Vervanging filterlijn Fredb

Started by Fredb, July 24, 2020, 19:18:51 PM

Previous topic - Next topic

Fredb

Nu ruim een week weer wat gevoerd. Watertemperatuur van 8 naar nu 9 graden. Waterwaardes zijn stabiel, behalve de PH gestegen van 8 naar 8.5.
Ik belucht overdag de twee drains een paar uur smiddags. Ik ga vanaf morgen 1 drain constant beluchten.

Nitriet is van gemeten LO, naar 0.07. Geen schokkende waarde, maar geeft aan dat het filter aan het werk moet.

Overdag spoelt nu de trommel bijna ieder uur, en gaat dan snachts naar de 3 uur (zat in januari op 6 uur = maximaal)


Freek123

isolatie rond trommerl wel met kijkvenster ? Anders kan je niet meer zien wat 'ie doet... :)
10M3 HDPE met pompgevoed 3 kamer filter. Trickle zelfbouw w.a.g

Fredb


Albert-jan

Als die nu al zo vaak spoelt hoe vaak dan wel niet in de zomer met flink voeren?

Quote from: Fredb on March 26, 2021, 20:06:40 PM
Nu ruim een week weer wat gevoerd. Watertemperatuur van 8 naar nu 9 graden. Waterwaardes zijn stabiel, behalve de PH gestegen van 8 naar 8.5.
Ik belucht overdag de twee drains een paar uur smiddags. Ik ga vanaf morgen 1 drain constant beluchten.

Nitriet is van gemeten LO, naar 0.07. Geen schokkende waarde, maar geeft aan dat het filter aan het werk moet.

Overdag spoelt nu de trommel bijna ieder uur, en gaat dan snachts naar de 3 uur (zat in januari op 6 uur = maximaal)
10m3 vijver met 9 koi.

Fredb

ja, ben ik ook benieuwd.

Ik denk dat het nu komt door de groei van alg. Het filter doet nog niet veel, dus wil het alg het overnemen. Ik zie ook dat met daglicht de spoelbeurten vaker zijn dan in de nacht.
Doordat de GH bij mij bijna 0 is, groeit er geen draadalg, maar wel zweefalg, wat de trommel doet dichtslibben. Op mijn zeef had ik ook periodes dat er zo'n laagje "snot" op lag. Maar die liet natuurlijk veel meer door, waardoor ik dat in het water zag. Het water blijft nu wel veel helderder.

Perry

Kan je het doek schoon maken met iets mocht dat nodig zijn Fred

Fredb

dan kan ik met een hogedrukreiniger via de vuilafvoer erbij. Met de hand en een borstel gaat niet. Maar ik ga er vanuit dat dit niet nodig is

Fredb

Quote from: Albert-jan on March 27, 2021, 09:21:38 AM
Als die nu al zo vaak spoelt hoe vaak dan wel niet in de zomer met flink voeren?

Quote from: Fredb on March 26, 2021, 20:06:40 PM
Nu ruim een week weer wat gevoerd. Watertemperatuur van 8 naar nu 9 graden. Waterwaardes zijn stabiel, behalve de PH gestegen van 8 naar 8.5.
Ik belucht overdag de twee drains een paar uur smiddags. Ik ga vanaf morgen 1 drain constant beluchten.

Nitriet is van gemeten LO, naar 0.07. Geen schokkende waarde, maar geeft aan dat het filter aan het werk moet.

Overdag spoelt nu de trommel bijna ieder uur, en gaat dan snachts naar de 3 uur (zat in januari op 6 uur = maximaal)
nu dus van om de 15 minuten, naar 20 overdag. Snachts om de 50 minuten

Fredb

Nitriet is nu een maand stabiel op  0.14.

Madinees

Quote from: Fredb on June 26, 2021, 20:19:19 PM
Nitriet is nu een maand stabiel op  0.14.

Dat valt niet tegen! Met alleen BWB toch? Hoe groot is dat BWB en hoeveel voer je nu?

Fredb

ik heb zo geen flauw idee hoeveel er precies in zit. (eigenlijk best wel slecht) Hij zit vol met Mutag en wat Helix. Wat ze er standaard van Befil in doen.

Ik voer ongeveer 200 gr JPD grower per dag op 13 vis. Gemiddeld 60 cm

Fredb

Net weer nitriet gemeten. 0.07

Ik ga niet juichen voor september, maar het ziet er tot nu goed uit. Trommel spoelt gemiddeld om het half uur. Het water is weer mooi helder. Als dit een week zo blijft, doe ik ook de uv weer naar 1 dag in de week aan, in plaats van constant.

Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

veel belovende waarde fred! succes!

Fredb

laatst gemeten waardes;

Temp   22
PH        8.4
Gh        0.39
Kh        7
NH4     LO
NO2     0.14
NO3     9

ik voer nu tussen de 220 en 250 gr. per dag. UV nog steeds aan.
het lijkt mij redelijk goed te gaan :)