News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Watertesten

Started by Bas42, January 08, 2021, 09:13:22 AM

Previous topic - Next topic

Bas42

Quote from: Danny on January 07, 2021, 19:39:26 PM
Heb mn vissen langzaam de dood in gejaagd door continu te verversen. Dit zou ik dus nooit meer doen. Water liep langzaam door een koperen leiding. Na lang zoeken waar de vergiftiging vandaan kwam. Heb ik de leiding vervangen door één van kunstof.
Ik heb dit ook bij een "klant" gehad. Allerlei vage problemen die in eerste instantie bacterieel van aard leken en regelmatig uitval van vissen. Uiteindelijk hebben wateranalyses aangetoond dat er sprake was van verhoogd koper uit de waterleiding. Hier was ook sprake van continue verversing. Sinds daarmee is gestopt zijn de problemen opgelost. Ook vanuit de AK is er zo'n geval geweest. Koper in verhoogde concentraties kan dus echt venijnig zijn.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Wat hoe waar en wat zijn de kosten van zo'n water analyse

Bas42

Quote from: Perry on January 08, 2021, 09:18:22 AM
Wat hoe waar en wat zijn de kosten van zo'n water analyse
Die zijn niet goedkoop kan ik je vertellen. Volgens mij praat je toch al snel over bedragen vanaf een paar honderd euro per analyse. Dit wordt gedaan door officiele laboratoria. Het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf welke parameters je allemaal laat testen. De analyses zijn destijds gemaakt door SGS in Spijkenisse (elementanalyse via ICPMS op oa ijzer, mangaan, zink, koper, lood en arseen). Is destijds via Rene de Greef van Koi Health in Boekel georganiseerd.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Danny

Kwa prijs viel het mij reuze mee, iig een stuk goedkoper dan een bedrijf waar 'koi' in voorkomt. Heb de onderzoeken laten doen door aqualab-zuid. In 02-2018 150 euro betaald voor de analyse van 6 zware metalen in zowel kraan als vijverwater dus 12 analyses.

Floris

Quote from: Perry on January 08, 2021, 09:18:22 AM
Wat hoe waar en wat zijn de kosten van zo'n water analyse

Als je dit zou willen laten doen puur om te checken of er koper in je water zit, dan heeft Hanna ook een checker die dit meet. Overigens ook voor o.a. Nikkel, Ijzer, Chroom, Mangaan, Broom en vrije Chloor.


Perry

Was er wel benieuwd naar vooral omdat ik met warm water de vijver een beetje bijverwarm

Floris

Dan ben je met een Hanna checker denk ik voordeliger uit ;)

Madinees

Quote from: Floris on January 09, 2021, 09:19:56 AM
Quote from: Perry on January 08, 2021, 09:18:22 AM
Wat hoe waar en wat zijn de kosten van zo'n water analyse

Als je dit zou willen laten doen puur om te checken of er koper in je water zit, dan heeft Hanna ook een checker die dit meet. Overigens ook voor o.a. Nikkel, Ijzer, Chroom, Mangaan, Broom en vrije Chloor.

Het lijkt me voor de hobbysist nogal duur om al die meters aan te schaffen daar je dit niet regelmatig gaat meten.
Misschien een idee voor de KoiCave om zon set aan te schaffen wat dan door de leden tegen een kleine vergoeding gebruikt kan worden?

Floris

Ligt er aan wat je allemaal wilt gaan meten. Denk dat voor onze vijvers niet alles interessant zal zijn. Een Hanna checker voor koper is 'maar' €69,- dus valt opzich wel mee.

Als je ze allemaal wilt gaan aanschaffen wordt het inderdaad erg prijzig. Maar dan zou je denk ik ook beter kunnen kiezen voor een multi parameter als die van Palintest bijvoorbeeld.

Perry

Zouden er geen dealers zijn die dat kunnen meten

Floris

Ongetwijfelt zal die er zijn. Opzich ben ik zelf ook wel benieuwd naar koper.

Ik ben van plan om dit jaar met RO te gaan beginnen en wil om die reden een waterontharder gaan installeren. Nu heb ik gelezen dat je met onthard water door de leidingen kans hebt dat er koper oplost in het water.

Dus ik denk dat ik die checker van Hanna ga aanschaffen om dit te kunnen blijven monitoren.

Als je wil kan je hem dan wel een keertje lenen ofzo

Perry

Dat zou top zijn
Hier zou ik het eenmalig willen testen

Fredb

Quote from: Floris on January 10, 2021, 08:12:28 AM
Ongetwijfelt zal die er zijn. Opzich ben ik zelf ook wel benieuwd naar koper.

Ik ben van plan om dit jaar met RO te gaan beginnen en wil om die reden een waterontharder gaan installeren. Nu heb ik gelezen dat je met onthard water door de leidingen kans hebt dat er koper oplost in het water.

Dus ik denk dat ik die checker van Hanna ga aanschaffen om dit te kunnen blijven monitoren.

Als je wil kan je hem dan wel een keertje lenen ofzo

uit een onderzoek van TNO is gebleken dat zacht water de leiding niet aantast.

Floris

Quote from: Fredb on January 10, 2021, 09:53:15 AM
Quote from: Floris on January 10, 2021, 08:12:28 AM
Ongetwijfelt zal die er zijn. Opzich ben ik zelf ook wel benieuwd naar koper.

Ik ben van plan om dit jaar met RO te gaan beginnen en wil om die reden een waterontharder gaan installeren. Nu heb ik gelezen dat je met onthard water door de leidingen kans hebt dat er koper oplost in het water.

Dus ik denk dat ik die checker van Hanna ga aanschaffen om dit te kunnen blijven monitoren.

Als je wil kan je hem dan wel een keertje lenen ofzo

uit een onderzoek van TNO is gebleken dat zacht water de leiding niet aantast.

Interessant Fred, is dit onderzoek ergens terug te vinden?

Quote from: Perry on January 10, 2021, 08:55:47 AM
Dat zou top zijn
Hier zou ik het eenmalig willen testen


Ik laat het je weten als ik de checker heb Perry

Madinees

Quote from: Floris on January 10, 2021, 08:12:28 AM
Ongetwijfelt zal die er zijn. Opzich ben ik zelf ook wel benieuwd naar koper.

Ik ben van plan om dit jaar met RO te gaan beginnen en wil om die reden een waterontharder gaan installeren. Nu heb ik gelezen dat je met onthard water door de leidingen kans hebt dat er koper oplost in het water.

Dus ik denk dat ik die checker van Hanna ga aanschaffen om dit te kunnen blijven monitoren.

Als je wil kan je hem dan wel een keertje lenen ofzo

Interessant, waarom wil je RO op een vijver?