News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Toevoegen suiker aan het filter

Started by Bas42, August 06, 2020, 11:40:11 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Suiker anders even oplossen in warm water?

Zoetekouw

Hier is de suiker test ook begonnen. Allereerst een nul meting.

Vrijdag 7 aug 11:00
Temp 22,4
Ph 8,5
O2 8.4mg/l
Nh3 vijver 0,12mg/l
Nh3 filter 0.075mg/l
No2 vijver 0.31 mg/l
No2 filter 0.27 mg/l
No3 vijver >100
No3 filter >100
Kh 4

Vervolgens 200gram suiker  opgelost in warm water en onder mijn sieve blad gegoten. Zondag ga ik weer meten. Mijn vijver is 12000. Gefilterd wordt er door een sieve- beadmaster 20 - Sansai junior trickle met een dm vario 20000 pomp. De skimmer loopt via een statisch bed filter en retour via een airlift. Tevens heb ik een eiwitafschuimer staan waar 6000l over gaat. Benieuwd!

Bas42

In 1 dag bizar resultaat. Nitriet is in 24 uur meer dan gehalveerd door toevoeging van eenmalig 200 gram suiker in het BWB. Laatste 2 maanden niet zo laag geweest als nu. Nu komt de volgende vraag. Ik begreep van een collega adviseur dat dit effect ook wordt bereikt bij ammonium. Daalt de nitriet door een beperkt aanbod van ammonium en maak ik mijn baccies die nitriet omzetten naar nitraat werkeloos? Dezelfde vraag als ik met suiker de hetrotrofe bacteriën stimuleer waardoor mijn autotrofe bacteriën werkeloos worden. Dit zou zichtbaar moeten worden als toediening van suiker dus geen blijvend effect zou hebben. Dat zou kunnen betekenen dat suiker op korte termijn bizarre resultaten zou laten zien maar op lange termijn een stap terug zou kunnen betekenen. De tijd gaat het leren .... Morgen de volgende meting. Voorlopig houd ik het bij een eenmalige toediening van suiker om het systeem nog niet teveel op zijn kop te zetten. Maar als alternatief voor allerlei dure middeltjes lijkt suiker een aardig alternatief te zijn bij een ammoniak en/of nitrietpiek ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on August 07, 2020, 17:23:34 PM
In 1 dag bizar resultaat. Nitriet is in 24 uur meer dan gehalveerd door toevoeging van eenmalig 200 gram suiker in het BWB. Laatste 2 maanden niet zo laag geweest als nu. Nu komt de volgende vraag. Ik begreep van een collega adviseur dat dit effect ook wordt bereikt bij ammonium. Daalt de nitriet door een beperkt aanbod van ammonium en maak ik mijn baccies die nitriet omzetten naar nitraat werkeloos? Dezelfde vraag als ik met suiker de hetrotrofe bacteriën stimuleer waardoor mijn autotrofe bacteriën werkeloos worden. Dit zou zichtbaar moeten worden als toediening van suiker dus geen blijvend effect zou hebben. Dat zou kunnen betekenen dat suiker op korte termijn bizarre resultaten zou laten zien maar op lange termijn een stap terug zou kunnen betekenen. De tijd gaat het leren .... Morgen de volgende meting. Voorlopig houd ik het bij een eenmalige toediening van suiker om het systeem nog niet teveel op zijn kop te zetten. Maar als alternatief voor allerlei dure middeltjes lijkt suiker een aardig alternatief te zijn bij een ammoniak en/of nitrietpiek ....

Zeer interessant, wachten op de eerste koi dealer die het in een fles gaat doen met een mooi etiket om het dan voor een vermogen te gaan verkopen ;-)


Bas42

Quote from: Madinees on August 07, 2020, 19:16:29 PM
Quote from: Bas42 on August 07, 2020, 17:23:34 PM
In 1 dag bizar resultaat. Nitriet is in 24 uur meer dan gehalveerd door toevoeging van eenmalig 200 gram suiker in het BWB. Laatste 2 maanden niet zo laag geweest als nu. Nu komt de volgende vraag. Ik begreep van een collega adviseur dat dit effect ook wordt bereikt bij ammonium. Daalt de nitriet door een beperkt aanbod van ammonium en maak ik mijn baccies die nitriet omzetten naar nitraat werkeloos? Dezelfde vraag als ik met suiker de hetrotrofe bacteriën stimuleer waardoor mijn autotrofe bacteriën werkeloos worden. Dit zou zichtbaar moeten worden als toediening van suiker dus geen blijvend effect zou hebben. Dat zou kunnen betekenen dat suiker op korte termijn bizarre resultaten zou laten zien maar op lange termijn een stap terug zou kunnen betekenen. De tijd gaat het leren .... Morgen de volgende meting. Voorlopig houd ik het bij een eenmalige toediening van suiker om het systeem nog niet teveel op zijn kop te zetten. Maar als alternatief voor allerlei dure middeltjes lijkt suiker een aardig alternatief te zijn bij een ammoniak en/of nitrietpiek ....

Zeer interessant, wachten op de eerste koi dealer die het in een fles gaat doen met een mooi etiket om het dan voor een vermogen te gaan verkopen ;-)
Daar hoef je niet op te wachten. Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat er al dealers zijn die dit verkopen. Tevens bevat het wereldberoemde pruttelpotje van HoK ook een deel melasse. Dus zeker niet nieuw. Maar gewone suiker levert voor de handel niet veel op  ;). Maar laten we eerst even afwachten wat de lange termijn resultaten opleveren.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

#21
Quote from: Bas42 on August 08, 2020, 19:19:44 PMDaar hoef je niet op te wachten. Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat er al dealers zijn die dit verkopen. Tevens bevat het wereldberoemde pruttelpotje van HoK ook een deel melasse. Dus zeker niet nieuw. Maar gewone suiker levert voor de handel niet veel op  ;). Maar laten we eerst even afwachten wat de lange termijn resultaten opleveren.

Haha mooi, misschien is dat dus het 'geheim' van het pruttelpotje? Volgens mij is dat ook steeds maar een tijdelijke oplossing en moet je het blijven herhalen.
Zou wel mooi zijn als blijkt dat een beetje suiker hetzelfde effect geeft.

Madinees

Quote from: sjnelle on August 08, 2020, 14:27:13 PM
Interessant artikel die het toevoegen van suiker onderbouwd.

https://www.aquaculturealliance.org/advocate/biofilter-start-up-problems-just-add-sugar/

Doorgelezen en erg interessant. Klinkt te mooi om waar te zijn. Het werkt al binnen een paar uur?

Finally, sugar could be characterized as a "hot source" of organic carbon, in that the effects were apparent within a very short time. Dissolved oxygen can quickly drop due to the high demand of the fast-growing bacteria, so adequate aeration is essential. It might be possible to use other carbohydrate sources that release organic carbon more slowly.

sjnelle

Quote from: Madinees on August 08, 2020, 20:38:36 PM
Quote from: sjnelle on August 08, 2020, 14:27:13 PM
Interessant artikel die het toevoegen van suiker onderbouwd.

https://www.aquaculturealliance.org/advocate/biofilter-start-up-problems-just-add-sugar/

Doorgelezen en erg interessant. Klinkt te mooi om waar te zijn. Het werkt al binnen een paar uur?

Finally, sugar could be characterized as a "hot source" of organic carbon, in that the effects were apparent within a very short time. Dissolved oxygen can quickly drop due to the high demand of the fast-growing bacteria, so adequate aeration is essential. It might be possible to use other carbohydrate sources that release organic carbon more slowly.


Ben eigenlijk wel benieuwd naar de andere carbohydrate sources die langzamer carbon vrijgeven.

Madinees

Quote from: sjnelle on August 08, 2020, 21:06:38 PM
Quote from: Madinees on August 08, 2020, 20:38:36 PM
Quote from: sjnelle on August 08, 2020, 14:27:13 PM
Interessant artikel die het toevoegen van suiker onderbouwd.

https://www.aquaculturealliance.org/advocate/biofilter-start-up-problems-just-add-sugar/

Doorgelezen en erg interessant. Klinkt te mooi om waar te zijn. Het werkt al binnen een paar uur?

Finally, sugar could be characterized as a "hot source" of organic carbon, in that the effects were apparent within a very short time. Dissolved oxygen can quickly drop due to the high demand of the fast-growing bacteria, so adequate aeration is essential. It might be possible to use other carbohydrate sources that release organic carbon more slowly.


Ben eigenlijk wel benieuwd naar de andere carbohydrate sources die langzamer carbon vrijgeven.

Gewoon suiker in je voermachine doen ;-)

sjnelle

Quote from: Madinees on August 08, 2020, 21:31:06 PM
Quote from: sjnelle on August 08, 2020, 21:06:38 PM
Quote from: Madinees on August 08, 2020, 20:38:36 PM
Quote from: sjnelle on August 08, 2020, 14:27:13 PM
Interessant artikel die het toevoegen van suiker onderbouwd.

https://www.aquaculturealliance.org/advocate/biofilter-start-up-problems-just-add-sugar/

Doorgelezen en erg interessant. Klinkt te mooi om waar te zijn. Het werkt al binnen een paar uur?

Finally, sugar could be characterized as a "hot source" of organic carbon, in that the effects were apparent within a very short time. Dissolved oxygen can quickly drop due to the high demand of the fast-growing bacteria, so adequate aeration is essential. It might be possible to use other carbohydrate sources that release organic carbon more slowly.


Ben eigenlijk wel benieuwd naar de andere carbohydrate sources die langzamer carbon vrijgeven.

Gewoon suiker in je voermachine doen ;-)

Haha heb je wel gelijkmatige dosering.

Dan zou je ook suikerwater met een doseerpomp kunnen doen

Danny

Heb sinds 3 weken ook nitriet verhoging(0.15mg/L). Ik filter met een trommel en bwb.
24u na een dosering van 100gram suiker een waarde van 0.1mg/L.
Nu net nog een keer 100 gram.
Morgen weer meten

Zoetekouw

Dag twee nadat ik 200gr suiker heb toegevoegd. Resultaat:

Zondag 9 aug 10:50
Temp 24.3
Ph 8.3
O2 8.5
Nh3 vijver 0.05
Nh3 filter 0.08
No2 vijver  0.64
No2 filter 0.57
No3 vijver >100
No3 filter  >100
Kh 6

Beetje teleurgesteld, cijfers zijn verslechterd! Wel opvallend is dat de kh met een punt is verhoogd. Opvallend is dat de vissen wel actiever lijken. Maar dit kan natuurlijk ook door de temperatuur komen. Plan van aanpak, pomp op 100% laten draaien. Filter spoelen en 500gr suiker er in kiepen. Morgen weer even meten. Wat ik uit het eerder gerefereerde artikel haal is dat de hoeveelheid suiker verband houd met de hoeveelheid vuil/voer. Ik denk dat ik mijn juiste hoeveelheid suiker nog moet vinden.

Dennis

Heb je de nitriet meting goed uitgevoerd?een waarde van 0,64  is wel extreem hoog.

Zoetekouw

De metingen zijn op de zelfde manier als anders uitgevoerd. Voor de nitriet en nitraat gebruik ik de exact 7+ foto meter. Vissen lijken nergens last van te hebben. Ben nu wel even flink mijn filter aan het spoelen en wat water aan het verversen. Ik zal straks nog even een keer testen voor de zekerheid.