wil sturen (dat kan ik nu nog niet).

Tips voor mensen die ook willen beginnen is de Hass.io oplossing. Dit is een kant-en-klare, gratis, oplossing die je op een Rasberry installeert: https://www.home-assistant.io/hassio/
Zelf al wat bezig geweest met HomeAssistant en zeker een goeie. Zelf nog geen problemen gehad met een update van Domoticz.
Ik heb via homeassistant de temperatuur sensor nog niet toegevoegd, zal er ook eens naar kijken of dit net wat beter zou zijn.
Verder doet bij mij domoticz alleen de slimme meter uitlezen en temperatuur.

Madinees

Ik heb denk ik 20 Z-wave devices die ik aanstuur. Zeker 10 ervan moet ik nu handmatig terug aanmelden (na de update).

brian

Quote from: Madinees on March 25, 2020, 12:50:52 PM
Ik heb denk ik 20 Z-wave devices die ik aanstuur. Zeker 10 ervan moet ik nu handmatig terug aanmelden (na de update).

Dat valt vies tegen. Ik zal vanavond eens controleren op updates.

Madinees

Quote from: brian on March 25, 2020, 13:03:31 PM
Quote from: Madinees on March 25, 2020, 12:50:52 PM
Ik heb denk ik 20 Z-wave devices die ik aanstuur. Zeker 10 ervan moet ik nu handmatig terug aanmelden (na de update).

Dat valt vies tegen. Ik zal vanavond eens controleren op updates.

Ok, zou wel vooraf even een goede flash backup van je SD kaart maken zodat je die evt terug kunt zetten.
Er is een nieuwe release uit van Domoticz, best wel veel verbeteringen.

Draait Home Assistent bij jou stabiel? Daar hoor je wel eens wisselende geluiden over.

brian

Ik had homeassistant draaien in docker op mijn Synology Nas. Hier draaide deze goed op, zonder dat deze wegviel of iets.
Ik was wel gecharmeerd van de app op de telefoon.
Je kon je hele telefoon uitlezen via HomeAssistant. Dus ook geo locaties en percentage van de batterij bvb.

Homeassistant discovered ook zelf apparaten op het netwerk en voegt deze automatisch toe.

Croesmaster

Quote from: Madinees on December 01, 2019, 17:52:18 PM
Quote from: Croesmaster on December 01, 2019, 17:45:40 PM
Misschien een keer een lezing houden voor de Cavers? Er zullen zeker meer mensen interesse hebben in het monitoren van hun system (en).

"lezing" is een groot woord,  daar heb ik ook nog niet genoeg kennis van, maar idee spreekt me wel aan. Misschien volgend jaar met een "vijvertoer" of zo combineren.
Die worden toch wel eens georganiseerd?

Het is een leuk onderwerp, er is veel mogelijk en er is makkelijk veel zelf te doen. Zeker als je kennis met elkaar deelt.

Er wordt dit najaar weer een vijvertoer georganiseerd. Eindpunt zoals de vlag er nu voorstaat is Etten-leur.  Kevin Verschuuren gaat deze organiseren. Wellicht kan je bij hem aankloppen? Leuke aanvulling als je laat zien wat je allemaal kan monitoren.

Madinees

Prima idee en niet ver uit de buurt. Ik zal de komende weken/maanden men bevindingen hier posten.

willemse102

Bestaat er ook iets van een slimme stekker die het aantal spoelbeurten kan uitlezen van je trommelfilter? Of een kant en klaar set van een raspberry?

Madinees

Die zijn er zeker! Google eens op Z-wave Fibaro tussenstekker. Die gebruik ik ook.
Doordat deze automatisch het stroomgebruik meten (en een trommel meer stroom gebruikt bij spoelen) kun je eenvoudig aantal spoelingen registreren.

brian

Gisteravond alles omgegooid naar HomeAssistant.
Ik log alle waardes in de influxdb en deze kan je weer uitlezen met Grafana.
Zo heb ik nu een energie dashboard met wat er nu gebruikt wordt. Zal hier wel even een fototje van laten zien.
Alleen temperatuur meting krijg ik er niet meer in. Goed excuus om wat anders te zoeken.
Ik ga vanavond even wat spulletjes bestellen
.
Met die arduino is inderdaad heel veel mogelijk volgens het boze web. Alleen nog geen ervaring ermee dus gaan we eens verandering in brengen

willemse102

Quote from: Madinees on March 25, 2020, 22:17:43 PM
Die zijn er zeker! Google eens op Z-wave Fibaro tussenstekker. Die gebruik ik ook.
Doordat deze automatisch het stroomgebruik meten (en een trommel meer stroom gebruikt bij spoelen) kun je eenvoudig aantal spoelingen registreren.

Ok, dat is een simpele oplossing. Ga eens kijken

willemse102

Is dit dan mogelijk zonder ander apparaat? Dus alleen tussenstekker en telefoonapp?

Madinees

Quote from: willemse102 on March 26, 2020, 08:24:16 AM
Is dit dan mogelijk zonder ander apparaat? Dus alleen tussenstekker en telefoonapp?

Nee denk ik niet, met Z-wave moet je ook een ontvanger hebben.
Andere protocollen kan wellicht wel (bv Bluetooth) maar heb ik geen ervaring mee.
Tip: google eens op robbshop, daar heb je veel keus en bestel ik meestal.

willemse102

Dat dacht ik al. Op robshop heb ik idd al rondgekeken. Veel keus daar

Madinees

Heb een nieuwe Raspberry besteld met een 32GB SD kaart voor een schone installatie.