Plannen voor de nieuwe vijver

Started by Stefan V, May 14, 2020, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Met welk materiaal zal ik het gat rondom de bodemdrains egaal laten aflopen?

Stabilisatie zand (goedkoopste oplossing)
10 (62.5%)
Beton
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

johnlith

goede plannen. succes met bouwen.

Bas42

Quote from: Perry on August 11, 2020, 20:39:52 PM
Quote from: Bas42 on August 11, 2020, 14:35:29 PM
Klinkt goed Stefan. Ik zou na de trammel het BWB plaatsen en dan 1 compartiment beluchte matten en 1 compartiment onbeluchte matten. Gezien de afmetingen van je bakken heb je meer dan voldoende capaciteit  :y:. Ik zou zeggen aan de slag.


Mee eens
Maar waarom maar 1 compartiment van de matten beluchten??
Als er nog wat vuil zou komen dan blijft het met beluchting minder snel hangen
Er zijn nergens zoveel meningen over als over filters. Mijn idee is om de eerste bak na de trommel volledig in te richten als BWB. BWB afwisselen met matten voegt in mijn ogen noet zoveel toe en maakt de inrichting van de bakken alleen maar complexer (vraagt meer aanpassingen). Gezien de problematiek van een BWB na een trommel is een keuze voor matten na het BWB legitiem en zie je tegenwoordig ook veel in de combi's als alternatief voor een trickle. Ik zou hier wel kiezen voor een opdeling aangezien de bakken groot genoeg zijn om het op te delen. Beluchte matten zijn enorm effectief en zullen het rest nitriet afbreken (je hoort maar weinig problemen met de oude meerkamerfilters die veelal op basis van beluchte matten filteren; alleen relatief veel onderhoud). Doordat zowel het BWB bed als het eerste compartiment matten belucht zijn zal er meer dan voldoende zuurstof aanwezig zijn om ook de biologische activiteit van het laatste onbeluchte mattendeel te borgen. Tevens zal dit dan nog het laatste restje zweeefvuil wat door de trommel en beluchte matten is heen gekomen nog afvangen. Alhoewel het laatste natuurlijk meer tehoretisch is aangezien de meeste combi's alleen een trommel en BWB kennen en ook een heldere vijver zonder zweefvuil opleveren. Maar belangrijker is dat Stefan zelf gevoel heeft bij zijn filteropbouw (je moet er ten slotte zelf in geloven). Als ik een nieuw filter zou moeten bouwen zou mijn filter er zo uit komen zien.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Bas,zoals ik het begrijp komen de 2 meerkamerfilters  naast elkaar te staan achter de trommel en krijg je 2 aparte lijnen met elk een eigen retour en aanvoer.Aangezien er 2 kamers per bak in zitten zou ik er voor kiezen om de eerste bwb te maken en de tweede met matten,zo krijg je 2 dezelfde lijnen naast elkaar,en hoef je geen aanpassingen te maken in je bakken.

Stefan V

Quote from: Dennis on August 12, 2020, 20:03:14 PM
Bas,zoals ik het begrijp komen de 2 meerkamerfilters  naast elkaar te staan achter de trommel en krijg je 2 aparte lijnen met elk een eigen retour en aanvoer.Aangezien er 2 kamers per bak in zitten zou ik er voor kiezen om de eerste bwb te maken en de tweede met matten,zo krijg je 2 dezelfde lijnen naast elkaar,en hoef je geen aanpassingen te maken in je bakken.

Dat klopt inderdaad Dennis, ze komen naast elkaar te staan met beide een eigen aanvoer en afvoer.
Ik ga daarom voor beide filters eerste kamer bwb en 2e kamer matten. Is het nog nuttig deze te beluchten na een zwaar belucht bwb?

Madinees

Matten beluchten is ook om het water goed door de matten te verdelen. Anders kun je kanaalvorming krijgen.

Dennis

Ik zou het bwb niet te zwaar beluchten,als het ronddraaid is het voldoende,dan kun je de lucht beter verdelen over je bwb en de matten

Bas42

Quote from: Dennis on August 12, 2020, 20:03:14 PM
Bas,zoals ik het begrijp komen de 2 meerkamerfilters  naast elkaar te staan achter de trommel en krijg je 2 aparte lijnen met elk een eigen retour en aanvoer.Aangezien er 2 kamers per bak in zitten zou ik er voor kiezen om de eerste bwb te maken en de tweede met matten,zo krijg je 2 dezelfde lijnen naast elkaar,en hoef je geen aanpassingen te maken in je bakken.
Idd niet goed gelezen. Ik zou de matten belucht maken ivm nitriet probleem bij alleen BWB achter de trommel. Dat zweegt zwaarder als het hele kleine beetje doorslag wat er misschien nog is (je hebt tensl;otte niet voor niets een trommel). De beluchting van het BWB en mattenkamer kun je mooi combineren. En met 2 identieke  filterlijnen zou ik er dan ook voor kiezen dat je 2 luchtpompen neemt (1 per filterlijn). Heb je ook reserve mocht 1 luchtpomp uitvallen val je nooit helemaal stil ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Het is weer even still geweest met een update over dit project.

De afgelopen periode was het super weer om buiten te werken, maar helaas minder gedaan dan gehoopt
Bijgaand enkele foto's van de huidige status.
Met een minigraver hebben we alles grote planten die in de weg stonden voor de schuur en filterput weggehaald. Vervolgens het gat gegraven voor de filterput.
Daarna ook de schutting erachter dicht gezet.
Afgelopen week had ik helaas minder tijd omdat ik binnen in huis aan de gang werd gezet voor wat veranderingen  ::) 8)

Verwachting is dat ik komende 2 weken het leidingwerk en filter put ga bouwen. Alle materialen zijn daarvoor aanwezig, nu alleen nog de tijd ervoor maken  :P



Bas42

Waarom niet gelijk het gat voor de vijver laten graven? Maar goed te zien dat het begin er is. Voorjaar draaien neem ik aan of wil je in het najaar nog opstarten?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Dat had ik wel graag gedaan inderdaad, maar daar stond een zwembad en die mocht nog niet weg  :P ;D daarnaast had ik tijd tekort na al het sloopwerk en het gat graven.
Ik ga er nu even vanuit dat ik in het voorjaar ga opstarten.
Nu eerst de filterput maken en dan de schuur rustig aan opbouwen. Dan straks in het voorjaar het gat voor de vijver en de folie laten lassen.


Stefan V

Vandaag weer een stapje verder gekomen.
De sandwichpanelen gezet van de filterput en beton vloer erin gemaakt. In de vloer ook een verlaagd putje voorzien voor afvoer met dompelpomp als er onverwachts lekkage of iets dergelijks optreed.

Volgende stap:
Riolering, elektra en waterleiding naar de put toe leggen. Daarna de palen zetten voor de schuur

Budeltje

Zo kom je langzaam maar zeker toch een stapje dichterbij het einddoel!

Dat gat voor de dompelpomp is nu ook handig met alle regen die voorspeld wordt 😅

Bas42

Daar krijg je geen spijt van Stefan. Lekker grote filterput is parktisch en geeft ruimte voor een optimaal leidingwerk en toekomstige aanpassingen die wellicht gaan komen. Betonvloertje ligt er netjes in  :y:. Gaaf zo'n projectje! Houd je wel rekening met leidingdoorvoeren e.d.? Met zo'n betonvloer heb je nu beperkingen!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Quote from: Budeltje on October 05, 2020, 17:08:09 PM
Zo kom je langzaam maar zeker toch een stapje dichterbij het einddoel!

Dat gat voor de dompelpomp is nu ook handig met alle regen die voorspeld wordt 😅

Dat gat is zeker handig! kwam er net achter dat ik het plastic eronder nog niet had weggeknipt dus stond nu al water in het putje :P,

Stefan V

Quote from: Bas42 on October 06, 2020, 09:00:43 AM
Daar krijg je geen spijt van Stefan. Lekker grote filterput is parktisch en geeft ruimte voor een optimaal leidingwerk en toekomstige aanpassingen die wellicht gaan komen. Betonvloertje ligt er netjes in  :y:. Gaaf zo'n projectje! Houd je wel rekening met leidingdoorvoeren e.d.? Met zo'n betonvloer heb je nu beperkingen!

Tnx bas.
betonvloertje is niet perfect zag ik na het opdrogen, maar zeker goed genoeg voor een stabiele ondergrond.
wat betreft leidingen heb ik het nu zo bedacht dat ik alles vanaf de zijkant naar binnen breng. Zo kan ik er eventueel later altijd nog bij in geval van lekkages. Dan is het simpelweg opengraven van de grond naar de schuur en dan kan ik daar de leidingen vinden.

Ik vraag met alleen nog een ding af: Als ik de leidingen op hoogte van de trommelfilter de filterput in laat komen en dus  voor de schuur omhoog laat komen vanuit de vijver, dan loopt de leiding 110 mm nog ongeveer 1 tot 1,5 meter recht richting de trommel, Dit zal ongeveer 30 cm onder water niveau zijn. Verlies ik hier flow door?