News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Watertesten

Started by Bas42, January 08, 2021, 09:13:22 AM

Previous topic - Next topic

Floris

Heel interessant Fred :y:

Er is dus zelfs een lagere corrosiesnelheid in de kopere leidingen bij het gebruik van een ontharder. Maar betekend dit dan ook automatisch dat het niet oplost in zacht water? Is dit op deze manier te meten vraag ik me af.

Fredb

lijkt mij wel. Daar ging dit onderzoek over

Floris

Quote from: Madinees on January 10, 2021, 10:05:21 AM
Quote from: Floris on January 10, 2021, 08:12:28 AM
Ongetwijfelt zal die er zijn. Opzich ben ik zelf ook wel benieuwd naar koper.

Ik ben van plan om dit jaar met RO te gaan beginnen en wil om die reden een waterontharder gaan installeren. Nu heb ik gelezen dat je met onthard water door de leidingen kans hebt dat er koper oplost in het water.

Dus ik denk dat ik die checker van Hanna ga aanschaffen om dit te kunnen blijven monitoren.

Als je wil kan je hem dan wel een keertje lenen ofzo

Interessant, waarom wil je RO op een vijver?

Ik ben me er een beetje in gaan verdiepen en ik denk dat dit voor het houden van koi behoorlijk wat voordelen heeft. Zeker als je meer uit de koi wilt halen. Met meer bedoel ik betere groei resultaten en een betere ontwikkeling van kleur en conditie van de huid. Je bent met RO in de mogelijkheid om dicht in de buurt te komen van "het Japanse water" . Dus zacht water, lage KH en GH, lage TDS met een pH die zo dicht mogelijk bij de 7 ligt.

Ik heb zelf in de vijver een pH van 8,0 - 8,5 en een KH en GH van 7. De hoge pH komt bij mij vermoedelijk door het vele beluchten (staat buiten de winter 510 L op) waaronder een airlift. Ik wil de airlift gaan vervangen door een pomp, waardoor ik hopelijk dichter in de buurt kom van de pH 7,5 uit de kraan.

Een pH van 7 heeft daarnaast ook het voordeel dat een lichte verhoging van ammonia eigenlijk onschadelijk en verwaarloosbaar is, terwijl dit bij een hogere pH van bv 8,5 zeer schadelijk is.

Perry

Theo heeft RO op de vijver

Madinees

Quote from: Floris on January 10, 2021, 18:35:19 PM
Quote from: Madinees on January 10, 2021, 10:05:21 AM
Quote from: Floris on January 10, 2021, 08:12:28 AM
Ongetwijfelt zal die er zijn. Opzich ben ik zelf ook wel benieuwd naar koper.

Ik ben van plan om dit jaar met RO te gaan beginnen en wil om die reden een waterontharder gaan installeren. Nu heb ik gelezen dat je met onthard water door de leidingen kans hebt dat er koper oplost in het water.

Dus ik denk dat ik die checker van Hanna ga aanschaffen om dit te kunnen blijven monitoren.

Als je wil kan je hem dan wel een keertje lenen ofzo

Dat van de PH snap ik. Heb hier hetzelfde probleem, uit de kraan is hij al >8 en als ik fors belucht gaat hij richting de 9. Het voordeel van de ammonia snap ik maar verlies je weer bij nitriet (dat is volgens mij meer giftig bij een lage PH). Ammonia is makkelijker rond 0 te houden dan nitriet vind ik. Verder dacht ik dat we met wat harder water juist hier wat mooier sumi kunnen krijgen?
Daarnaast vraag ik me af of we het water niet te 'steriel' moeten willen maken? Wel erg interessant om te volgen.

Interessant, waarom wil je RO op een vijver?

Ik ben me er een beetje in gaan verdiepen en ik denk dat dit voor het houden van koi behoorlijk wat voordelen heeft. Zeker als je meer uit de koi wilt halen. Met meer bedoel ik betere groei resultaten en een betere ontwikkeling van kleur en conditie van de huid. Je bent met RO in de mogelijkheid om dicht in de buurt te komen van "het Japanse water" . Dus zacht water, lage KH en GH, lage TDS met een pH die zo dicht mogelijk bij de 7 ligt.

Ik heb zelf in de vijver een pH van 8,0 - 8,5 en een KH en GH van 7. De hoge pH komt bij mij vermoedelijk door het vele beluchten (staat buiten de winter 510 L op) waaronder een airlift. Ik wil de airlift gaan vervangen door een pomp, waardoor ik hopelijk dichter in de buurt kom van de pH 7,5 uit de kraan.

Een pH van 7 heeft daarnaast ook het voordeel dat een lichte verhoging van ammonia eigenlijk onschadelijk en verwaarloosbaar is, terwijl dit bij een hogere pH van bv 8,5 zeer schadelijk is.

Bas42



Een pH van 7 heeft daarnaast ook het voordeel dat een lichte verhoging van ammonia eigenlijk onschadelijk en verwaarloosbaar is, terwijl dit bij een hogere pH van bv 8,5 zeer schadelijk is.
[/quote]
Bij lagere pH wordt nitriet juist weer schadelijker. daarbij is de nitrietpiek vaak hardnekkiger. Dus voor mijn gevoel is een pH van rond de 8 juist optimaal .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris

Quote from: Madinees on January 10, 2021, 19:09:31 PM

Dat van de PH snap ik. Heb hier hetzelfde probleem, uit de kraan is hij al >8 en als ik fors belucht gaat hij richting de 9. Het voordeel van de ammonia snap ik maar verlies je weer bij nitriet (dat is volgens mij meer giftig bij een lage PH). Ammonia is makkelijker rond 0 te houden dan nitriet vind ik. Verder dacht ik dat we met wat harder water juist hier wat mooier sumi kunnen krijgen?
Daarnaast vraag ik me af of we het water niet te 'steriel' moeten willen maken? Wel erg interessant om te volgen.


Ik dacht dat het met nitriet zo is dat het bij een pH < 7 giftiger wordt omdat het dan minder goed opsplitst vanuit salpeterigzuur. Bij een pH crash wordt nitriet dus weer gebonden tot salpeterigzuur. Bij een pH van 7 is dit nog niet aan de orde.

Dat we met hard water mooier sumi krijgen wordt inderdaad beweerd. Maar kijk eens naar het sumi van koi op een Japanse show waar ze in zacht water zwemmen. Is dat minder mooi dan hier in het harde Nederlandse water?

Wat betreft het niet te steriel moeten willen maken begrijp ik wat je bedoeld. Een vijver met zacht water, is alleen wel wat anders dan steriel water. Maar puur RO water is ook weer niet geschikt om welke vis dan ook in te houden omdat hier echt helemaal niets meer aan opgeloste stoffen in zit. Met behulp van RO probeer je eigenlijk de TDS (totaal aan opgeloste stoffen) zo laag mogelijk te houden en een zo zuiver mogelijk water te creƫren. Je bent dus eigenlijk op het randje aan het vijveren omdat de buffer voor de pH, bij een ideale waarde, ook constant laag zal zijn.

Floris

Quote from: Perry on January 10, 2021, 19:06:22 PM
Theo heeft RO op de vijver

Ja klopt, ik kwam Theo een tijdje terug tegen en hebben het toen inderdaad ook over RO gehad. Super interessant!