Plannen voor de nieuwe vijver

Started by Stefan V, May 14, 2020, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Met welk materiaal zal ik het gat rondom de bodemdrains egaal laten aflopen?

Stabilisatie zand (goedkoopste oplossing)
10 (62.5%)
Beton
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

Perry

Lekker af en toe verkoeling onder het werken 😋

Bas42

Begin is er  :y:. Mooie hoek voor een prachtige vijver. Nu die vriendin van je nog een beetje gek maken en dan gaat het helemaal goed komen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Tnx bas! Mijn vriendin ziet helaas de waarde van de kosten van een vijver anders dan ik  :'(  :P
Maargoed blijft een mooie uitdaging.

Gisteravond de schutting afgemaakt, blij met het resultaat!

Fredb


Stefan V

Vandaag nog eens goed nagedacht over mijn filterput en de indeling na een bezoekje aan een koi zaak in Veldhoven   8)

Voorlopig heb ik even een snelle tekening in het oude vertrouwde simpele paint gemaakt. Dus niet hoogstaand maar wel handig af en toe  :D

Ik ben nu van plan om 2 filterlijnen in mijn vijver te gaan maken, waarom? omdat het kan denk ik haha.
Er zijn nu kleine instap model trommels die goede en betrouwbare techniek bevatten voor een leuke betaalbare prijs.
Met 2 van deze trommel filters heb ik in totaal meer zeef oppervlak dan met 1 grotere trommel voor dezelfde of misschien zelfs wel lagere prijs.

Hieronder in de tekening is mijn voorlopige opzet getekend. Ik heb nu 6 vissen die de vijver in zullen gaan. Op 25 kuub is dat dus een erg lage belasting.
Met een 2kamer filter achter trommel 1 met een flow van 20 kuub verwacht dat ik dus ruim voldoende capaciteit voor het filteren. Op deze trommel komen dan de 2 bodemdrains binnen.
Op trommel 2 komen dan 2 skimmers te zitten met 110 mm aanvoer. Achter deze trommel komt in eerste instantie direct de pomp met een uitbreid mogelijk hierachter voor meer biokamers indien nodig in de toekomst.

Totale flow op de vijver zal dan zo'n 30 kuub per uur zijn.

Wat vinden jullie van dit plan?

Perry

Waarom dan geen sieve voor filterlijn 2 ??


Dennis

Een regelbare pomp met wat meer vermogen achter de skimmerlijn,dan kun je eventueel nog wat extra stroming maken in de vijver,en de skimmers goed door laten lopen.

Stefan V

Quote from: Perry on June 05, 2020, 22:22:40 PM
Waarom dan geen sieve voor filterlijn 2 ??

Dat zou ook een goede optie kunnen zijn, zeker in het begin, maar wil later bij een grotere visbezetting dan mijn bioloog uitbreiden door in de tweede lijn een bwb bij te plaatsen. Met een zeef ervoor word het lastig dat allemaal gravity te doen.
Met de tweede trommel haal ik dan ook meteen meer trommel oppervlak Aangezien er hier veel bomen in de omgeving staan en er dus flink wat vervuiling te verwachten is. Een zeef kan dat natuurlijk ook prima afvangen maar wil geen pompgevoed kamerfilter of bead erachter zetten later. Maar misschien is het een optie om een tweedehands zeef te kopen, dan is het prijs technisch wel interessant om zo te starten.

Of zou je toch gaan voor 1 grotere trommelfilter met bwb en matten zodat alles over 1 lijn loopt?

Stefan V

Quote from: Dennis on June 05, 2020, 22:56:45 PM
Een regelbare pomp met wat meer vermogen achter de skimmerlijn,dan kun je eventueel nog wat extra stroming maken in de vijver,en de skimmers goed door laten lopen.

Was inderdaad de planning, kan voor door te spoelen natuurlijk ook 1 voor 1 even openzetten, maar dat is inderdaad wel een belangrijk punt!

Bas42

Quote from: Stefan V on June 05, 2020, 23:49:14 PM
Quote from: Perry on June 05, 2020, 22:22:40 PM
Waarom dan geen sieve voor filterlijn 2 ??

Dat zou ook een goede optie kunnen zijn, zeker in het begin, maar wil later bij een grotere visbezetting dan mijn bioloog uitbreiden door in de tweede lijn een bwb bij te plaatsen. Met een zeef ervoor word het lastig dat allemaal gravity te doen.
Met de tweede trommel haal ik dan ook meteen meer trommel oppervlak Aangezien er hier veel bomen in de omgeving staan en er dus flink wat vervuiling te verwachten is. Een zeef kan dat natuurlijk ook prima afvangen maar wil geen pompgevoed kamerfilter of bead erachter zetten later. Maar misschien is het een optie om een tweedehands zeef te kopen, dan is het prijs technisch wel interessant om zo te starten.

Of zou je toch gaan voor 1 grotere trommelfilter met bwb en matten zodat alles over 1 lijn loopt?
Ik ben het met Perry eens aangezien je op de tweede trommel alleen je skimmer gaat plaatsen. Sieve filters worden nu veel 2e hands aangeboden en dus prijstechnisch aantrekkelijk te verkrijgen. Maar de belangrijkste afweging is dat veel mensen denken dat een trommel geen onderhoud vraagt ..... Zeker in gevallen waar in de herfst bijvoorbeeld relatief veel bladafval is te verwachten moet je of een bladvanger voor het trommel installeren of bijna dagelijks je trommel leeg maken. Met een sieve gaat dat allemaal net iets makkelijker. veel trommels zijn namelijk slecht toegankelijk voor een volwassen mensenarm of hand.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Inmiddels is de grote blauwe opvangbak uit de tuin verdwenen en zwemmen de vissen vrolijk hun rondjes in de vijver van mijn broertje.
Tijd voor het verbouwen en opruimen van de hoek is op dit moment schaars, maar we gaan langzaam aan beginnen met de voorbereiding voor de schuur en filterput.

Na flink wat nadenken heb ik toch gekozen de vijver rond de 20 kuub te gaan maken. Groter is op dit moment voor mij gewoon onpraktisch en alle techniek word ook meteen een stuk duurder.
De filter keuze is ondertussen hiervoor gemaakt. Ik heb een trommel aangeschaft en 2 grote hoge 2 kamerfilters op de kop kunnen tikken voor  naast elkaar achter de trommel.
De trommel heeft 3x 110 in en 3x 110 uit, waarvan ik er voorlopig 2 ga gebruiken maar de derde heb ik erop laten maken voor een eventuele toevoeging van een trickle. De kamerfilters zijn beide ongeveer 140 cm lang, 90cm hoog en 50-60 cm breed, flinke units dus. Ze hebben een 125mm in en uitvoer.
Ik twijfel nog wat over de vulling maar denk nu aan 1 filter volledig met matten 1 kamer onbelucht en 1 belucht. De andere filter kan dan volledig bewegend bed worden of toch ook met matten, of misschien iemand anders een invulling?

Foto's hieronder bijgevoegd.


Dennis

Ik zou kiezen voor in allebei de filters de eerste kamer bwb en de tweede kamer beluchte matten.onbeluchte matten hebben mijns inziens geen nut omdat dat is om je zweefvuil op te vangen,maar dat vangt je trommel nu al weg.

Bas42

Klinkt goed Stefan. Ik zou na de trammel het BWB plaatsen en dan 1 compartiment beluchte matten en 1 compartiment onbeluchte matten. Gezien de afmetingen van je bakken heb je meer dan voldoende capaciteit  :y:. Ik zou zeggen aan de slag.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Quote from: Bas42 on August 11, 2020, 14:35:29 PM
Klinkt goed Stefan. Ik zou na de trammel het BWB plaatsen en dan 1 compartiment beluchte matten en 1 compartiment onbeluchte matten. Gezien de afmetingen van je bakken heb je meer dan voldoende capaciteit  :y:. Ik zou zeggen aan de slag.


Mee eens
Maar waarom maar 1 compartiment van de matten beluchten??
Als er nog wat vuil zou komen dan blijft het met beluchting minder snel hangen

Stefan V

Tnx voor jullie reacties.
Ik denk dat in elke bak de eerste kamer bwb en de tweede kamer matten een prima idee is!
Of dit belucht of onbelucht zal zijn ga ik nog over nadenken. Wil ook niet teveel beluchten ivm co2 uitwasemen.

Op de trommel heb ik trouwens een 120
Micron zeef besteld, kreeg de optie aangeboden dus maar meteen gebruik van gemaakt . Lees er toch wel veel wisselende verhalen over maar heb hier een goed gevoel bij.