News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voeren in de winter

Started by Peter Heintjes, October 27, 2019, 11:55:41 AM

Previous topic - Next topic

Peter Heintjes

Afgelopen Japan reis in een gesprek met shigeyoshi Tanaka vertelde deze dat hij sinds kort ook bij lage water temperaturen, zij het heel weinig, blijft voeren. Hieruit is gebleken dat door het actief houden van de organen de koi beter opstart in het voorjaar. Het betreft aangepast voer. Saki hikari en jbl hebben uitgebreid onderzoek in Japan gedaan om hier een passend voer te ontwikkelen. Ik ga het deze winter uit proberen.

Fredb

#1
Wat zijn lage watertemperaturen. Ik weet dat JPD voeradvies gaf vanaf (weet ik niet meer precies uit mijn hoofd) dacht ik 15 graden. Dat was voor het Wintervoer. Later is dit advies aangepast naar nederlandse omstandigheden 4 - 12 graden. Het voer is volgens mij niet veranderd............  Bij temperaturen beneden de 7-8 graden, zou ik toch stoppen met voeren.

Vergeet niet dat het voerproducenten zijn, en voer willen verkopen. Ze zijn dus niet helemaal neutraal. Al moet ik wel zeggen dat JPD verbaast was, dat wij zoveel voer geven, en het volgens hun best ff minder kan

Croesmaster

Wat is "zoveel voer geven" Fred? Denk je dan aan die 1  tot 2% voer per lichaamsgewicht?

Fredb

Quote from: Croesmaster on October 27, 2019, 14:11:11 PM
Wat is "zoveel voer geven" Fred? Denk je dan aan die 1  tot 2% voer per lichaamsgewicht?

Weet ik ook niet meer Henri :-[ Ik ben helaas nogal slecht in dit soort dingen te onthouden, en op te schrijven. Volgens mij ging het over de helft voer minder. Het was zo'n groot verschil, dat dit me dan weer wel bij is gebleven. Bij die lezing waren er meer Koicavers. Misschien dat iemand zich dit nog kan herinneren.

Noodle

Quote from: Peter Heintjes on October 27, 2019, 11:55:41 AM
Afgelopen Japan reis in een gesprek met shigeyoshi Tanaka vertelde deze dat hij sinds kort ook bij lage water temperaturen, zij het heel weinig, blijft voeren. Hieruit is gebleken dat door het actief houden van de organen de koi beter opstart in het voorjaar. Het betreft aangepast voer. Saki hikari en jbl hebben uitgebreid onderzoek in Japan gedaan om hier een passend voer te ontwikkelen. Ik ga het deze winter uit proberen.

En wat voeren ze dan bij Marujyu?
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry

En wat doet het filter nog bij die temperaturen
Of verversen ze in Japan zo veel meer

Theokoi1962

Ik was ook bij het gesprek met Shige; sterker nog, ik stelde hem de vraag over de wintermudponds die vele kwekers in Niigata gebruiken. Toen ontspon zich een verhaal, waarbij wij (met name Peter en ik) aan zijn lippen hingen en hem hebben bevraagd.
Het hele verhaal in a nutshell.
Vrijwel alle kwekers hebben veel meer vissen dan overwinteringsplekken in de koihuizen, soms wel tot vijf keer meer.
Deze vissen moeten ergens blijven in de winter.
Ze blijven in ieder geval niet in de mudponds in de bergen. Niet omdat dit te koud is (temperatuur zakt naar ongeveer 2 graden), maar doordat er veel te veel sneeuw is. Sneeuw in ijskoud water vormen een soort ijskristallen, die bij aanraking met de koi tot schade en de dood kunnen leiden.
Het blijkt dat er vele mudponds zijn aan de kust, waar veel minder sneeuw ligt, maar de watertemperatuur nog steeds richting 2 graden is.
Nu zou je denken dat de betere vissen in de koihuizen verblijven, maar dat is dus niet waar.
Shigeyoshi's prijsvis; de tancho showa, verbleef vaak in het koihuis, echter toen op enig moment de groei afvlakte (in één jaar van 91 naar 92 cm), besloot men deze in de wintermudpond onder te brengen. Het jaar erop groeide deze vis 5cm, wat voor zo'n grote vis best bijzonder is.
Shige vertelde dat; ook in Japan, het doodgewoon is om de koi niet te voeren gedurende de winter...
Echter vorig jaar is een vijftal kwekers (waaronder Marujyu en Izumiya) begonnen om ook in de kou door te voeren, dus ook onder 5 graden.
En bij doorvoeren moet je denken aan een ruime hand voer (wheatgerm) per 2 à 3 dagen, die ook daadwerkelijk werd opgegeten door de vissen.
De eerste conclusie was behoorlijk positief. Als belangrijkste voordeel gaf hij het volgende aan. Vissen die vanuit de mudponds worden afgevangen hebben vaak kleine beschadegingen aan huid en of vinnen. Dat werd vaak als 'fact of life' gezien. Het bleek dat, door de vissen licht actief te houden (uiteraard in zeer geringe mate), zij in het voorjaar de mudponds verlieten zonder beschadigingen en herstelde vinnen. Ik weet nu even niet wie de andere 3 kwekers waren, maar in Niigata is dit iets dat duidelijk navolging gaat krijgen. En inderdaad, zoals Peter zegt, heeft men ook het idee dat de koi 'beter' aan het voorjaar beginnen.
Het heeft dus helemaal NIETS te maken met voerproducenten die hun voer willen verkopen. Het is een initiatief van de kwekers, die vervolgens voeren zoeken die passen bij hun wensen. Zo kwamen ze bijvoorbeeld op JBL wintervoer dat tot 5 graden gaat, maar zoals gezegd, zij durven nog wel verder te gaan qua temperatuur. Dat is wat op die bewuste avond is besproken...echt super-interessant en om met voer te eindigen 'food for thought'.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Peter Heintjes

Het verhaal van Theo verduidelijkt het nog beter. - Wat betreft de vraag wat sige zelf voert, moet ik het antwoord schuldig blijven.
- Wat ik wel wil aangeven dat hij  "enkele korreltjes"  voert. Qua vervuiling ten opzichte van niet voeren is dit minimaal.
- commercieel is denk ik in deze niet leading het gaat vooral om wat te doen om de koi beter uit de winter te laten komen.

Noodle

Precies wat ik al jaren doe dus...  :D
Ik voer door met al dan niet zinkend voer bij een watertemp van 7-8 graden.
De vissen blijven actief en ze komen altijd allemaal tegelijk eten.

Er zijn daar in Niigata ook seminars gegeven door JPD met onder andere dit onderwerp.
Ik voer zelf dit jaar de JPD Shogun, dit is all-weather voer en de verbeterde versie van de voormalige JPD Fuyufuji.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

The digital hunter

Heel interessant  :y:

Bedankt voor het delen van deze waardevolle info.
Voor een toch nog vrij nieuwe beginner als ik :-[, is dit goud waard 8)

Groetjes,
Ronald
Fotografie is mijn andere hobby vandaar mijn nicknaam en avatar.
Hier vindt je een klein deeltje van wat ik zal fotografeer
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

Perry

Henri wat zeg jij er van als kers verse ak man

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry

Geloof dat die een lezing heeft gehad over voer

Alie

Ook wij voeren in de winter heel mondjesmaat door met wheatgerm.
Moet hier wel bij zeggen dat met behulp van bijverwarmen de vijverwatertemperatuur niet onder de 8 graden zakt.
De vissen blijven alert en actief.

Bram 3.0

Ik voer iedere dag multi season in de winter (ook hier door bijverwarmen temp.rond 10 graden)Vissen zijn alert als ik bij de vijver kom en vragen de hele winter om gevoerd te worden.Voer 1 x dagelijks.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0