News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Toevoegen suiker aan het filter

Started by Bas42, August 06, 2020, 11:40:11 AM

Previous topic - Next topic

Bas42

Vanuit de app is er gesuggereerd dat het toevoegen van suiker aan het biogisch deel van het filter helpt om het nitrietprobleem aan te pakken. Deze tip kwam overigens van een zeer gerespecteerd hobbiest en tevens dealer  ;). Inmiddels zijn de eerste resultaten hoopvol en laten een spectaculaire afname zien van het nitrite in het vijverwater. de vraag is echter of dit een blijvend effect geeft. Onze nitrificerende bacterien zijn namelijk autotrofe bacterien die CO-2 gebruiken als koolstofbron. Deze zouden geen baat hebben bij suiker (hoor graag als dat anders is). de hetrotrofe bacterien hebben wel baat bij suiker als koolstofbron. Sterker nog; suiker is een makkelijke koolstofbron en zal door de hetrotrofe bacterien bij voorkeur worden gebruikt en dat verklaart deels het snelle resultaat. Echter de vraag is nu of de toediening van suiker een blijvend effect heft aangezien de bacterien waarvan wij het moeten hebben in de hobby daar (theoretisch) geen baad bij hebben. Of er moet in de nitrietproblematiek van onze trommels icm een BWB sprake zijn van een symbiose-proces waarbij de autotrofe bacterien uiteindelijk niet zouden kunnen zonder de activiteit van de hetrotrofe bacterien (waarbij we in eerste dachten dat de CO2 de beperkende factor was voor groei van de autotrofe bacterien). Kortom een mooi project om over na te denken en uit te proberen. Ik houd jullie op de hoogte. Ik ga vanavond beginnen ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Interessante materie, ben benieuwd naar je bevindingen!

Ps. is er een KoiCave app groep? Hoe kom je daar bij?

Bas42

Quote from: Madinees on August 06, 2020, 11:43:13 AM
Interessante materie, ben benieuwd naar je bevindingen!

Ps. is er een KoiCave app groep? Hoe kom je daar bij?
Ben je lid van de koi-cave vereniging? Voor 17,50 per jaar kun je lid worden (mocht je dat niet al zijn) en dan wordt je aan de app toegevoegd. Bereid je wel voor op gemiddeld 200 apps per dag waarbij verschillende lijntjes door elkaar lopen. Dus soms ook niet erg om 100 apps over te slaan  ;). Mocht je al wel lid zijn en nog niet zijn toegelaten dat één van de bestuursleden een berichtje sturen (volgens mij gaat Stefan Swinkels alias noodle hierover).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Marco v H

Mijn vraag is (net als in de app) heeft iemand het al geprobeerd bij een statischbed (beadfilter)?
Of ga ik de 1e zijn  :o
10m3 pomp gevoed ub40 en plantenfilter.

Bas42

Quote from: Marco v H on August 06, 2020, 11:49:05 AM
Mijn vraag is (net als in de app) heeft iemand het al geprobeerd bij een statischbed (beadfilter)?
Of ga ik de 1e zijn  :o
Goede vraag maar ik zou de kans ook niet laten liggen om die ervaring op te doen. Mocht je nog huiverig zijn kun je de hoeveelheid suiker natuurlijk ook beperken. Dan heeft het wat minder impact. Dus aan de slag zou ik zeggen  ;) :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Zoetekouw

Ik ga het ook uitproberen op mijn systeem. Ik filter over een sieve naar een bead en daarachter staat een trickle. Mijn skimmer loopt via een statisch bed. Wat is de dosering van de suiker?

Bas42

John gaf aan 1 kilo in 2 dagen te hebben gebruikt. Dat lijkt me wat veel. Ik ga het in stapjes doen. Begin maar eens met 200 gram of zo per keer. Dan kijken hoe snel het effect heeft en hoe lang het aanhoud. Dus elke dag meten ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Zoetekouw

Dank je wel. Ik ga er morgen eens mee beginnen. Ben erg benieuwd. Mischien een beetje vergezocht, zou de toevoeging van suiker er niet voor kunnen zorgen dat er door gisting er co2 wordt gevormd en dit het positieve effect op de bacterie Veroorzaakt?

Madinees

Quote from: Bas42 on August 06, 2020, 11:47:31 AM
Quote from: Madinees on August 06, 2020, 11:43:13 AM
Interessante materie, ben benieuwd naar je bevindingen!

Ps. is er een KoiCave app groep? Hoe kom je daar bij?
Ben je lid van de koi-cave vereniging? Voor 17,50 per jaar kun je lid worden (mocht je dat niet al zijn) en dan wordt je aan de app toegevoegd. Bereid je wel voor op gemiddeld 200 apps per dag waarbij verschillende lijntjes door elkaar lopen. Dus soms ook niet erg om 100 apps over te slaan  ;). Mocht je al wel lid zijn en nog niet zijn toegelaten dat één van de bestuursleden een berichtje sturen (volgens mij gaat Stefan Swinkels alias noodle hierover).

haha ok. Toevallig mezelf afgelopen weekend lid gemaakt en het geld overgemaakt. Ik wacht dus even af.

Bas42

Quote from: Madinees on August 06, 2020, 16:42:24 PM
Quote from: Bas42 on August 06, 2020, 11:47:31 AM
Quote from: Madinees on August 06, 2020, 11:43:13 AM
Interessante materie, ben benieuwd naar je bevindingen!

Ps. is er een KoiCave app groep? Hoe kom je daar bij?
Ben je lid van de koi-cave vereniging? Voor 17,50 per jaar kun je lid worden (mocht je dat niet al zijn) en dan wordt je aan de app toegevoegd. Bereid je wel voor op gemiddeld 200 apps per dag waarbij verschillende lijntjes door elkaar lopen. Dus soms ook niet erg om 100 apps over te slaan  ;). Mocht je al wel lid zijn en nog niet zijn toegelaten dat één van de bestuursleden een berichtje sturen (volgens mij gaat Stefan Swinkels alias noodle hierover).

haha ok. Toevallig mezelf afgelopen weekend lid gemaakt en het geld overgemaakt. Ik wacht dus even af.
Goed bezig dan zul je deze week wel worden toegevoegd. Maak je borst maar nat .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Haha, ben benieuwd. Ben sinds kort lid van een Koi2000 groep maar daarin zitten vrij veel beginners. Niks mis mee maar leer er weinig van.

Perry

Ik moet van dat nieuw poeder hebben voor de hanna dus kan ff niet meten
Heb wel al twee keer suiker in het bwb gegooid

Wat ik me wel af vroeg of het verstandig zou zijn om de pomp even uit te zetten??
Anders gaat het suiker meteen door naar de vijver


Quote from: Madinees on August 06, 2020, 19:12:42 PM
Haha, ben benieuwd. Ben sinds kort lid van een Koi2000 groep maar daarin zitten vrij veel beginners. Niks mis mee maar leer er weinig van.


In de cave app gaat het er gelukkig rustiger aan toe en is iets serieuzer

Dennis

Ik heb vorige week net mijn laatste 5 liter bwb media in mijn indraaiton gedaan,het amonnia word nu al redelijk verwerkt,alleen het nitriet is nog torenhoog,Ik zal daar eens wat suiker aan toevoegen,kijken of dat nog resultaat oplevert.

Madinees

Quote from: Perry on August 06, 2020, 21:53:35 PM
Ik moet van dat nieuw poeder hebben voor de hanna dus kan ff niet meten
Heb wel al twee keer suiker in het bwb gegooid

Wat ik me wel af vroeg of het verstandig zou zijn om de pomp even uit te zetten??
Anders gaat het suiker meteen door naar de vijver


Quote from: Madinees on August 06, 2020, 19:12:42 PM
Haha, ben benieuwd. Ben sinds kort lid van een Koi2000 groep maar daarin zitten vrij veel beginners. Niks mis mee maar leer er weinig van.

Misschien suiker eerst oplossen in warm water?


In de cave app gaat het er gelukkig rustiger aan toe en is iets serieuzer

Bas42

Gisteren gestart met 200 gram suiker in het BWB. Ben benieuwd. Ga voorlopig dagelijks meten met de Hanna en houd het voer gelijk. Nitriet is redelijk constant en te hoog. Dus zou een redelijk representatieve meting moeten worden.
Of je de pomp even uit moet zetten weet ik niet Perry. Ook dat zou proefondervindelijk vast gesteld moeten worden  ;). Een deel van de suiker zal idd redelijk snel oplossen en dus in de vijver verdwijnen. Maar als het opgelost is komt het vanzelf terug in het filter. Overigens zullen de hetrotrofe bacterien in de vijver er ook van mee snoepen uiteraard. Vraag is of dat erg is omdat de bacterien (en algen) in je vijver in feite ook onderdeel zijn van je filter .... We gaan het zien. Vanmiddag de eerste meting!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter