Plannen voor de nieuwe vijver

Started by Stefan V, May 14, 2020, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Met welk materiaal zal ik het gat rondom de bodemdrains egaal laten aflopen?

Stabilisatie zand (goedkoopste oplossing)
10 (62.5%)
Beton
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

Stefan V

Hellooo allemaal,

Afgelopen Augustus zijn wij verhuisd naar onze nieuwe woning.
Helaas heb ik dus afscheid moeten nemen van mijn oude vijver die nog geen 2 jaar volledig klaar was.  :(
Maargoed dit brengt natuurlijk ook weer hele mooie nieuwe kansen met zich mee.

We hebben een best ruime tuin waar ik dus ook een leuke vijver kan gaan maken. Het nadeel hiervan is dan ook meteen dat het allemaal weer wat duurder gaat worden dan mijn vorige bak ivm de grote van alles.
Ik wil zeker niet gaan voor snel en goedkoop. Ik wacht liever wat langer met het bouwen en alles in stapjes doen, dan fouten maken door besparing nu.

De eerste fase in de tuin zal een nieuwe schuur/garage zijn. Mijn vriedin heeft een eigen salon aan huis (in de garage) en ik zal dus een nieuwe moeten gaan bouwen  ::)
Dat geeft mij wel de mogelijkheid om hier meteen alles gereed te maken om het filter voor de nieuwe vijver kwijt te kunnen.

De verwachting is dat ik eind van de zomer begin te bouwen aan de nieuwe schuur. Dan zal de filterput daarin al voorbereid worden. De volgende fase zal dan start van de bouw zijn van de vijver. Ik verwacht dat hier in het voorjaar 2021 aan begonnen gaat worden.
In de bijlage heb ik enkele tekeningen en 3D renders gestopt voor jullie beeldvorming.

Zoals het er nu naar uitziet wordt de vijver ongeveer 5,5 bij 5,75 breed organisch gevormd. De wanden langs het looppad en onder de vlonder zullen recht naar beneden gaan lopen met sandwichpanelen. De ronde kant van de vijver zal direct in de grond worden gegraven en langzaam aflopen naar het diepe punt.
Mijn verwachting is dat ik tot 180 cm kan gaan voor de vijverdiepte.
Dat zou dan betekenen dat ik op ongeveer 30 kuub water uit ga komen.  8)

Het hele project zal heel wat tijd in beslag gaan nemen, maar met deze mooie dagen begint het wel te kriebelen.
De vissen zitten op dit moment nog in de tijdelijke polyester bak naast het tuinhuisje. Ze maken het gelukkig allemaal goed. Deze bak is 4,5 kuub water en inclusief filter komt dit op zo'n 6 kuub water.

Mochten jullie nog briljante ideeen hebben of feedback op mijn plannen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

:D :D


WouterC

Mooi ontwerp! Een hoek maken met sandwichpanelen en de andere zijde los in de grond is toch wel een goed idee om een natuurlijke vorm te creƫren en toch volume te pakken. Die ga ik onthouden.

In ieder geval succes met het bedenken en bouwen van de vijver. Zie het maar als een kans om dingen beter te doen dan bij de vorige vijver. Als de vissen een goed onderkomen hebben kun je er mooi de tijd voor nemen.

Bas42

Gaaf Stefan! Nu krijg je idd de kans om al je kennis, ervaring en leermomenten mee te nemen in je nieuwe ontwerp. Heel verstandig om de tijd te nemen. Besef wel dat als je begint met je filterput dat je ook al vergaande en bepalende keuzes maakt voor je vijver. Denk daarbij ook goed na over ruimtes (hoeveel opstelruimte heb je nodig maar zeker ook hoeveel ruimte heb je nodig voor het aansluitend leidingwerk incl. afsluiters; veel mensen vergissen zich daarin of moeten vervolgens met onnodig veel bochten en verlopen in het leidingwerk werken. Denk bv ook goed na over je spoelvoorzieningen van je leidingwerk en hoe je daarbij kunt komen in geval van problemen (leermoment van mij). Je gaat een grote enigsinds ronde vijver maken van 5-6 meter doorsnede. Hoe ga je straks je vissen vangen voor controle / afstrijkjes? Hoe ga je je retouren maken om een geode stroming te creeren. Kortom; genoeg om over na te denken. Maar laat al je ideeen en tekeningen voorbij komen. We denken graag met je mee  Niet omdat wij het beter weten maar iedereen heeft zijn eigen leermomenten die je bij de bouw makkelijk mee kunt nemen en als er eenmaal water in zit lastig zijn te corrigeren. Ik wens je veel wijsheid en plezier met de voorbereidingen. Je koi zullen niet kunnen wachten tot het klaar is  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Rob en tara koi

Je kunt je sandwich panelen ook natuurlijk vormen door ze aan de achterzijde in de slijpen en te buigen in de juiste vorm en dan de naad vol pur spuiten 😉

Stefan V

Quote from: Bas42 on May 15, 2020, 09:24:10 AM
Gaaf Stefan! Nu krijg je idd de kans om al je kennis, ervaring en leermomenten mee te nemen in je nieuwe ontwerp. Heel verstandig om de tijd te nemen. Besef wel dat als je begint met je filterput dat je ook al vergaande en bepalende keuzes maakt voor je vijver. Denk daarbij ook goed na over ruimtes (hoeveel opstelruimte heb je nodig maar zeker ook hoeveel ruimte heb je nodig voor het aansluitend leidingwerk incl. afsluiters; veel mensen vergissen zich daarin of moeten vervolgens met onnodig veel bochten en verlopen in het leidingwerk werken. Denk bv ook goed na over je spoelvoorzieningen van je leidingwerk en hoe je daarbij kunt komen in geval van problemen (leermoment van mij). Je gaat een grote enigsinds ronde vijver maken van 5-6 meter doorsnede. Hoe ga je straks je vissen vangen voor controle / afstrijkjes? Hoe ga je je retouren maken om een geode stroming te creeren. Kortom; genoeg om over na te denken. Maar laat al je ideeen en tekeningen voorbij komen. We denken graag met je mee  Niet omdat wij het beter weten maar iedereen heeft zijn eigen leermomenten die je bij de bouw makkelijk mee kunt nemen en als er eenmaal water in zit lastig zijn te corrigeren. Ik wens je veel wijsheid en plezier met de voorbereidingen. Je koi zullen niet kunnen wachten tot het klaar is  :y:

Bedankt voor je feedback bas! Ik ben sowieso van plan om nog bij een aantal organische vijvers te gaan kijken hoe ze dat gedaan hebben om inspiratie op te doen.
de wanden onder de vlonder en langs de bestrating zullen haaks en recht naar beneden worden gemaakt met sandwichtpanelen. Hier komen dan de 2 retouren die beide onder een hoek van 45 graden water inblazen. Dit om een mooi ronde stroming te creeren in de vijver. In de vijver komen 2 bodemdrains en op de lange zijwand bij de bestrating komt ook een skimmer.

De bodemdrains en skimmer zullen allemaal met 110 mm buis aangesloten worden op een trommel filter. Achter de trommel komt dan een meerkamerfilter met bewegendbed en 2 kamers matten. (is het idee nu) Achter deze filters komen dan 2 vario pompen. Ik zit te denken aan de DM vario 30.000 die ik helemaal terug regel, maar dan geven ze volgens specs nog 17 kuub/uur flow per stuk. Dat zullen ze netto dan waarschijnlijk niet halen, maar het is nog steeds vrij hoog in de flow voor het totaal. De overweging hiervoor is dat de 30.000 pomp op minimaal maar 115 watt verbruikt voor 17 kuub en de 20.000 pomp zit hier dan zeker op 170 watt is mijn verwachting. Misschien dan 1x 30.000 en 1x 20.000 pomp (redlabel dan) deze is volledig instelbaar ten opzicht van de DM.
Gewenste flow op de vijver zal 25 m3/uur zijn. dit is ook de maximaal haalbare flow door de trommel die ik nu op het oog heb.

Goed punt over de filterput. Ik heb nu voorzien om de filterput 300x150 cm groot te maken van sandwichpanelen. Daaroverheen bouw ik uiteindelijk de schuur.

Het vangen van de koi is een goed punt  :D
Ik heb ergens gelezen over het gebruik van sleepnetten, dat zou een goede optie zijn als de vijver echt te groot zal zijn. Is dat een optie?

Stefan V

Quote from: Rob en tara koi on May 15, 2020, 13:48:02 PM
Je kunt je sandwich panelen ook natuurlijk vormen door ze aan de achterzijde in de slijpen en te buigen in de juiste vorm en dan de naad vol pur spuiten 😉

Tnx voor de tip!  :y:

Stefan V

Ik ben een beetje de wereld van de filters aan het verkennen.
Nu zoek ik een trommelfilter. Dat kan in een combi zijn maar ook los.
Ik heb de volgende producten op mijn viezier.

AEM S22 pro
Redlabel Basic 2
Ilex drum 20 (prijs is heel concurrerend)

Bovenstaande filters hebben allemaal een max flow van +- 25 kuub/h, wat ruim voldoende moet zijn voor mijn vijver van ongeveer 30 kuub. Of zie ik dit verkeerd?
Deze filters zou ik dan combineren met een 2 kamer filter van PP met bewegend bed en 1 matten kamer. (ook een flow van zo'n 25 kuub/h)

Onderstaande drumfilter, heeft een hogere flow rate en is qua prijs vergelijkbaar met de AEM en redlabel basic.
Ilex drum 30

Daarnaast zijn er ook nog simpele combi filters.
Redlabel Basic happy combi (max 25 kuub/h)
Deze filter zou in het begin ruim voldoende moeten zijn ook voor mijn visbezetting, en later kan ik hem altijd nog uitbreiden met een extra kamer erachter.
Filtreau combi next. (max 20 kuub/h)
Deze filter is ook zeer concurrerend in prijs.

De grotere combi filters vind ik erg aan de prijs helaas.

Is er ergens een winkel waar ik verschillende merken naast elkaar kan zien?  :D O:-)

Bas42

Besef wel dat de opgegeven flow meestal wel het maximum is. Tevens zie ik je pompkeuzes maken waarbij je zeker de vijverinhoud 1x per uur wilt kunnen rondpompen. Mijn advise is om zeker een trommel/filter met een hogere flow aan te schaffen anders zit je continue tegen de grens te filteren en dat gaat ten koste van bv spoeltijden. Als je namelijk behoorlijk aan het "trekken" bent zal in een kleinere trammel het niveauverschil groter zijn als bij een grotere trammel met een groter oppervlak. Ik heb hier een Redlabel combi 30/35 op 25 m3 vijver staan maar zou een volgende keer toch voor een 50/55 gaan op dezelfde inhoud. Mijn advise ben op andere zaken zoals vissen wat zuiniger en schaf direct een goed filter aan als dat je daarop gaat besparen. Daar krijg je echt spijt van. Nu een goedkopere pomp aanschaffen die je later nog een keer vervangt is makkelijker als een filter vervangen. Idem bespraringen in de vijver zoals wel/geen beluchte bodemdrains. Veel wijsheid.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Hoi Bas,

Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp je stelling volledig. Dit is zeker iets om over na te denken. 1x per uur is natuurlijk mooi, maar iets minder kan ook prima werken. Dan is de contacttijd van het water met de filter wel wat hoger.
Gewenste flow die ik wil behalen is 25 kuub/uur en dat zal in de meeste filters dus inderdaad krap aan zijn. Goed om te weten dat dit dan een effect gaat hebben op de spoeltijden etc.

Perry

Ben het eens met bas
Een grotere trommel zou ik adviseren  :y:

Stefan V

Vandaag heb ik een rondje langs meerdere leveranciers en vijverzaken gemaakt om te kijken wat er allemaal op de markt te krijgen is.
Ik ben er wel van overtuigd dat een beejte overcapaciteit geen overbodige luxe is.
Wat zijn er ontzettend veel meningen en ervaringen binnen de branche te vinden zeg  :o

Al met al ben ik er nog niet helemaal uit.
Wat ik wel zeker weet is dat als ik voor een combi ga, ik een extra kamer wil met matten ipv alleen bewegend bed. Maar hoe groot etc is nog de vraag.

Daarnaast werd ik afgelopen week door iemand gewezen op het kinshi principe van een zeer degelijke borstel kamer. Dat zou dan betekenen dat er helemaal geen techniek aan te pas komt wat de kans op storingen natuurlijk drastisch verminderd. Interessant idee, maar niet iets wat tot nu toe bovenaan het wensen lijstje staat, maar ik laat het idee even sudderen voor een tijdje.

Voor nu staat bovenaan mijn lijst een losse trommel met een 40x50 trommel met een 2 kamer filter erachter voor bewegend bed en matten.
3 ingangen en 3 uitgangen  :D


Madinees

Kan me voorstellen dat er heel veel meningen zijn. Maar als je ook bij wat hobbyisten gaat kijken dan kun je op een gegeven moment wel een paar stromingen / rode draad vinden.
Zelf zou ik nooit gaan voor borstels, voordeel van een trommel is gewoon dat je geen vies werk meer aan je vijver hebt. Natuurlijk heb je het risico van storing maar daarvoor zit er een bypass op je trommel.
In het slechtse geval kun je hem nog vol borstels stoppen ;-)

Stefan V

Quote from: Madinees on May 23, 2020, 09:02:54 AM
In het slechtse geval kun je hem nog vol borstels stoppen ;-)
Die ga ik onthouden  8) :P

Ik wil ook zeker gaan voor een trommel. Als ik straks begin met het bouwen zal ik beter weten wat voor volume vijver het gaat worden en wat voor trommel er dus op moet. Ik heb er nu 1 op het oog, maar zal nog maar even door sparen gezien al het andere wat er rond dit project nog komt  :o :D

Bas42

En maak ook geode spoelvoorzieningen die ook makkelijk teogankelijk is voor een rioolnorzel mocht je je leidingwerk een keer willen doorspuiten. Via de trommels vaak zeer beperkt ruimte! Ga het waarschijnlijk hier wat aanpassen .... Trommels icm BWB is namelijk ook heel gevoelig voor de aanvoer vanuit het leidingwerk. Mochten je leidingen dicht gaan zitten door bv alg dan is het met een trommel allemaal een stuk lastiger (ervaringsdeskundige  :'()
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Dit weekend begonnen met de hoek waar de vijver gaat komen. Ook is er nu voor de zomer een andere waterbak op de plek van de vijver gekomen zodat we vast kunnen wennen aan de ruimte  :P

Oude schutting is eruit, was helemaal rot, en nieuwe is al een stukje gezet. Morgen laatste stukje afmaken en dan kunnen we weer verder met  de rest.