nieuwe vijver op airlift john en marian

Started by johnlith, April 16, 2020, 22:16:56 PM

Previous topic - Next topic

johnlith

hoi koicavers.

ik heb mijn eigen al elders op het forum voorgesteld.
wij gaan deze zomer onze oude koivijver slopen, en een nieuwe maken.

vijver gaat ongeveer 25m3 worden.
en gaat draaien op airlift.

-3 bodemdrain en skimmer naar bladvanger.
- van bladvanger met 2x160 naar 50m3
  trommelfilter.
- van trommel met 2x160 naar zelfbouw
  kamerfilter met bwb en matten.
- van filter met 2x160 naar 2 collectors
  van 315mm pvc. dus iedere collector
  1x160mm aanvoer.

ik wil ongeveer alles 1x per uur rond pompen.
en de skimmer word met airlift in de bladvanger geblazen zodat deze altijd werkt, en de drains niet geknepen hoeven worden.

ondertussen ben ik de kamerfilter al aan het maken. foto's volgen later.

hier alvast een impressie hoe het moet worden. Marian is creatief geweest met de pc.


Perry


Frans.s


johnlith

hier een opzet hoe de filterput ongeveer moet worden,

schets klopt niet helemaal, maar dit idee  word het.

johnlith

ook is de 50m3 trommel al binnen
deze heb ik laten maken met 2x160mm invoer,
en 2x160mm uitgang.

de besturing is een logo8 en 70 micron zeer doen.

johnlith


Bas42

Ziet er netjes uit. Van die bladvanger ga je nog veel plezier hebben verwacht ik. Slimme zet. Maar mbt het aantal bodemdrains en skimmer irt de inhoud van je vijver zou ik nog even nadenken. Dat is 4x110 mm met 25 m3 flow (1x per uur je vijverinhoud rond pompen) lijkt de flow in je leidingwerk erg lag te worden met vervuiling tot gevolg (dus ook beperkte aanzuiging). Ik zou ervoor kiezen om 2 bodemdrains 110 mm en één skimmer 110 mm te installeren icm een geode spoelvoorziening per leiding (icm de bladvanger moet je dat even goed bekijken). Verder heel veel succes met de bouw van je nieuwe vijver. Gaaf project!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

johnlith

hoi Bas.

dat was ook de eerste opzet. maar omdat ik met airlift ga werken, wil ik een goede toevoer.
heel weinig remmingen. daarom ook de 160 buizen.

iedere drain  za regelmatig rechtstreeks naar het riool gespoeld gaan worden.

Bas42

Met goede spoelvoorzieningen moet het geen probleem zijn. Nogmaals veel succes met de bouw en we zien de updates hier graag verschijnen  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

johnlith

komt goed. ben nu de kamerfilter aan het maken. dit weekend een update over het polyester werk.

Fredb

ziet er goed uit! Alleen een airlift ben ik geen fan van

johnlith

ik heb al 7 jaar een vijver  op airlift gehad, met alleen maar een positieve beleving.

mocht ik ooit anders  willen, dan kan ik zo een pomp in de airlift collectors  maken.

bedankt voor de leuke reacties.

Madinees

Ziet er goed uit! Interessant om te voortgang te volgen.

Wat is het voordeel van airlift in deze? Ik heb trouwens een Biodrum 50, zelfde fabrikant en trommel alleen dan een BWB erachter.
Doe met 3x110 (2bd en een geknepen skimmer) met totaal 65 watt 1x per uur mijn vijver van ca 21m3 rond. In de zomerstand (nu) doe ik 32m3 uur tegen 200 watt.
Eigenlijk zou ik een pomp bij moeten zetten want dan kan ik de 32m3 met 95 watt halen maar heb ik de ruimte niet voor.
Ben benieuwd hoe het bij airlift is.

johnlith

32m3 met 95 watt is weinig met pompen.


hier word strax de skimmer met airlift in de bladvanger geblazen. daar zal waarschijnlijk een secoh 20 op komen.

dan 2 airlift en terug de vijver in. het precieze debiet daarvan zal ik nooit weten, of ik moet een flowmeter kunnen gebruiken. ik wil minimaal een keer per uur rond.

ik zit ook veel op koivrienden, en daar zijn extreem veel tests gedaan met lucht pompen.

op de 2 retours komen waarschijnlijk ieder een secoh 30. of een 30 en een 40.

volgens de testen moet ik dan op 55/65 watt uitkomen voor alleen de circulatie en skimmer.

of we dat gaan halen, zien we strax vanzelf.


johnlith