nieuwe vijver op airlift john en marian

Started by johnlith, April 16, 2020, 22:16:56 PM

Previous topic - Next topic

PeterKrimpen

Heb het even door zitten scrollen. Echt een heel gaaf project. Erg leuk om te volgen!  Succes ermee verder! :y:

BramCost

Ziet er goed uit John! Ook met de vissen zal het wel goed gaan. Waterwaardes en temperatuur in de gaten houden :y: succes
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Bas42

Het wordt tijd dat we het eindresultaat kunnen gaan aanschouwen  ;). Dadelijk is het seizoen al weer voorbij ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

johnlith

dat zal helaas nog ff duren. eerst hier een bunker gaan slopen. en dan een nieuwe metselen.
alles met de eigen handjes.

folie staat al wel gepland op 21 juli. die mannen zitten al ver vooruit vol.

SjuulD

Het tijdelijke verblijf ziet er prima uit ! Zo lang je het water onder controle houd moet dit helemaal goed gaan .

Ik denk dat je achteraf misschien wel blij bent dat ze "pas" 21 juli komen . Dan heb je misschien nog een beetje rust. Vooral omdat je alles zelf wilt gaan doen .

Succes !
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

johnlith

Quote from: SjuulD on May 08, 2020, 10:26:37 AM
Het tijdelijke verblijf ziet er prima uit ! Zo lang je het water onder controle houd moet dit helemaal goed gaan .

Ik denk dat je achteraf misschien wel blij bent dat ze "pas" 21 juli komen . Dan heb je misschien nog een beetje rust. Vooral omdat je alles zelf wilt gaan doen .

Succes !
dank je.

er zitten nu 5 koi  en 2 steur en in 4.5m3 water.
niet ideaal. maar valt nog niet tegen.
en een koi  van 55/60cm en een tosai in jouw oude  quarantaine bak van 1100L.

t zal nog aan poten worden denk ik.

johnlith

inmiddels  vijver leeg, de folie,en het vilt eruit.
10m3 puincontainer besteld, en geleverd.
en begonnen met breken.

ik wilde er echt alles uit hebben, en helemaal opnieuw beginnen.
maar dat gaat hem helaas niet worden.
waar ons huis gebouwd is, is de grond opgehoogd
ik ging er vanuit met zwarte grond,  of klei wat hier overal zit.

maar het is helaas opgehoogd met wit zand.

met hakken, kalfde  het zand op meerdere plekken in.

beton, en een stuk muur bij de buren zal moeten blijven zitten.
op de beton ligt een dekvloer die vanaf de drains 20cm oploopt.
deze wil ik er wel proberen uit te krijgen.

als dat lukt, dan de vijver ong. 165/170 diep worden bij de drains. te ondiep naar mijn zin, maar ik zal het er toch mee moeten doen.

nou zorg ik met het volgende. ik wil eigenlijk weer de vloer op afschot naar de drains leggen, maar heeft die 15/20 cm wel effect?
is dat wel genoeg? is een vlakke vloer niet net zo goed. dat zou toch weer wat kuubs schelen.

SjuulD

Balen dat het zand op meerdere plekken naar beneden komt . Ik heb het ook gehad bij het graven van de vijver ik heb hier toen houten platen tegenaan gezet en deze vast gezet met stempels . Dit was wel zwart zand dus ik vraag me af of dit überhaupt een oplossing zou zijn voor jullie.

Daarnaast was het met metselen niet ideaal tussen de stempels door..

Ik denk dat de bodem niet persé op afschot hoeft te lopen . Je zou altijd nog een klein afschot in de "hoeken" kunnen maken zodat je daar minder vuil ophoping hebt.Hoewel je volgens mij niet echt een hoek hebt in je ontwerp..

Bij ons ligt de vijver niet op afschot , misschien dat andere daar meer ervaring mee hebben.

Succes met de verdere werkzaamheden.
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Bas42

Afschot blijft een lastige discussie. Als je bodem begroeit raakt met een algentapijtje zul je zien dat het vuil toch nog steeds makkelijk blijft liggen. Dus afschot moet onder een veel steilere helling wil het vuil automatisch naar de drain zakken. Een beetje afschot helpt altijd wel met "transport" van vuil. Dus om nu te zeggen dat het helemaal niets doet .... Echter door je retouren op de geode plekken aan te brengen zodat er een goede stroming in de vijver ontstaat is veel belangrijker. Idem voldoende flow. Wel of niet beluchten van bodemdrains. Etc. Dus een goede vuilafvoer is veel meer afhankelijk van de retouren en flow dan van het afschot van je vloer. Tevens aandacht om dode stilstaande hoeken in je vijver te voorkomen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

johnlith

ondertussen de cementdekvloer er uit gehakken.  puincontainer precies vol.en verder uit gegraven met een minigraver.
wat een grond kwam er uit dat kleine stuk. pfff.

nou deze week de drains, en betonnetten leggen. voor de drains heb ik even een frame gemaakt, zodat de buizen op dezelfde afstand zitten als de bladvanger. komende zaterdag komt de beton.



johnlith

bij de beluchte drain heb ik de plastic koppelingen vervangen voor druk pvc.
is volgens mij toch veel sterker, aangezien je er nooit meer bij kan.

johnlith

WAAROM WORDEN DE FOTO'S GEDRAAID HIER?


johnlith

dank je ;D

en voor diegene die wat meer tijd hebben, heeft Marian een filmpje gemaakt met foto's en stukjes film.
https://youtu.be/co5z0pvfjFM