News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voeren in de winter

Started by Peter Heintjes, October 27, 2019, 11:55:41 AM

Previous topic - Next topic

Bas42

Quote from: Noodle on October 28, 2019, 10:42:27 AM
Precies wat ik al jaren doe dus...  :D
Ik voer door met al dan niet zinkend voer bij een watertemp van 7-8 graden.
De vissen blijven actief en ze komen altijd allemaal tegelijk eten.

Er zijn daar in Niigata ook seminars gegeven door JPD met onder andere dit onderwerp.
Ik voer zelf dit jaar de JPD Shogun, dit is all-weather voer en de verbeterde versie van de voormalige JPD Fuyufuji.
Is de shogun ook als zinkend voer te verkrijgen?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Noodle

Quote from: Bas42 on October 31, 2019, 15:15:53 PM
Quote from: Noodle on October 28, 2019, 10:42:27 AM
Precies wat ik al jaren doe dus...  :D
Ik voer door met al dan niet zinkend voer bij een watertemp van 7-8 graden.
De vissen blijven actief en ze komen altijd allemaal tegelijk eten.

Er zijn daar in Niigata ook seminars gegeven door JPD met onder andere dit onderwerp.
Ik voer zelf dit jaar de JPD Shogun, dit is all-weather voer en de verbeterde versie van de voormalige JPD Fuyufuji.
Is de shogun ook als zinkend voer te verkrijgen?

Nog niet...
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Theokoi1962

Nou, ik ben in ieder geval klaar voor het najaar en de winter. Hahaha...is ook weer een mooie periode.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Erik

Hoi Theo,

Vinden die kwekers het geen probleem dat hun mudponds waar de koi's verblijven naar 2 graden zakt of hadden jullie die vraag daar niet gesteld?

Groet, Erik

Theokoi1962

Hoi Erik,
Het is zeer beslist aan de orde geweest. Sterker nog, daarmee begon het gesprek.
2 graden vindt men totaal geen probleem, simpelweg omdat dit iedere winter de temperatuur is.
Op zich was het hele winter mudpond verhaal al een openbaring, vooral omdat het op grote schaal wordt gebruikt.
Er wordt echter ook gevoerd tot die temperatuur. Ik dacht eerst dat ik dat verkeerd had begrepen, maar vandaag nog eens gecontroleerd en het bleek dus te kloppen.
Maar echt zeer, zeer beperkt. Dat zijn nog maar 5 kwekers hè die dit nu doen (het voeren in de winter)
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Erik

Bedankt voor je antwoord.

Hebben jullie toen ook gevraagd of een koude periode een extra stimulans kan geven m.b.t. groei?
Dit omdat Shigeyoshi's prijsvis na die koude periode weer een groeispurt kreeg.

Theokoi1962

Dat is wel degelijk besproken, maar het is veel te vroeg om conclusies te trekken, ondanks het resultaat dat met de tancho is bereikt.
Dat heeft het enthousiasme bij een aantal kwekers in Japan zeker aangewakkerd
Wat wel duidelijk is geworden, is dat men in Japan ook experimenteert en niet blijft doen wat men altijd heeft gedaan.
Ook dit jaar gaat dat zeker weer gebeuren.
Volgend jaar ga ik dit verhaal absoluut helemaal uitmelken, gewoon omdat het interessant is.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Quote from: Theokoi1962 on November 10, 2019, 15:26:28 PM
Dat is wel degelijk besproken, maar het is veel te vroeg om conclusies te trekken, ondanks het resultaat dat met de tancho is bereikt.
Dat heeft het enthousiasme bij een aantal kwekers in Japan zeker aangewakkerd
Wat wel duidelijk is geworden, is dat men in Japan ook experimenteert en niet blijft doen wat men altijd heeft gedaan.
Ook dit jaar gaat dat zeker weer gebeuren.
Volgend jaar ga ik dit verhaal absoluut helemaal uitmelken, gewoon omdat het interessant is.
Volgend jaar dus weer naar Japan Theo? Je hebt de smaak wel echt te pakken geloof ik ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Ik heb de smaak zeker te pakken  Bas. Niet alleen vanwege de koi, maar zeker ook het verkrijgen van nieuwe en andere inzichten.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Quote from: Theokoi1962 on November 10, 2019, 18:43:47 PM
Ik heb de smaak zeker te pakken  Bas. Niet alleen vanwege de koi, maar zeker ook het verkrijgen van nieuwe en andere inzichten.
Ja gaaf en zeker niet vergeten die nieuwe inzichten hier te delen. Ben bv wel verrast dat er nu een nieuw inzicht ontstaat betreffende het voeren in de winter. Vraag die bij mij opkomt is dan of dit te maken heeft omdat voer steeds beter kan worden samengesteld, kwalitatief beter is en men zodoende beter kan inspelen op de behoefte van koi of dat men er vroeger gemakshalve vanuit ging dat een koudbloedig dier zoals koi in de winter geen behoefte hebben aan voer en dat dat inzicht begint te veranderen .... Of een beetje van beide
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Wat ik me nu dus afvraag gezien komende winter, hebben jullie vorige winter ook doorgevoerd met een wintervoer / weatgerm of stoppen jullie nog steeds een x aantal maanden gezien dit topic?



10m3 vijver met 9 koi.

Floris

Net even dit topic gelezen en ik moet zeggen, toch wel een hele openbaring dit verhaal  :y:

Ik heb jaren lang in de winter standaard een voerstop gehouden zodra de temperatuur onder de 8 graden dook, tot in het voorjaar. Maar gezien dit verhaal, ben ik nu toch wel geneigd om deze winter een keer door te blijven voeren..

Ben ook erg benieuwd naar wat de ervaringen zijn van degenen die afgelopen winter hebben doorgevoerd en dit de jaren daarvoor niet deden.

Gerrit Wolf

Mooi om te lezen deze info
Hier heb je wat aan als hobbyist

Bas42

Ondanks de veranderende inzichten is mijn slogan altijd dat de koi het eerlijke verhaal vertellen .... Daar bedoel ik mee te zeggen dat één van de belangrijkste dingen in de hobby is goed te kijken naar je koi en dus dagelijks te monitoren. Afwijkend gedrag, wondjes, zaken die niet in de vijver horen etc. Een koi die niet happy is zal dat tonen. Als je er op tijd bij bent is het vaak goed te verhelpen. Dat geld min of meer ook voor het voeren. Als de koi nog steeds volop eten bij 8-10 graden blijf ik ook mondjesmaat voeren. Maar onder de 8 graden hoef ik hier echt geen voer meer te gooien want ze pakken het gewoon niet meer. Dus afh. van de watertemperaturen gaat er bij mij wel weer een voerstop komen van ca. 2-3 maanden.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Hoop dat de echte strenge winter uit blijft
Maar er zal nog wel wat komen