News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voeren in de winter

Started by Peter Heintjes, October 27, 2019, 11:55:41 AM

Previous topic - Next topic

Bas42

Een hele strenge winter hoeft van mij ook niet maar 2 weken vorst is voor de hele natuur wel goed. Anders volgend jaar wellicht veel last van insecten en vliegend ongedierte .... Maar aan de warme zomers kan ik heel goed wennen  8)
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Helemaal mee eens Bas
Quote from: Bas42 on December 20, 2020, 15:45:38 PM
Een hele strenge winter hoeft van mij ook niet maar 2 weken vorst is voor de hele natuur wel goed. Anders volgend jaar wellicht veel last van insecten en vliegend ongedierte .... Maar aan de warme zomers kan ik heel goed wennen  8)

Bram 3.0

Ik hou in de winter met behulp van een lintverwarming(1 kw) en ISO ballen de watertemperatuur tussen 9 en 10 graden.
Als ik mijn achterdeur van het slot haal komen ze al naar de voerplek.Dit voor het zesde jaar.Elk jaar als rond 1 april als de iso ballen worden verwijderd,kijk ik verrast hoe alles gewoon is door gegroeid.Ik voer elke dag.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Fredb

In het topic watertemperatuur begon een discussie over doorvoeren in de winter. Dit lijkt mij interessant  om over door te bomen. In het volgend bericht heb ik geprobeerd een samenvatting te plaatsen.

Fredb

Perry:

Dat zou wel lekker zijn
Zit nog te twijfelen voerstop ja of nee

Bas42:

Ja hier ook. Als de temperatuur nog verder naar beneden gaat ga ik wel 2 maanden stoppen.

Bram 3.0:

Hoi Bas,ik zou de tempratuur als parameter wel of geen voer leidend laten zijn en niet de tijd(2 maanden)

Bas42

Uiteraard speelt temperatuur een rol maar als ik een voerstop inlas ga ik toch voor minimaal 2 maanden (de watertemperaturen zullen in die periode echt niet zodanig stijgen dat het metobolisme van de koi dsudanig wordt opgestart dat de voerbehoefte enorm zal toenemen). Andere jaren meestal toch minimaal 2-3 maanden (t/m eind maart). Voor de vissen geen enkel probleem maar wilde dit jaar eens proberen om de hele winter door te voeren (mits de watertemperaturen het toelaten). Vanuit Japan komen er steeds meer geluiden dat doorvoeren in de winter ook zijn voordelen zou hebben.

Madinees:

Interessant, wat voor voordelen dan?

Bas42

Dan heb ik eigenlijk een beetje de hulp nodig van Theo de Vliegh. In Japan schijnen momenteel een aantal kwekers in de winter door te voeren. Tijdens zijn laatste Japan reis heeft hij volgens mij een paar kwekers hierover gesproken. Uiteraard niet volle bak en met geschikt wintervoer. De koi blijven actiever en starten sneller op na de winter (incl. het filter) en hebben wellicht ook meer weerstand. Daarbij zal het de groei van de koi ten goede komen.
Overigens ben ik nu nog aan het voeren omdat mijn watertemperatuur het ook toelaat. Mijn ervaring is dat als deze zakt onder de 8 graden de koi ook geen voerbehoefte meer hebben.
Overigens ben ik er nog niet uit wat het beste is. Wel of geen voerstop. Ik vind namelijk ook dat een koi een koudbloedig dier is en dat is niet voor niks. Deze vis is ingesteld om in de winter af te schakelen dus kan een voerstop bij koudere temperaturen prima handelen. Als je zo'n patroon gaat verstoren doet dat ook iets met de vis (waaronder mogelijk zijn levensverwachting). Maar vind het wel een "proef" waard om het eens te proberen en te kijken hoe het me bevalt. Maar dat kan ik waarschijnlijk pas komende zomer bevestigen. Ik ga mijn watertemperatuur in ieder geval niet kunstmatig verhogen daarvoor.

Perry:

Ik ben ook van menig dat als de temperatuur het toe laat doorvoeren goed is voor het opstartten van het filter en vissen

Floris


Fredb


Remco

En hoe is het de mensen bevallen die wel doorgevoerd hebben tot nu toe
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Perry

Lekker kunnen blijven genieten
Vijver is niet onder de 14 of zo geweest

Madinees

Quote from: Perry on March 20, 2021, 08:43:41 AM
Lekker kunnen blijven genieten
Vijver is niet onder de 14 of zo geweest

Dat is toch wel een meerwaarde van het verwarmen dat je meer plezier van je vijver hebt. Ik heb mijn vijver sinds deze week verwarmt en zit nu op 16 graden. Voer iedere dag een handje. Niet normaal hoe gretig ze zijn en hoe veel leuker dat is dan in de winter steeds meer op je knieen bij het raam te zitten om te kijken of er niks aan de hand is. Rustperiode schijnt goed te zijn en ik houd die aan maar ga hem wel korter maken.

Perry

Heb deze winter 10 kilo shogun van jpd gevoerd

Remco

Moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd was hoelang de vijver rond de 10 graden is gebleven voordat de vorst kwam. Had er wel een kap op.
Alleen wou ik ook n rustperiode. Achteraf gezien had ik zeker nog wel paar weken beetje door kunnen voeren. Volgende week maar is kijken wat de temperaturen gaan doen. Ze zeggen vanaf 12 graden weer beginnen omdat ze anders te weinig opnemen. Maar als ik dit stuk lees zou ik ook gewoon vanaf 10 graden weer kunnen gaan voeren. Beetje bij beetje. Wil dit jaar ook groeivoer gaan proberen.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Bas42

Vanwege het extreme weer ben ik uiteindelijk eind januari gestopt met voeren. Water zit inmiddels tussen de 11 en 12 graden maar ga pas vanaf medio aparil weer voeren (ca. 2,5 maand voerstop). ik heb nog een filtervrebouwing op stapel staan half april en dan komt de voerstop achteraf wel goed uit.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Quote from: Bas42 on March 22, 2021, 13:51:16 PM
Vanwege het extreme weer ben ik uiteindelijk eind januari gestopt met voeren. Water zit inmiddels tussen de 11 en 12 graden maar ga pas vanaf medio aparil weer voeren (ca. 2,5 maand voerstop). ik heb nog een filtervrebouwing op stapel staan half april en dan komt de voerstop achteraf wel goed uit.
Beste Bas,Kan je mij een wetenschappelijk bewijs aantonen m.b.t. een voerstop bij Koi?Ikzelf heb grote twijfels n.l.Onder 6 graden logisch.
Maar welbehagen van de vis b.v.In gesprekken met koi dokter blijkt,dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is en alleen maar aannames van hobbyisten.
Koi is een slimme vis,als hij/zij niet wil eten eet,eet het niet en visa versa.
Ik wil graag weten als ik dingen verkeerd doe.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Quote from: Bram 3.0 on March 24, 2021, 10:24:38 AM
Quote from: Bas42 on March 22, 2021, 13:51:16 PM
Vanwege het extreme weer ben ik uiteindelijk eind januari gestopt met voeren. Water zit inmiddels tussen de 11 en 12 graden maar ga pas vanaf medio aparil weer voeren (ca. 2,5 maand voerstop). ik heb nog een filtervrebouwing op stapel staan half april en dan komt de voerstop achteraf wel goed uit.
Beste Bas,Kan je mij een wetenschappelijk bewijs aantonen m.b.t. een voerstop bij Koi?Ikzelf heb grote twijfels n.l.Onder 6 graden logisch.
Maar welbehagen van de vis b.v.In gesprekken met koi dokter blijkt,dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is en alleen maar aannames van hobbyisten.
Koi is een slimme vis,als hij/zij niet wil eten eet,eet het niet en visa versa.
Ik wil graag weten als ik dingen verkeerd doe.
Gr Bram 3.0

Bram, kun jij een wetenschappelijk bewijs aantonen dat het het doorvoeren van een koudbloedig dier bij lage watertemperaturen een positief effect heeft?
Ik wil ook graag weten als ik dingen verkeerd doe. Daarnaast zijn dokteren (als het in dit geval een echte arts is) geen voedingswetenschappers of biologen.

Ps. ik twijfel of koi een slimme vis is. Kan ook gewoon aangeleerd gedrag zijn.