nieuwe vijver op airlift john en marian

Started by johnlith, April 16, 2020, 22:16:56 PM

Previous topic - Next topic

johnlith

de 3 doorvoeren op een rij zijn de 3 bodemdrain. de bovenste is de skimmer.
afvoer is 63mm.
alle doorvoeren verzonken er in gemaakt, dit is makkelijker met polyesteren en mooier.

tussen de flens en de doorvoer komt een laag polyester. meteen als de hars nog nat is, word de flens erop geschroefd. daarna meteen nog een laag polyester er over heen.

Madinees

Ik vind het leuk om te volgen, maar vanwaar een afvoer van 63mm?

Zelf zou ik alles in minimaal 110mm maken, scheelt enorm.

johnlith

was misschien idd beter geweest. dat gaat helaas niet meer.

maar was niet van plan om iedere keer  leeg te laten, dan loopt de trommel ook leeg.

blad zal ik er regelmatig uit moeten halen.
er komt  ook een rooster in om grotere stukken draadalg tegen te houden. hoe groot de mazen daarvan moeten gaan worden , word strax experimenteren.

sommige filterbouwers doen er een luchtsteen of disk in.
we gaan het zien als het over een hele tijd gaat  draaien.

binnen nou en een week gaan de vissen uit de vijver, en gaat het echt beginnen.

Perry

Heb er alle vertrouwen in dat je er weer wat moois van maakt  :y:

Bas42

Van een bladvanger ga je wel plezier hebben verwacht ik. Zeker in de herfst is mijn ervaring dat er toch redelijk wat grof materiaal zoals blad je vijver in waait (ook al staat je vijver niet direct bij een bladverliezende boom). Scheelt een hoop onderhoud op de rest van je filter.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Quote from: johnlith on May 03, 2020, 21:54:31 PM
was misschien idd beter geweest. dat gaat helaas niet meer.

maar was niet van plan om iedere keer  leeg te laten, dan loopt de trommel ook leeg.

blad zal ik er regelmatig uit moeten halen.
er komt  ook een rooster in om grotere stukken draadalg tegen te houden. hoe groot de mazen daarvan moeten gaan worden , word strax experimenteren.

sommige filterbouwers doen er een luchtsteen of disk in.
we gaan het zien als het over een hele tijd gaat  draaien.

binnen nou en een week gaan de vissen uit de vijver, en gaat het echt beginnen.

Waarom loopt de trommel leeg als je de afvoer open zet?  Ik hem mijn afvoer met een T stuk op de bodemdrain gemaakt. Daar komen de overloop en goot van de trommel op uit. Als ik de  kogelkraan op het T stuk open zet loopt de trommel niet zo zeer leeg. Het water zakt in het hele systeem een beetje. Zo laat ik elke dag 5cm water door de afvoerbuis lopen. Daarnaast door spoelen verlies ik per dag 5/8cm aan spoelen. Dit vult dan automatisch weer bij 3 keer per dag 15 min
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

johnlith

ik bedoel als ik de bladvanger helemaal leeg zou laten lopen met een 110 afvoer, met veel vervuiling. ik heb straks geen afsluiters tussen de trommel  en bladvanger. dit zijn 160mm buizen, en vind afsluiters van 160 te duur.

het is de bedoeling om het grofvuil er uit te halen. er zit een afvoer in om hem toch wat te kunnen spoelen, of toch  leeg te laten.

BramCost

Quote from: johnlith on May 05, 2020, 14:35:46 PM
ik bedoel als ik de bladvanger helemaal leeg zou laten lopen met een 110 afvoer, met veel vervuiling. ik heb straks geen afsluiters tussen de trommel  en bladvanger. dit zijn 160mm buizen, en vind afsluiters van 160 te duur.

het is de bedoeling om het grofvuil er uit te halen. er zit een afvoer in om hem toch wat te kunnen spoelen, of toch  leeg te laten.

Duidelijke uitleg! Voor zo ver ziet er allemaal goed uit! Waar vang je de vissen in op?
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Madinees

Quote from: johnlith on May 05, 2020, 14:35:46 PM
ik bedoel als ik de bladvanger helemaal leeg zou laten lopen met een 110 afvoer, met veel vervuiling. ik heb straks geen afsluiters tussen de trommel  en bladvanger. dit zijn 160mm buizen, en vind afsluiters van 160 te duur.

het is de bedoeling om het grofvuil er uit te halen. er zit een afvoer in om hem toch wat te kunnen spoelen, of toch  leeg te laten.

Ik dacht dat de 63mm de pompaansluiting was, voor vuil water af te voeren lijkt het me ook prima.
Blad haal je er toch uit.

johnlith

Quote from: BramCost on May 05, 2020, 20:21:35 PM
Quote from: johnlith on May 05, 2020, 14:35:46 PM
ik bedoel als ik de bladvanger helemaal leeg zou laten lopen met een 110 afvoer, met veel vervuiling. ik heb straks geen afsluiters tussen de trommel  en bladvanger. dit zijn 160mm buizen, en vind afsluiters van 160 te duur.

het is de bedoeling om het grofvuil er uit te halen. er zit een afvoer in om hem toch wat te kunnen spoelen, of toch  leeg te laten.

Duidelijke uitleg! Voor zo ver ziet er allemaal goed uit! Waar vang je de vissen in op?
4 koi van 55cm ongeveer, 1 van 70cm. en 2 steuren gaan in een zwembad van 3.3m3 daar staat mn nieuwe filter op van 1.4 m3 met ingedraaid filtermateriaal uit de huidige vijver.

deze staat geheel uit de zon onder een veranda.

2 gaan in een quarantainebak van 1100 liter.
1 daarvan is ong 55cm. en 1 van 27cm.
deze staat in mijn schuur.

allemaal niet ideaal. maar zal zo toch moeten.
weinig voeren, regelmatig meten en verversen.

johnlith

vervolg  bladvanger.
hier zie je hoe hij voor de trommel komt.

had hem graag recht aangesloten, maar dan kwam ik niet uit met de afvoer van de spoelgoot. en de doorvoeren zitten dan te ver naar buiten om te polyesteren.

johnlith

vervolg. schuren, doorvoeren recht afslijpen.
toocoat erop.

daarna buizen in de doorvoeren lijmen

Bas42

Blijft wel een bewerkelijk klusje. Maar wat een voldoening als het klaar is  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Idd een hele klus maar wel gaaf om te kunnen zeggen dat je het zelf hebt gemaakt

Petje Af hoor 👍🏻

johnlith

eergisteren kwam ik thuis  van mn werk, en had Marian al het zwembad opgezet waar de koi's en steuren tijdelijk in komen.
meteen gevuld met vijverwater. en het nieuwe filter gevuld met het huidige filtermateriaal.
beluchting  aangesloten op de filter en in het zwembad.  zwembad staat nu 15cm onder de rand, anders zit een steur in het net. die komt nogal een eind uit het water met zijn snoet.
een aquaforte vario10000 er gelegd, en draaien maar.

vissen ook meteen genet en overgezet.
ze bleven er vrij rustig onder.

nu de waterkwaliteit goed in de gaten houden, en regelmatig verversen.