News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Toevoegen suiker aan het filter

Started by Bas42, August 06, 2020, 11:40:11 AM

Previous topic - Next topic

sjnelle

Quote from: Zoetekouw on August 09, 2020, 12:20:52 PM
Dag twee nadat ik 200gr suiker heb toegevoegd. Resultaat:

Zondag 9 aug 10:50
Temp 24.3
Ph 8.3
O2 8.5
Nh3 vijver 0.05
Nh3 filter 0.08
No2 vijver  0.64
No2 filter 0.57
No3 vijver >100
No3 filter  >100
Kh 6

Beetje teleurgesteld, cijfers zijn verslechterd! Wel opvallend is dat de kh met een punt is verhoogd. Opvallend is dat de vissen wel actiever lijken. Maar dit kan natuurlijk ook door de temperatuur komen. Plan van aanpak, pomp op 100% laten draaien. Filter spoelen en 500gr suiker er in kiepen. Morgen weer even meten. Wat ik uit het eerder gerefereerde artikel haal is dat de hoeveelheid suiker verband houd met de hoeveelheid vuil/voer. Ik denk dat ik mijn juiste hoeveelheid suiker nog moet vinden.

Nou als ik naar je NH3 kijk is die wel flink gezakt. Die zal omgezet zijn naar no2 wat daar je hogere waarde verklaard. Tenminste dat denk ik.
KH verhoging lijkt mij onwaarschijnlijk zou zelfs eerder omlaag moeten. Heb je nog verversingen doorgevoerd.

Let ook met toevoegen dat je geen bacteria bloei krijgt doordat je teveel toevoegd. Dan krijg je cloudy water.

Het staat zover ik uit artikel begreep zeker in verhouding met het voer. 50% procent van je voergewicht in suiker zou ervoor zorgen dat je je rond de 0 uitkomt.
maar denk dat ook beetje zoeken is want als je filter al deel afbreekt heb je natuurlijk minder nodig.


Zoetekouw

Tussentijds geen water wissel gedaan. Alles gewoon gelaten zoals het was dus die kh is inderdaad raar. De ph leek wel iets minder te schommelen. Heb zojuist mijn filter flink gespoeld en wat water ververst. Zit nu op zo een 3600 ververst van de 12000. Zo meteen eerst maar eens meten wat dit heeft gedaan.

Danny

Net mn 2e meting gedaan. Zit nu op 0.05.
Vrijdag controleren of dit zo is gebleven

J@@p

Quote from: Danny on August 09, 2020, 19:22:54 PM
Net mn 2e meting gedaan. Zit nu op 0.05.
Vrijdag controleren of dit zo is gebleven

Hoeveel suiker per m3 heb je toegevoegd?

Jaap.

Danny


Bas42

Hier 3e dag na toedoening suiker mijn nitriet weer op het oude niveau nadat het 2 dagen met 60% gedaald is. Ik blijf voorlopig dagelijks meten en wil weten of en hoe lang het tijdelijk effect wordt bereikt en of er daarna wellicht zelfs een terugval plaatsvind waarbij nitriet zelfs verder terugzakt dan voorheen. Zoals Joop aangeeft geen wetenschappelijke onderbouwing omdat er wellicht meer factoren meespelen zoals stijgende watertemperaturen vanwege de extreme warmte. Echter is het ook interessant met welke hoeveelheden welke effecten worden bereikt (dit is uiteraard vijver afhankelijk omdat geen vijver vergelijkbaar zal zijn). Maar voor mij staat vast dat met het toedienen van suiker in ieder geval een hele snelle afname van nitriet en ammoniak  te bereiken is. Meer als met waterverversen. Je moet namelijk 100% wat verversen om je waarde te halveren. En vissen blijven uitscheiden dus als je de kraan dicht draait lopen je waarden alweer op .... Dus wellicht is toedienen suiker wel een veel beter en financieel aantrekkelijker middel om de nitriet en ammoniak pieken te bestrijden.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Zoetekouw

Na de tegenvallende cijfers van gisteren van dan toch resultaat:
Maandag 10 aug 10:30

Temp 24.5
Ph 8.3
O2
Nh3 vijver 0.1
Nh3 filter 0.08
No2 vijver <0.05
No2 filter <0.05
No3 vijver >140
No3 filter >140
Kh 6

Wat heb ik gedaan, filter gespoeld, 500gr suiker toegevoegd en omdat de nitriet me toch wat zorgen gaf bactopower er in gekieperd. Met een ongelofelijk resultaat! Ook maar even twee afstrijkjes gemaakt en daar helaas wat Costia op gevonden. Ik kan dus niet verder met deze test omdat ik even stop met voeren tijdens de behandeling.

Bas42

Ik ben dus heel benieuwd of er ook blijvende resultaten worden geboekt. De combinatie van bacto-power en suiker is ook interessant idd. Vraagt ook om verdure uitwerking
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Danny

Toevoegen van suiker heeft bij mij niet het gewenste resultaat.
Mijn hanna checker gaf 0.4mg/L aan!
Jammer....

Bram 3.0

Dat suiker een positieve invloed op filterbacterieen heeft, is bij gebruikers van de Kata kamiac al jaren bekend!
uit de gebruiksaanwijzing:
50 ml toevoegen van bacterial feeding(melasse,bestaat uit 50% suiker) per week over je filter verdelen,geeft je bioloog een boost.
Dus als  50 ml van 50% suiker al voldoende is,dan is het slechts een kleine hoeveelheid van 100% suiker.
50 ml is voldoend voor 50 m3!
Bewaar die grote zakken suiker maar voor het bakken van taarten :P
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Mollie


Bas42

Ik ben inmiddels begonnen aan deel 2 van de proef. Ik heb dit voorjaar een grote trickle bijgeplaatst.in de hoop het nitriet probleem voor eens en altijd uit de wereld te helpen. mede door parasitaire ellende is dat helaas niet gelukt. Maar het bijzetten van het trickle is qua resultaat uiteindelijk ook teleurstellend. Voor mij blijft de problematiek knagen. Ik heb een sterk vermoeden dat de oorzaak is gelegen in voeding voor de bacterien. Er zijn factoren in de hobby die wij over het hoofd zien. Ik zat gisteren weer op een nitriet van 0,5 (laatste dagen/weken weer langzaam gestegen). Waterverversing wat altijd geroepen wordt heeft maar een heel beperkt en tijdelijk effect (verdunt). ververs al weken bijna 50% per week .... Voer 220 gram per dag op met bijna 200 ltr helix in het bwb (combi 30/35 redlabel) en een grote trickle. Vissen gem. 60-70 cm 17 stuks in 25 m3 vijver. Verpomp ca. 25 m3/uur rond.
Ik ben nu gestart om dagelijks rietsuiker toe te voegen. Heb tevens de laatste van 8 voerbeurten overgeslagen. Idee is om dagelijks een kleine hoeveelheid suiker toe te voegen en dit zover als mogelijk af te bouwen. Ik gooi de suiker gewoon in mijn skimmer zodat het in het filtersysteem terecht komt. Ik ben gisteren gestart met 50 gram. Vanochtend nitriet al weer gezakt van 0,5 naar 0,3. Ongelofelijk hoe snel dat gaat. Ik meet de nitriet overigens met een Hanna Checker ULR.  Ammonia was licht gestegen. Vanochtend weer 50 gram rietsuiker toegevoegd. Als ik onder 0,2 nitriet terecht kom ga ik de suiker langzaam afbouwen.
Als dit blijkt te werken is het idee om in het groeiseizoen dagelijks suiker toe te voegen aan het water zodat de nitriet laag blijft en de voer hoeveelheid omhoog kan. Overigens zijn alle koi in goede gezondheid met stevige bodies (en dat op slechts 220 gram voer per dag ....).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb


Bas42

Quote from: Fredb on August 26, 2021, 13:27:45 PM
:y: ik ben benieuwt Bas.
Wel met een D Fred. Als moderator moet je wel het goede voorbeeld geven  ;) 8). Maar ik ben zeker benieuwd. Ben het gehannes met verhoogd nitriet na al die jaren wel zat aan het worden. Grote vraag is waarom het nitriet zo snel terug loopt in het filter na toevoegen beetje rietsuiker. Tweede vraag is dan wat de consequenties zijn van het langdurig in kleine hoeveelheden toedienen van suiker. Als ik het uiteindelijk kan terugbrengen naar bv 25 gram per dag hebben we het over 0,75 kilo suiker in een maand. Wat mij betreft te overzien. Zeker als we het beperken vanaf mei t/m oktober waarbij juli t/m okt als groeimaanden worden gezien. Dan gaat er een dikke 2 kilo in het filter (2 pakken rietsuiker). Zou toch het ei van columbus zijn wat mij betreft 9en lekker goedkoop ipv allemaal dure bacterien waar ik het effect dus ook nauwelijks van terug zie in de waterkwaliteit.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Geefd niet Bas. Als dad hed enige foudje is waar je mij kan op bedrappen, vald het wel mee  :-* 8)

Hopelijk is het een oplossing. Maar het blijft toch vreemd dat trommels met bwb hier zoveel last van hebben. Het zou mooi zijn als die oorzaak wordt achterhaald.