Vervanging filterlijn Fredb

Started by Fredb, July 24, 2020, 19:18:51 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Klinkt goed! Hoeveel kg vis heb je ongeveer?

Fredb

Geen idee  :-[   

13 vissen tussen de 45 en 85 cm.

Madinees

Quote from: Fredb on August 07, 2021, 11:11:26 AM
Geen idee  :-[   

13 vissen tussen de 45 en 85 cm.

:y: Ik weet ze ook nooit hoor. Maar bereken het meestal en daar basseer ik voer op.
Heb ongeveer als jij en kom aan een kilo of 30-35. Voer wel fors meer. Vraag me alleen soms af of ik niet wat minder zou moeten voeren.
Doe maar beetje op gevoel.

Fredb

Ik voer ook op gevoel. Ik heb wel eens geprobeerd om volgens die staatjes te voeren, maar dat kreeg ik er niet eens in. Ik ben een keer naar een lezing van JPD geweest, en die was verbaast dat wij zoveel voerde. Volgens hem kon dat best minder. Dus als een voerverkoper dat zegt, neem ik gelijk dat advies over  :)

Bas42

Hoeveelheid voer wordt zwaar overschat wat mij betreft. Ik heb 17 koi tussen de 50 en 80 cm waarbij het gros zit boven de 60 cm. Voer momenteel ca. 300 gram per dag. Volgens de voertabellen ver onder de norm. Maar zoals Fred zegt krijg ik er veel meer niet in (zou denk ik tot 500 gram per dag kunnen gaan maar dan laten ze het liggen). Vraag me dan ook weleens af waar het voer blijft als hobbiesten meer als een kilo voeren om ca. 15-20 vissen. Of de kwaliteit is aanzienlijk minder.  Maar mijn vissen zijn stuk voor stuk goed doorvoed waarbij een enkele chagpoi wel op dieet zou mogen .... Heb het idee dat het soms een doel op zich lijkt te worden om veel te kunnen voeren en dat het tegen elkaar opbieden is.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on August 09, 2021, 13:40:29 PM
Hoeveelheid voer wordt zwaar overschat wat mij betreft. Ik heb 17 koi tussen de 50 en 80 cm waarbij het gros zit boven de 60 cm. Voer momenteel ca. 300 gram per dag. Volgens de voertabellen ver onder de norm. Maar zoals Fred zegt krijg ik er veel meer niet in (zou denk ik tot 500 gram per dag kunnen gaan maar dan laten ze het liggen). Vraag me dan ook weleens af waar het voer blijft als hobbiesten meer als een kilo voeren om ca. 15-20 vissen. Of de kwaliteit is aanzienlijk minder.  Maar mijn vissen zijn stuk voor stuk goed doorvoed waarbij een enkele chagpoi wel op dieet zou mogen .... Heb het idee dat het soms een doel op zich lijkt te worden om veel te kunnen voeren en dat het tegen elkaar opbieden is.

Helemaal eens! Bij mij eten ze het wel op (voer 8x per dag en dan met tussenpoos van 5 minuten, dus totaal 16x), maar als ik meer ga voeren dan zie ik vaak ontlasting drijven op de vijver. Vissen zijn er ook goed uit en meer heeft volgens mij geen enkele zin. Denk soms wel eens dat iets minder misschien wel beter is.

Fredb

in ieder geval voor de waterkwaliteit.

Bas42

Het is ook een goede balans zien te vinden. De meeste filters hebben toch een maximale capaciteit om nog een acceptabele waterkwaliteit te bereiken. En als de vissen goed doorvoed zijn dan is het prima in orde. Ik denk dat ook onderschat wordt hoeveel voedsel in de doorsnee vijver van natura aanwezig is (in de algentapijtjes op de wand). Maak vaak bij hobbiesten een afstrijkje om te laten zien hoeveel leven daarin aanwezig is). Koi grazen niet voor niks graag de algentapijtjes af. Vaak vergeven van wormen en ander natuurlijk levend voedsel. Daarnaast speelt de kwaliteit van het voer een hele belangrijke (en vaak onderschatte rol).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Kwaliteit van het voer is zeker belangrijk. Ik denk dat je met goed voer minder nodig hebt. Wat goed voer is; is dan weer een andere discussie. 

Bas42

helemaal eens Fred. Is ook een open deur natuurlijk. Met goed voer en hoogwaardige ingredienten kun je uiteraard met minder voer volstaan. En wat is een goed voer. Hele discussies zijn daarover gevoerd. Ik ben al jaren erg content met JPD.  Alleen jammer dat het redelijk prijzig is. Maar laten we de voerdiscussie hier meer even niet gaan voeren ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris

Fred even iets anders tussen door. Als het goed is heb jij in jouw trommel een strip op het doek zitten ter bevordering van het afvoeren van zwaarder vuil zoals Ik heb nog een ouder model Befil waar dit niet op zit. Nu heb ik contact opgenomen met Befil en ze zullen dit  nu ook in mijn trommel gaan plaatsten.

Ik vroeg me af of jij tevreden bent over de werking van deze strip en vooral of het werkt zoals zou moeten? :)

Floris

Quote from: Floris on August 10, 2021, 13:31:34 PM
Fred even iets anders tussen door. Als het goed is heb jij in jouw trommel een strip op het doek zitten ter bevordering van het afvoeren van zwaarder vuil zoals draadalg.Ik heb nog een ouder model Befil waar dit niet op zit. Nu heb ik contact opgenomen met Befil en ze zullen dit  nu ook in mijn trommel gaan plaatsten.

Ik vroeg me af of jij tevreden bent over de werking van deze strip en vooral of het werkt zoals zou moeten? :)

Moest nog wat tussen 😉

Fredb

Ik heb geen vergelijk natuurlijk. Het grove vuil gaat redelijk goed mee. En draadalg heb ik niet. Ik heb meer het probleem dat (vooral in het voorjaar) bij het spoelen, de fijne zweefalg weer wat terug gespoten wordt, waardoor het doek weer eerder dicht gaat zitten.

Maar ik weet niet hoe dat bij andere trommels gaat. Bij een Befil kun je goed zien wat er gebeurd. Het lijkt mij dat dit bij alle trommels wel een dingetje is, omdat het vuil aan de ene kant uit het water wordt getrokken, en aan de andere kant juist weer mee het water in gaat. Dan heb je bij een Befil nog het voordeel dat bij het draaien van de trommel het aan de kant voor de sproeier het op de trommel blijft liggen en mee naar boven gaat. Bij andere systemen lijkt mij dat het als het ware weer naar beneden valt.

Floris

Thanks, dat heb ik inderdaad ook maar dan vooral met het zwaardere vuil. Kleine stukjes draadalg die na verloop van tijd, doordat ze terug worden gespoten uiteindelijk een groot stuk vormen. Ik had gehoopt dat dit met een strip verholpen zou zijn omdat dit eerder meegenomen wordt op het doek.

Fredb

mijn gedachte is ook dat het zou moeten werken :y: