Plannen voor de nieuwe vijver

Started by Stefan V, May 14, 2020, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Met welk materiaal zal ik het gat rondom de bodemdrains egaal laten aflopen?

Stabilisatie zand (goedkoopste oplossing)
10 (62.5%)
Beton
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

Bas42

Quote from: Stefan V on October 06, 2020, 13:19:33 PM
Quote from: Bas42 on October 06, 2020, 09:00:43 AM
Daar krijg je geen spijt van Stefan. Lekker grote filterput is parktisch en geeft ruimte voor een optimaal leidingwerk en toekomstige aanpassingen die wellicht gaan komen. Betonvloertje ligt er netjes in  :y:. Gaaf zo'n projectje! Houd je wel rekening met leidingdoorvoeren e.d.? Met zo'n betonvloer heb je nu beperkingen!

Tnx bas.
betonvloertje is niet perfect zag ik na het opdrogen, maar zeker goed genoeg voor een stabiele ondergrond.
wat betreft leidingen heb ik het nu zo bedacht dat ik alles vanaf de zijkant naar binnen breng. Zo kan ik er eventueel later altijd nog bij in geval van lekkages. Dan is het simpelweg opengraven van de grond naar de schuur en dan kan ik daar de leidingen vinden.

Ik vraag met alleen nog een ding af: Als ik de leidingen op hoogte van de trommelfilter de filterput in laat komen en dus  voor de schuur omhoog laat komen vanuit de vijver, dan loopt de leiding 110 mm nog ongeveer 1 tot 1,5 meter recht richting de trommel, Dit zal ongeveer 30 cm onder water niveau zijn. Verlies ik hier flow door?
Waarom zou je flow verliezen? Hoe had je het anders willen doen dan waardoor je minder flow zou verliezen?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Geen idee, ik had zo'n gevoel omdat ik een bocht meer in de leiding heb.

Hieronder de 2 voorbeelden snel getekend met het prachtige paint. Situatie 2 is zoals ik het nu in  gedachten heb. Hierdoor hoef ik ook niet mijn leidingen onder de betonvloer van de filterput te maken.

Bas42

Hoe minder bochten hoe beter voor de flow (en ook het eventueel schoon maken / houden van je leidingwerk). Ik verwacht overigens niet dat een extra 110 mm bocht dramatisch zal verslechteren (maw zal slechts een beperkt effect hebben).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Vandaag weer een stapje verder. De grote boom die vlak bij de nieuwe vijver stond is weggehaald.
Daarnaast heb ik de riolering naar de put gelegd,. Mooi gat geboord in de sandwichpanelen met een gatzaag en leiding er netjes doorheen.  8)

Bas42

Ben ook benieuwd naar je filterhuis. Jaloers! Daar ga je veel plezier van hebben.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V


Bas42

Dat is geen filterhok meer maar een complete mancave ..... Je pakt het wel serieus aan zo te zien.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

johnlith


Stefan V

Tnx mannen!
Ja probeer het allemaal zo goed en degelijk mogelijk te bouwen.
Ik doe bijna alles zelf, zo duurt het allemaal wat langer omdat ik natuurlijk gewoon aan het werk ben. Daarnaast werkt het weer op het moment ook niet echt mee. Voor het dak maken en dakbedekking leggen moet het natuurlijk wel droog zijn. Die balken van het dak wil ik ook weer niet te lang zo nat laten worden, want dat is uiteindelijk gewoon vurenhout.

Uiteindelijk zal het natuurlijk niet alleen filterschuur zijn, maar ook wat opslag van mijn tuin en elektrisch gereedschap. ;)


Stefan V

En we zijn weer wat verder.

Het dak zit inmiddels op de schuur en lijkt aardig waterdicht :D.
Altijd spannend als je dat zelf probeert te doen. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar het zinkwerk gaat onze loodgieter hopelijk binnenkort doen  ::)

Wat betreft de filterput was ik ook niet helemaal slim geweest. Door het te snel aanvullen van de grond en er nog geen u profielen omheen gezet te hebben is de wand wat naar binnen gekomen. Is goed te zien op bijgevoegde foto.
Dit hebben we afgelopen weekend opgelost. Daarbij kreeg ik gelukkig hulp van een mede koicaver!
Staal is namelijk iets waar ik niet heel veel mee gewerkt heb en dus nog niet zo heel handig mee ben  ::)

Verder vordert het nu wel aardig. Deze week komt als het goed is de isolatie voor de vloer binnen en de staalnetten heb ik nu al binnen.
Dan kan ik hopelijk aankomend weekend de vloer gaan glad maken en isolatie gaan leggen. Daarna kan dan het beton gestort gaan worden.  :y:

Bas42

Ziet er netjes uit Stefan en straks zoveel voldoening dat je het allemaal zelf hebt gedaan  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Weer wat verder.
Afgelopen weekend hebben we toch best veel gedaan.
Waterleiding (warm en koud) gelegd naar de schuur en alleen koud naar de filterput. Tevens een afvoer voor een keukentje  voorzien.
Vloer vervolgens verdicht en geegaliseerd en isolatie gelegd.
Vervolgens de bouwnetten op maat gemaakt en alvast erop gelegd. De voetjes zijn vandaag binnen gekomen en ga ik er vanavond of morgen onder zetten. Tevens gaan we de vloer van de filterput nog ophogen met 6 cm extra beton, hij is nu wat te diep uitgegraven. Vrijdag middag komt het beton  :D



Frans.s


Stefan V

Weer een tijdje geleden dat ik een update gepost heb.

Weer een flink stuk verder. De filterput met schuur neemt al flinke vorm aan. 4 muren staan er al in, de 5e zal snel volgen. De houten planken zullen antraciet worden in het voorjaar, niet vanzelf natuurlijk maar die gaan we nog beitsen.  8)

Als de laatste muur staat dan kan ik de boel isoleren van binnenuit en dan ........

Kan ik aan de vijver beginnen!!!!!! :D :D


Planning is water erin op 4 april  :-\

Perry